UOKiK: eBilet, Eventim i Ticketmaster kombinują z cenami biletów

Prezes UOKiK postawił spółce eBilet zarzut wprowadzania konsumentów w błąd co do rzeczywistej ceny oferowanych biletów. Spółce grozi wysoka kara. Dwa inne serwisy biletowe: Eventim i Ticketmaster także nieprawidłowo informują o cenach. Na razie otrzymały wezwanie do zmiany praktyk.

Publikacja: 09.03.2023 09:37

UOKiK: eBilet, Eventim i Ticketmaster kombinują z cenami biletów

Foto: Fotorzepa / Krzysztof Skłodowski

Na początkowych etapach wyszukiwania biletów i zapoznawania się z ofertą konsument otrzymuje informację o cenach minimalnych, np. „od 100 zł”, „od 275 zł". Ale gdy zainteresowany finalizuje zamówienie, może się okazać, że nawet za najtańszy bilet zapłaci więcej, bo serwis doliczy obowiązkową opłatę - stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tak było w przypadku serwisu ebilet.pl, jednego z trzech serwisów internetowych sprzedających bilety na wydarzenia sportowe, kulturalne i rozrywkowe, którym przyjrzał się UOKiK.

- Na każdym etapie zapoznawania się z ofertą konsument musi mieć prawdziwą informację o cenie. To bardzo ważny czynnik wpływający na decyzję o zakupie. Cena powinna być prezentowana w sposób jasny i czytelny, nie może wprowadzać w błąd. Musi być podana jako brutto i zawierać wszystkie obowiązkowe opłaty – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Działania wobec eBilet.pl UOKiK podjął do sygnałach, że serwis nieprawidłowo podaje ceny biletów na wydarzenia kulturalno-rozrywkowe. Urzędnicy przeanalizowali ponad 300 ofert dostępnych w portalu. Ceny są różnicowane w zależności od miejsca na widowni. Po wejściu na stronę konkretnego wydarzenia nadal podawana jest cena minimalna np. 100 zł, a oprócz tego w rozwinięciu symbolu z literą „i” pojawia się informacja, że mogą zostać doliczone opłaty dodatkowe. Wysokość obligatoryjnie doliczanej opłaty serwisowej pojawia się po raz pierwszy dopiero po wyborze kategorii i rodzaju biletu oraz miejsca na planie sali.

Czytaj więcej

Biura podróży na celowniku UOKiK. Po Wakacje.pl urząd sprawdza Travelplanet

 – Z naszych dotychczasowych ustaleń wynika, że konsument nie ma szansy kupić biletu po cenie określanej jako cena minimalna. W takiej sytuacji przekaz marketingowy przedsiębiorcy może wprowadzać w błąd - mówi Tomasz Chróstny.

Spółka eBilet nie zmieniła swoich praktyk po tzw. wystąpieniu miękkim. Dlatego Prezes Urzędu postawił jej zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli się potwierdzi, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Podobne problemy z uwidacznianiem cen UOKiK zaobserwował w dwóch innych dużych serwisach z biletami na wydarzenia kulturalno-rozrywkowe: eventim.pl oraz ticketmaster.pl. W bileterii Eventim na początkowym etapie prezentacji oferty również uwidacznianie są „ceny od…”. Natomiast Ticketmaster przedstawia w podobnej formule część swojej oferty - ceny za bilety regularne. Jak wynika z ustaleń UOKiK, konsumenci w obu serwisach internetowych nie mają możliwości kupienia biletu za prezentowaną cenę minimalną, nawet jeśli wybiorą najtańsze miejsca. Oprócz tego wątpliwości budzą rozbieżności w terminologii rodzajów opłat dodatkowych w portalu ticketmaster.pl - w efekcie konsument nie ma jasności, ile i za jakie usługi musi jeszcze zapłacić. O ostatecznej cenie do zapłaty dowiaduje się dopiero na końcowych etapach transakcji.

Prezes UOKiK wysłał do spółek Eventim i Ticketmaster Poland wystąpienia, oczekując  wyjaśnień i zmiany praktyk.

Na początkowych etapach wyszukiwania biletów i zapoznawania się z ofertą konsument otrzymuje informację o cenach minimalnych, np. „od 100 zł”, „od 275 zł". Ale gdy zainteresowany finalizuje zamówienie, może się okazać, że nawet za najtańszy bilet zapłaci więcej, bo serwis doliczy obowiązkową opłatę - stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tak było w przypadku serwisu ebilet.pl, jednego z trzech serwisów internetowych sprzedających bilety na wydarzenia sportowe, kulturalne i rozrywkowe, którym przyjrzał się UOKiK.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Rzecznik generalny TSUE o restrukturyzacji Getin Banku: ocenić musi polski sąd
Praca, Emerytury i renty
Rząd ma problem z emeryturami. Trybunał wymusił kosztowne zmiany
Prawo dla Ciebie
Miliony z Funduszu bez konkursów. Eksperci są pewni: Ziobro złamał konstytucję
Podatki
Skarbówka będzie łapać już tylko prawdziwych oszustów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Sądy i trybunały
SN dopuszcza piętrowe wyłączenia sędziów
Płace
Ostatnia taka podwyżka pensji. W przyszłym roku czeka nas rewolucja