Dzięki umowom z Ministerstwem Transportu podpisywanym za rządów SLD Centrum Rozwoju Explotrans SA od lat zarabia na sprzedaży załączników do rozporządzenia, których jest autorem.
Chodzi o wzory znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej oraz oznakowania autostrad, które musi posiadać każda firma drogowa, zarządca drogi czy producent znaków.
Załączniki do aktu prawnego powinny być dostępne dla każdego nieodpłatnie i zawieszone w internetowym zbiorze aktów prawnych Dziennika Ustaw. W tym wypadku nie są. Załączników nie ma nawet ministerstwo (korzysta z komercyjnej bazy aktów prawnych).
Kto pozwolił, by zyski z czegoś, co powinno być publicznie dostępne za darmo, szły do prywatnej kieszeni?
Chciał z nich skorzystać Marcin Hyła, prezes stowarzyszenia Miasta dla Rowerów: – W wielu miastach spieramy się o sytuowanie znaków, ścieżek rowerowych z zarządcami dróg i słyszymy: przepisy nie zezwalają.