Rzeczpospolita – najbardziej opiniotwórcze z mediów w Polsce

Już od roku „Rzeczpospolita” jest najbardziej opiniotwórczą gazetą w Polsce

Publikacja: 30.09.2010 04:43

Comiesięczny ranking Instytutu Monitorowania Mediów dostarcza informacji na temat liczby cytatów z m

Comiesięczny ranking Instytutu Monitorowania Mediów dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów, które ukazują się w innych mediach (z wyłączeniem agencji informacyjnych). ?

Foto: Rzeczpospolita

Sierpień to 12. z rzędu miesiąc, w którym „Rzeczpospolita” prowadzi w rankingu cytowań sporządzanym przez Instytut Monitorowania Mediów.

Inne media powoływały się w sierpniu na naszą gazetę aż 1125 razy, podczas gdy na drugą w rankingu „Gazetę Wyborczą” 808 razy. Trzecie miejsce zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (442).

Także w 12-miesięcznym zestawieniu „Rz” jest bezkonkurencyjna. Wyprzedza zarówno „Gazetę Wyborczą”, jak i „Dziennik Gazetę Prawną”.

Tuż za gazetami, na czwartym i piątym miejscu znalazły się telewizja TVN 24 i radio RMF FM.

– Najczęściej to gazety przynoszą newsy będące np. wynikiem dziennikarskiego śledztwa, na które potem powołują się media elektroniczne, dodając coś od siebie – wyjaśnia Łukasz Szurmiński, medioznawca z UW.

– Często informacje podawane przez media elektroniczne bywają odbierane jako niezweryfikowane i nie do końca wiarygodne – dodaje Iwona Hofman, medioznawca z UMCS.

Rzecznik TVN Karol Smoląg przyznaje, że jeśli chodzi o cytowania, mediom elektronicznym ciężko konkurować z prasą. – Niezwykle cieszy nas dobry wynik TVN 24, zwłaszcza że zdajemy sobie sprawę, iż informacja podana przez media elektroniczne jest o wiele bardziej ulotna– podkreśla.

Także prezes RMF FM Tadeusz Sołtys jest zadowolony z pozycji swojej rozgłośni. –To efekt nieco innego spojrzenia na informację. Nie jesteśmy stacją warszawocentryczną, a jak widać, inne newsy także są w cenie – mówi „Rz” Sołtys. I dodaje, że receptą na sukces radia jest nie sama muzyka, lecz muzyka plus fakty.

Inne media cytują „Rz” głównie w kontekście publikowanych sondaży i rankingów. Np. w sierpniu popularnością cieszył się Ranking Samorządów, a w ciągu ostatnich miesięcy wspólny z „Perspektywami” ranking najlepszych w Polsce wyższych uczelni czy Lista 500.

Bardzo często cytowano również artykuły „Rzeczpospolitej” związane z katastrofą smoleńską. W kwietniu media przytaczały za nami wypowiedzi ekspertów, wojskowych oraz informatorów dotyczące tragedii. Szeroko nawiązywały także do publicystyki, m.in. do tekstu Zdzisława Krasnodębskiego „Już nie przeszkadza”. W maju często cytowano artykuły śledcze Michała Majewskiego i Pawła Reszki związane z katastrofą smoleńską.

– „Rzeczpospolitej” udaje się łączyć prestiż dobrego dziennika z przystępnością tekstów, także tych z żółtych i zielonych stron– ocenia Szurmiński.

Hofman podkreśla, że media elektroniczne nie wyprą tak łatwo gazet. – Tytuły prasowe coraz bardziej zaczęły inwestować w swoje wydania online. Dzięki temu gazety będą się nadal rozwijać, tylko nieco inaczej– dwutorowo, uzupełniając tradycyjne wydania wydaniami internetowymi – twierdzi.

Kraj
Relacje, które rozwijają biznes. Co daje networking na Infoshare 2025?
Kraj
Tysiąc lat i ani jednej idei. Uśmiechnięta Polska nadal poszukuje patriotyzmu
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Kraj
Jak będzie wyglądać rocznica koronacji Chrobrego? Czołgi na ulicach stolicy
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Kraj
Walka z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym. „Pożar nie jest opanowany”
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne