O kolejności zadecydowało sobotnie losowanie i pochodząca z Tokio, młoda skrzypaczka spontanicznie wyrażała swoje rozczarowanie tym, że wyciągnęła karteczkę z nr 1. Rzadko kiedy zdarza się, by rozpoczynający rywalizację artysta, kończył ją sukcesem. Przecież, jak to ujął Maxim Vengerov - przewodniczący jury - "tylko w warunkach konkursowych mamy szanse porównać artyzm prezentujących się muzyków". Występujący jako pierwszy konfrontuje się wyłącznie z wyobrażeniem jurorów o danym utworze i stąd ogromna trudność z przebiciem się do kolejnej tury. Mone Hattori jest już obyta z konkursowym stresem. Uczennica Zakhara Brona w 2015 r. zdobyła Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. B. Goldsteina w Bernie. Wcześniej zwyciężyła w VII Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków w Nowosybirsku i w kilku podobnych rywalizacjach.
W Poznaniu przed dwoma laty wystąpiła z recitalem podczas „Sceny dla talentów". W konkursie przedstawi swą interpretację, wybranego przez jury, fragmentu IX sonaty Ludwiga van Beethovena oraz utwory Henryka Wieniawskiego, Heinricha Wilhelma Ernsta oraz Karola Szymanowskiego. Właśnie zmiany w repertuarze na poszczególnych etapach konkursu budzą wątpliwości. Maxim Vengerov wyjaśniał, że własne doświadczenia skłoniły go do przeniesienia kompozycji Jana Sebastiana Bacha z pierwszego do trzeciego etapu konkursu. W trakcie konferencji prasowej przekonywał, że "kantor lipski" wymaga dojrzałości i doświadczenia. Wprowadzone przez Vengerova zmiany repertuarowe zauważalne będą również w finale rywalizacji Konkursu Wieniawskiego. Po raz pierwszy od dawna nie zabrzmi w nim Koncert skrzypcowy D-dur Piotra Czajkowskiego, bo - według przewodniczącego jury - jest... zbyt często wybierany przez skrzypków. W zestawie kończącym rywalizację nie uwzględniono również Koncertu skrzypcowego d-moll Jeana Sibeliusa, a znalazły się w nim m.in. utwory K. Lipińskiego i E. Edgara. W sumie artyści, którzy zakwalifikują się do finału będą mogli wykonać z orkiestrą 15 utworów przewidzianych w regulaminie.
Chwaląc repertuarowe wybory Vengerova, Andrzej Wituski - dyrektor Konkursu im. Henryka Wieniawskiego - zauważył, że w zakresie doboru utworów poznańska rywalizacja młodych skrzypków nie jest nastawiona wyłącznie pod gusty jurorów, czy na techniczną perfekcję uczestników. - Następuje tu - mówił - rzadka dzisiaj korelacja programu z oczekiwaniami melomanów.
XV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, oprócz losowania, w sobotę zainaugurowany został specjalnym koncertem. Pod batutą Krzysztofa Pendereckiego i z towarzyszeniem orkiestry Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen w Auli UAM wystąpiła Koreanka Soyoung Yoon - zwyciężczyni poprzedniej edycji poznańskiej rywalizacji.