Chrzan znad Warty chce iść w ślady oscypka

Bogata oferta kulinarna to jedna z wizytówek regionu łódzkiego. Na odkrycie czeka jeszcze wiele specjałów.

Aktualizacja: 02.02.2016 20:22 Publikacja: 02.02.2016 17:21

Festiwal Smaki Ziemi Łódzkiej odbywający się w Manufakturze przyciąga coraz więcej gości

Festiwal Smaki Ziemi Łódzkiej odbywający się w Manufakturze przyciąga coraz więcej gości

Foto: materiały prasowe

– Historia sprawiła, że województwo łódzkie jest tyglem kulturowym, w którym wymieszane zostały tradycje – także kulinarne – kilku narodowości, głównie polskiej, żydowskiej, niemieckiej i rosyjskiej – mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

Jedną z kulinarnych wizytówek Łodzi jest zalewajka, czyli gęsta zupa warzywna z kawałkami boczku, kiełbasy oraz ziemniaków.

– Na naszych stołach często goszczą też słynne prażoki ze skwarkami, kluski żelazne zwane też szarymi, gęsie pipki, kugiel, knedle z truskawką podane z młodą kapustą, czyli słynne danie bałuciarskie – wyjaśnia Kamila Szymczak z Biura Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Łodzi.

Prosta, ale smaczna

Słynna zalewajka jest jednym z 89 specjałów z regionu łódzkiego, które do tej pory trafiły na listę produktów tradycyjnych prowadzoną przez Ministerstwo Rolnictwa. Z taką liczbą wpisów w styczniu 2016 roku województwo zajmowało siódme miejsce w Polsce. W sumie na ministerialnej liście było wówczas ponad 1,5 tys. specjałów, z województwem podkarpackim na czele (205 wpisów).

W najbliższym czasie Łódzkie wzbogaci się o kolejne pozycje na liście Ministerstwa Rolnictwa. Chętnych, aby się tam znaleźć, wciąż przybywa. Niedawno samorząd przesłał do resortu rolnictwa 17 kolejnych wniosków, a 27 następnych zdobyło już pozytywną opinię Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego.

– Chcąc wykorzystać niszę na rynku produktów żywnościowych, musimy jak najszybciej zidentyfikować nasze produkty lokalne, tradycyjne i regionalne. Promując je, trzeba przekonać potencjalnych konsumentów z Polski i całej zjednoczonej Europy o tym, że są wyjątkowe i niepowtarzalne – zaznacza marszałek Stępień.

Lista produktów tradycyjnych pomaga wypromować lokalne specjały. Ułatwia także przygotowanie do rejestracji przez Komisję Europejską. Wśród 37 produktów z Polski, który do tej pory zdobyły jeden z trzech znaków unijnych (wśród najbardziej znanych oscypek, rogal świętomarciński czy kiełbasa lisiecka), nie ma na razie produktu z województwa łódzkiego.

Może się to jednak wkrótce zmienić za sprawą korzenia chrzanu nadwarciańskiego. Urząd Marszałkowski zdradza, że procedury w sprawie jego rejestracji już się rozpoczęły. Tradycja uprawy chrzanu w południowo-zachodniej części województwa łódzkiego w regionie Środkowej Warty sięga 1926 roku – podaje resort rolnictwa, które wpisało go na swoją listę blisko dziesięć lat temu.

O tym, że tradycje kulinarne regionu są nadal żywe, świadczy menu restauracji lokalnych. Ostatnio smaki dawnej Łodzi do swojej oferty włączyła restauracja Polka w centrum Manufaktura. Wśród nich są kapuśniak na wędzonce z prażochami, cepeliny z mięsem, okraszone skwarkami, podane ze słodką kapustą czy śledzik marynowany z beczki serwowany z ziemniakiem.

Witold Krempiński, menedżer Polki, wierzy, że tradycyjne menu stanie się magnesem przyciągającym do restauracji nie tylko turystów z Polski i z zagranicy, ale także mieszkańców Łodzi.

Kamila Szymczak zwraca uwagę, że inspiracją dla łódzkich restauratorów jest książka Anny Wojciechowskiej „Fifka i żulik, czyli łódzka kuchnia domowa".

– Autorka zebrała 50 przepisów na dania typowo łódzkie. Jest to kuchnia tania i prosta, a potrawy te jadano dawniej w robotniczej Łodzi – wyjaśnia przedstawicielka magistratu.

Jak dodaje, dania nawiązujące do przewodnika „Fifka i żulik, czyli łódzka kuchnia domowa" można znaleźć m.in. w menu hotelu Holiday Inn, a także restauracjach Cud Miód, Affogato, Piwnica Łódzka czy Piotrkowska 97.

Książka wydana pod koniec 2014 r. przez Centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju przy wsparciu finansowym miasta Łodzi była jednym z elementów projektu związanego z kuchnią łódzką. Jej pojawieniu się towarzyszyły m.in. warsztaty kulinarne i gra miejska.

W rytmie oberka

Produkty tradycyjne są atrakcją wielu lokalnych wydarzeń organizowanych ze wsparciem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Wśród nich są Święto Zalewajki czy Wojewódzkie Święto Chrzanu.

Na stałe do kalendarza imprez promujących lokalną kuchnię wszedł już też festiwal Smaki Ziemi Łódzkiej odbywających się w Manufakturze. Na ten rok zaplanowana jest jego szósta edycja.

– Smaki Ziemi Łódzkiej cieszą się dużym zainteresowaniem naszych gości – przyznaje Agnieszka Danowska z biura prasowego Manufaktury. – To okazja, by bliżej poznać nie tylko kuchnię, ale i tradycje naszego regionu, a także obejrzeć występy zespołów folklorystycznych.

Odbywa się wówczas także jarmark, podczas którego można kupić produkty regionalne, niedostępne na co dzień w sklepach, m.in. chrzan z Osjakowa, kozie sery z Eufeminowa, miody, wędliny czy pieczywo.

Łódzkie produkty regionalne można spotkać nie tylko na lokalnym rynku. – Inicjujemy działania mające na celu promocję łódzkich produktów żywnościowych wysokiej jakości na terenie kraju. Braliśmy udział m.in. w Festiwalu Dobrego Smaku w Grucznie oraz Międzynarodowych Targach Żywności Ekologicznej w Rzeszowie. Produkty tradycyjne zaistniały podczas prezentacji laureatów w kolejnych edycjach Polagry Food Smaki Regionów – wyjaśnia Witold Stępień.

Specjały z regionu posmakowali także goście Zielonego Tygodnia w Berlinie oraz Targów Gospodarki Rolnej i Rolnictwa Wielkiej Niziny Węgierskiej w Hodmezovasarhely.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, b.drewnowska@rp.pl

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej