Nowe życie pod miastem

Budowa tunelu średnicowego pod centrum Łodzi to jedna z najtrudniejszych polskich inwestycji infrastrukturalnych w historii. Przygotowania do niej już ruszyły.

Publikacja: 01.03.2016 17:44

Dworzec Łódź Fabryczna połączony kolejowym tunelem z Łodzią Kaliską stanie się częścią nowej osi kom

Dworzec Łódź Fabryczna połączony kolejowym tunelem z Łodzią Kaliską stanie się częścią nowej osi komunikacyjnej miasta

Foto: materiały prasowe

Najdroższa, największa, najbardziej oczekiwana – tak w skrócie można powiedzieć o budowie tunelu, który ma przeciąć, pod ziemią, Łódź. To jednak inwestycja o znaczeniu ponadregionalnym. – Naprawi historyczne zaszłości porozbiorowe i pozwoli włączyć Łódź w krajową sieć kolejową na osi północ–południe, a więc Bydgoszcz, Toruń–Katowice, Częstochowa, i wschód–zachód. Dziś jesteśmy jedynym dużym miastem w Polsce, które nie posiada przelotowej stacji centralnej. Ta inwestycja to zmieni – mówi Alina Giedryś, doradca marszałka województwa łódzkiego ds. infrastruktury kolejowej.

– Tunel umożliwi szybkie połączenia Łodzi z miastami regionu, a dzięki stacjom pośrednim pod centrum pociągi aglomeracyjne staną się dodatkowym środkiem komunikacji miejskiej. Zyskamy więc małe, kolejowe metro – dodaje Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

Budowa 4,5-kilometrowego tunelu (z odgałęzieniami kolejowymi – 11-kilometrowego), w którą zaangażowane są PKP Polskie Linie Kolejowe (inwestor), miasto Łódź i samorząd województwa, jest kosztowna. Zapisano ją w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku z budżetem 2,3 mld zł, ale dziś, bez szczegółowych projektów, trudno oszacować, ile dokładnie będzie kosztowała. Tunel znajduje się na liście projektów unijnych „Infrastruktura i środowisko 2014–2020" finansowanych z Funduszu Spójności. – Bez unijnych funduszy ten projekt nigdy nie miałby szans na realizację – przyznaje Giedryś.

Pod koniec 2014 r. rząd zatwierdził Kontrakt Terytorialny dla województwa łódzkiego na lata 2014–2023. Wśród głównych projektów znajdują się m.in. obwodnice Wielunia i Bełchatowa oraz tunel kolejowy pod Łodzią.

Przygotowania do budowy tunelu trwają od kilku lat. Wymagają skomplikowanych badań geologicznych, analiz technicznych, które pozwolą PKP PLK wybrać najbardziej optymalny wariant trasy i ogłosić długo oczekiwany przetarg. Aktualnie wykonywane są badania w rejonie ul. Zielonej, Zachodniej i Kościuszki.

– PKP PLK zdecydowały się uwzględnić postulaty urzędu marszałkowskiego i miasta co do siatki przystanków w Łodzi. Obecnie realizujemy studium wykonalności, które pozwoli uwzględnić w analizach te stacje, w tym postulowany przez samorządy przystanek przy ulicy Zielonej – informuje Joanna Kubiak z biura prasowego PKP PLK. Zakończenie tych prac ma nastąpić w drugim kwartale tego roku. To pozwoli ogłosić przetarg na projekt i realizację tunelu.

Budowa miałaby ruszyć pod koniec 2018 r., a zakończyć się w 2023 r. Pod ziemią pociągi mają się zatrzymywać na stacjach Centrum (rejon skrzyżowań ul. Zielonej z Wólczańską i al. Kościuszki), Manufaktura (pomiędzy ul. Ogrodową i Drewnowską) oraz Koziny (rejon skrzyżowania al. Włókniarzy z ul. Drewnowską). Co to oznacza dla pasażerów? PKP InterCity planuje poprowadzić przez Łódź pociągi relacji Warszawa–Wrocław i Bydgoszcz–Katowice. Pod centrum wjadą też składy aglomeracyjne z Sieradza, Kutna i Łowicza.

– Tunel łączący będący na ukończeniu podziemny dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską oraz przystankiem Żabieniec (odnoga do linii kolejowej biegnącej na północ miasta – red.) jest naturalną kontynuacją tej inwestycji – podkreśla Giedryś. Co ważne, taki cel przed inwestorem – PKP PLK – postawiła Komisja Europejska, zatwierdzająca środki na budowę Łodzi Fabrycznej.

Opinia

Jakub Majewski, Fundacja Pro-Kolej

Łódzki węzeł kolejowy jest jednym z najbardziej niefunkcjonalnych w kraju. Dwa główne dworce – Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska – nie są ze sobą połączone, co więcej, ta druga stacja leży na obrzeżach centrum, co nie jest wygodne. Dziś Łódź ma dobre połączenia jedynie z Warszawą, mało jest pociągów tranzytowych, miasto omijają pociągi pendolino, nie ma tras międzynarodowych, słabo wykorzystywana jest kolej aglomeracyjna. Aby węzeł zyskał na znaczeniu, konieczne jest połączenie tych dwóch stacji, dlatego planowany tunel średnicowy jest dla przyszłości łódzkich kolei rozwiązaniem niezbędnym.

Bez tunelu budowa potężnego dworca Łódź Fabryczna nie miałaby sensu – kierunek wschodni nie zapewni takiej ilości pasażerów. Stworzenie podziemnej osi tranzytowej pod miastem daje Łodzi szansę na zaistnienie na kolejowej mapie Polski jako węzeł o znaczeniu krajowym.

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej