O czym przedsiębiorca musi poinformować ?konsumentów

Planuję otwarcie sklepu internetowego. Jakie informacje na temat prawa klienta do odstąpienia od umowy powinienem zamieścić na stronie internetowej?

Publikacja: 16.01.2014 02:00

Jakie informacje dot. prawa konsumenta do odstąpienia od umowy powinien zamieścić na stronie interne

Jakie informacje dot. prawa konsumenta do odstąpienia od umowy powinien zamieścić na stronie internetowej przedsiębiorca?

Foto: www.sxc.hu

Konsument, czyli osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej w celu niezwiązanym bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową, jest słabszą stroną umowy. Do tego nie ma on w wypadku sprzedaży internetowej możliwości obejrzenia towaru i sprawdzenia jego wyglądu oraz właściwości. Z tego powodu jest on chroniony przez prawo i przysługuje mu uprawnienie do odstąpienia od umowy bez podania przyczyn przez złożenie stosownego oświadczenia na piśmie w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia.

Konsument nie zawsze jest świadomy swoich praw i na sprzedawcy ciąży obowiązek powiadomienia go o nich. Przedsiębiorca zatem, ?przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej ?w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, musi poinformować konsumenta o:

1) ?imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany;

2) istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu;

3) ?cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, ?a w szczególności cła i podatki;

4) zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;

5) kosztach oraz terminie i sposobie dostawy;

6) ?prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni ?ze wskazaniem przewidzianych prawem wyjątków;

7) ?kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy;

8) ?terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący;

9) ?minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;

10) miejscu i sposobie składania reklamacji;

11) prawie wypowiedzenia umowy.

Informacje te powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

Przedsiębiorca musi potwierdzić konsumentowi na piśmie  powyższe informacje najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Jeśli tego nie zrobi, wówczas termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi nie 10 dni, a trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia.

Konsument, czyli osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej w celu niezwiązanym bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową, jest słabszą stroną umowy. Do tego nie ma on w wypadku sprzedaży internetowej możliwości obejrzenia towaru i sprawdzenia jego wyglądu oraz właściwości. Z tego powodu jest on chroniony przez prawo i przysługuje mu uprawnienie do odstąpienia od umowy bez podania przyczyn przez złożenie stosownego oświadczenia na piśmie w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów