Reklama
Rozwiń

O czym przedsiębiorca musi poinformować ?konsumentów

Planuję otwarcie sklepu internetowego. Jakie informacje na temat prawa klienta do odstąpienia od umowy powinienem zamieścić na stronie internetowej?

Publikacja: 16.01.2014 02:00

Jakie informacje dot. prawa konsumenta do odstąpienia od umowy powinien zamieścić na stronie interne

Jakie informacje dot. prawa konsumenta do odstąpienia od umowy powinien zamieścić na stronie internetowej przedsiębiorca?

Foto: www.sxc.hu

Konsument, czyli osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej w celu niezwiązanym bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową, jest słabszą stroną umowy. Do tego nie ma on w wypadku sprzedaży internetowej możliwości obejrzenia towaru i sprawdzenia jego wyglądu oraz właściwości. Z tego powodu jest on chroniony przez prawo i przysługuje mu uprawnienie do odstąpienia od umowy bez podania przyczyn przez złożenie stosownego oświadczenia na piśmie w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia.

Konsument nie zawsze jest świadomy swoich praw i na sprzedawcy ciąży obowiązek powiadomienia go o nich. Przedsiębiorca zatem, ?przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej ?w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, musi poinformować konsumenta o:

1) ?imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany;

2) istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu;

3) ?cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, ?a w szczególności cła i podatki;

4) zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;

5) kosztach oraz terminie i sposobie dostawy;

6) ?prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni ?ze wskazaniem przewidzianych prawem wyjątków;

7) ?kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy;

8) ?terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący;

9) ?minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;

10) miejscu i sposobie składania reklamacji;

11) prawie wypowiedzenia umowy.

Informacje te powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

Przedsiębiorca musi potwierdzić konsumentowi na piśmie  powyższe informacje najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Jeśli tego nie zrobi, wówczas termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi nie 10 dni, a trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia.

Konsument, czyli osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej w celu niezwiązanym bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową, jest słabszą stroną umowy. Do tego nie ma on w wypadku sprzedaży internetowej możliwości obejrzenia towaru i sprawdzenia jego wyglądu oraz właściwości. Z tego powodu jest on chroniony przez prawo i przysługuje mu uprawnienie do odstąpienia od umowy bez podania przyczyn przez złożenie stosownego oświadczenia na piśmie w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców