Niechciane królestwo powtórek

Duże anteny tracą widzów na rzecz kanałów tematycznych

Aktualizacja: 27.07.2009 04:05 Publikacja: 27.07.2009 04:04

Niechciane królestwo powtórek

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Kanały tematyczne w wakacje zyskują widzów. Powód? Główne ogólnopolskie stacje oferują w tym czasie powtórki programów, filmów i seriali. Widz coraz częściej szuka więc rozrywki na kanałach, które śledził dotychczas z mniejszą uwagą.

Potwierdzają to dane AGB Nielsen Media Research opublikowane przez Presserwis. Wynika z nich, że w ciągu pierwszych czterech tygodni lata kanały tematyczne zwiększyły udział w rynku o 20 proc. A widownię straciły cztery największe anteny telewizyjne.

Między 22 czerwca a 19 lipca największy udział w rynku (przypadający na daną stację procent osób ze wszystkich oglądających w tym okresie telewizję) miała TVP 1 – 19,7 proc. Ale to wynik mniejszy o 2 proc. niż rok temu.

Podobnie jest z Polsatem – spadek o ok. 2 proc. (do 14,7 proc.), Dwójką – spadek o 1 proc. (do 14,5) i TVN – spadek o 1 proc. (do 12,7 proc.).

Za to ponad 40 kanałów tematycznych skupionych w pakiecie At Max (firmy At Media) miało łącznie wyniki wyższe o blisko 2 proc., czyli 10,8 proc. widzów. Należą do nich m.in. serialowy AXN, komediowy Comedy Central, muzyczna MTV, kulinarna Kuchnia.tv czy bajkowy Jetix.

Medioznawców ta tendencja nie dziwi. – Ludzie latem mają dość telewizji, przynajmniej tych mainstreamowych. Stacje tematyczne dają im poczucie aktywnego uczestnictwa, bo każdy wybiera kanał odpowiadający jego zainteresowaniom – mówi prof. Wiesław Godzic.

– Kanały tematyczne przez cały rok działają w maglu powtórek, ale widz przyzwyczajony do głównych anten nie miał ich szansy obejrzeć – komentuje prof. Maciej Mrozowski.– Tym bardziej że główną widownią tych wyspecjalizowanych kanałów są ludzie młodzi, a latem na te programy chętnie przerzucają się także ci starsi.

Jak podkreśla prof. Mrozowski, latem zmienia się także tradycyjny sposób oglądania telewizji. – Gdy znikają ulubione seriale czy programy rozrywkowe, zaczynamy oglądać telewizję punktowo. W zależności od aktualnej pogody czy humoru dzieci. Jesienią jednak wszystko wróci do normy – zakłada.

Według prof. Godzica za parę lat rynek będzie należał jednak do kanałów tematycznych.

– Przybywa ich z roku na rok, zyskują popularność – wylicza Godzic. – Nawet takie stacje jak TVN czy Polsat zaczynają na swoich antenach promować i odsyłać widza do swoich telewizji tematycznych.

Powtórki wciąż przyciągają sporą grupę widzów – jak podaje Presserwis – z polskich seriali bezkonkurencyjne było powtórkowe „Ranczo” w Jedynce (odcinek z 22 czerwca gromadził średnio 3,4 mln widzów), a najpopularniejszym polskim filmem okazał się „Vabank II” w TVP 1 (ok. 4 mln widzów).

Widać jednak, że pokazywane po raz kolejny odcinki seriali czy filmy są rzadziej wybierane od innych programów.

Największą widownię w tym czasie zgromadził serwis sportowy Jedynki – 4,7 mln widzów (22 czerwca). „Wiadomości” przyciągnęły 4,2 mln, a prognoza pogody – 4,3 mln.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=s.kucharski@rp.pl]s.kucharski@rp.pl[/mail][/i]

Kanały tematyczne w wakacje zyskują widzów. Powód? Główne ogólnopolskie stacje oferują w tym czasie powtórki programów, filmów i seriali. Widz coraz częściej szuka więc rozrywki na kanałach, które śledził dotychczas z mniejszą uwagą.

Potwierdzają to dane AGB Nielsen Media Research opublikowane przez Presserwis. Wynika z nich, że w ciągu pierwszych czterech tygodni lata kanały tematyczne zwiększyły udział w rynku o 20 proc. A widownię straciły cztery największe anteny telewizyjne.

Pozostało 82% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo