Ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (dalej: u.o.p.n.), potocznie nazywana ustawą deweloperską, obowiązuje od 29 kwietnia 2012 r. Jak sama nazwa wskazuje, celem ustawy jest ochrona nabywców nieruchomości na tzw. rynku pierwotnym. Dla zapewnienia tej ochrony, ustawodawca nakłada szereg obowiązków na deweloperów. Niestety, niejasna redakcja przepisów ustawy, w praktyce wywołuje wiele wątpliwości interpretacyjnych, z którymi deweloperzy zmuszeni są mierzyć się na co dzień.
Czytaj także: Deweloper zapłaci za zatajenie informacji przed kupującymi mieszkania
Wiele problemów wśród deweloperów wywołują w praktyce, m.in. obowiązki przedkontraktowe, uregulowane w rozdziale 5. ustawy deweloperskiej. Głównym celem tych regulacji jest dostarczenie potencjalnemu nabywcy informacji, które są mu potrzebne do podjęcia świadomej, racjonalnej i przemyślanej decyzji o zawarciu umowy z deweloperem, dotyczącej nabycia określonego lokalu mieszkalnego czy domu jednorodzinnego. Natomiast podstawowym środkiem do realizacji tego obowiązku, a zarazem ochrony nabywcy – konsumenta, jest prospekt informacyjny.
Prospekt zawiera informacje o deweloperze oraz nieruchomości, będącej przedmiotem zainteresowania nabywcy. Każdy deweloper ma obowiązek sporządzenia prospektu informacyjnego przed rozpoczęciem sprzedaży (art. 17 u.o.p.n.), czyli przed podaniem do publicznej wiadomości informacji na temat rozpoczęcia procesu oferowania lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych w ramach określonego przedsięwzięcia deweloperskiego (art. 3 pkt 10 u.o.p.n.). Podanie do publicznej wiadomości informacji następuje przez wszelkiego rodzaju reklamy i ogłoszenia w mediach (radiu, telewizji, prasie, Internecie). Określenie momentu sprzedaży jest bardzo ważne, albowiem deweloper, który nie spełnia obowiązku sporządzenia prospektu informacyjnego, popełnia wykroczenie zagrożone karą grzywny (art. 32 u.o.p.n.).
Jaka forma
Deweloper ma obowiązek doręczenia nieodpłatnie prospektu informacyjnego na żądanie osoby zainteresowanej zawarciem umowy deweloperskiej. Jego dostarczenie nie może być uzależnione od zawarcia umowy rezerwacyjnej czy wpłaty zaliczki. Prospekt wydawany jest na trwałym nośniku informacji, takim jak papier, płyta CD, USB, natomiast w praktyce wystarczająca jest forma elektroniczna.