Reklama Tyskie pn. Reprymenda Wujka dyskredytuje niepijących

Internetowa aplikacja Kompanii Piwowarskiej pn. „Reprymenda Wujka” naruszyła przepisy kodeksu Etyki Reklamy poprzez przedstawianie w negatywnym świetle sytuacje odmowy spożycia piwa.

Publikacja: 06.01.2014 13:59

Reklama Tyskie pn. Reprymenda Wujka dyskredytuje niepijących

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Konsument złożył skargę na producent piwa Tyskie, który jego zdaniem złamał Standardy Reklamy Piwa publikując na portalu społecznościom Facebook reklamę, w której postać wujka udziela reprymendy znajomym, którzy nie mogą uczestniczyć w imprezach.

Skarżący we wniosku (sygn. akt: K/102/13), oskarża przedsiębiorcę o to, że promując swój produkt w reklamie przedstawił w negatywnym świetle sytuację odmowy spożywania alkoholu lub jego spożywania w ilościach umiarkowanych a tym samym naruszył przepis art. 8, pkt 5 załącznika nr 1 dotyczący Standardów Reklamy Piwa.

Promujący produkt wuj udziela reprymendy znajomym, którzy nie mogą uczestniczyć w imprezach towarzyskich połączonych z piciem alkoholu.

Zaniepokojony wydźwiękiem reklamy konsument zwrócił uwagę na wypowiedź producenta piwa, w której potwierdza istotę spotu. - W internetowej odsłonie kampanii z okazji 400 lat Tyskiego nadal staramy się przekonać konsumentów do tego, że na spotkaniu przy Tyskim nikogo nie może zabraknąć. Reprymenda Wuja to spersonalizowane, widowiskowe i interaktywne narzędzie dla wszystkich tych fejsbukowiczów, których zmęczyły już wieczne wymówki imprezowych migaczy – wyjaśnia Aleksandra Zarychta-Kuzalska, kierownik ds. PR marek Kompanii Piwowarskiej.

Podczas posiedzenia komisji Etyki Reklamy skargę poparł arbiter-referent, który wniósł o uznanie spotu reklamowego za niezgodny ze Standardami Reklamy Piwa powołując się na art. 8 pkt. 5 załącznika nr 1 do Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego: „Reklama piwa nie może:

5) przedstawiać w negatywnym świetle sytuacji odmowy spożywania alkoholu lub jego spożywania w ilościach umiarkowanych."

Uczestniczący w posiedzeniu skarżony złożył pisemną odpowiedź na przedstawione mu zarzuty, w której wyjaśnia: - Ustosunkowując się do postawionego zarzutu należy (...) zaznaczyć, iż reklamę stanowi w tym przypadku 13 alternatywnych krótkich filmów (...). Filmy te piętnują w zabawny sposób, stosowanie wymówek często spotykanych w relacjach towarzyskich, w celu unikania spotkań z przyjaciółmi. Ponadto wskazuje na ograniczony krąg odbiorców, czyli potencjalnych nadawców reprymendy „poszukujący właściwej dla wymówki wersji oraz osoba z kręgu jego bliskich znajomych, będąca jej adresatem", gdyż to nadawca decyduje o przesłaniu określonej reprymendy do znajomego. - KP SA samodzielnie nie wysyła nikomu filmów z reprymendą – podkreśla producent.

Spółka odpiera zarzuty twierdząc, że w żadnym z przedmiotowych filmów nie pojawia się jakiekolwiek stwierdzenie, ukazujące w negatywny sposób odmowę spożywania piwa Tyskie, bądź tym bardziej odmowę jego spożywania w nadmiernych ilościach.

Według Kompanii Piwowarskiej SA reklama Tyskie skierowana jest do osób, które stosując różnego rodzaju wymówki, unikają spotkań towarzyskich, a bohater reklamy w formie żartu wylicza typowe usprawiedliwienia m. in. „Rano do pracy", „Za daleko", „Kobieta mi nie pozwoliła", „Z psem na spacer musiałem wyjść". Tym samym wyjaśnia, że wspomniany bohater reklamy nie „stawia w negatywnym świetle spożywania alkoholu" lecz krytykuje mało przekonujące wymówki, które mają na celu uniknięcie spotkań towarzyskich, na których jest się osobą oczekiwaną.

- Reprymenda Wuja to spersonalizowane, widowiskowe i interaktywne narzędzie dla wszystkich tych fejsbukowiczów, których zmęczyły już wieczne wymówki imprezowych migaczy – twierdzi producent piwa Tyskie.

Ponadto podkreśla, że nie znajduje również żadnych podstaw, aby uznać, że którykolwiek spot zawiera stwierdzenia piętnujące spożywanie piwa w nadmiernych ilościach. Uznaje skargę za całkowicie bezzasadną, wnosząc odwołanie od niej w całości.

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia art. 8 pkt. 5 załącznika nr 1 do Kodeksu Etyki Reklamy pn. Standardy Reklamy Piwa z uwagi na fakt, że przedmiotowa reklama zawiera treści przedstawiające w negatywnym świetle sytuacje odmowy spożycia piwa.

Reklama piwa nie może dyskredytować osób niepijących

Orzekający przy wydawaniu decyzji powzięli pod rozwagę fakt, że w reklamie oprócz wspomnianych wymówkach mowa jest o spożywaniu piwa. Wpisy wuja – bohatera reklamy „Udostępniajcie. I wpisujcie tych co. Nie chcą pić." jednoznacznie wskazują na intencje reklamodawcy. Jednocześnie Zespół Orzekający podkreśla, że reklama piwa nie może dyskredytować osób niepijących.

Wobec powyższego Komisja Etyki postanawiał uznać, że reklama narusza art. 8 pkt. 5 załącznika nr 1 do Kodeksu Etyki Reklamy pn. Standardy Reklamy Piwa.

Stronom przysługuje prawo do odwołania się od uchwały Zespołu Orzekającego (Uchwała Nr ZO 122/13 z dnia 28 listopada 2013 roku Zespołu Orzekającego w sprawie sygn. Akt: K/102/13) w terminie 10 dni od daty doręczenia uchwały. Podstawę odwołania mogą stanowić wyłącznie nowe fakty i dowody, nieznane zainteresowanej stronie w dacie podjęcia przez Zespół Orzekający uchwały.

Konsument złożył skargę na producent piwa Tyskie, który jego zdaniem złamał Standardy Reklamy Piwa publikując na portalu społecznościom Facebook reklamę, w której postać wujka udziela reprymendy znajomym, którzy nie mogą uczestniczyć w imprezach.

Skarżący we wniosku (sygn. akt: K/102/13), oskarża przedsiębiorcę o to, że promując swój produkt w reklamie przedstawił w negatywnym świetle sytuację odmowy spożywania alkoholu lub jego spożywania w ilościach umiarkowanych a tym samym naruszył przepis art. 8, pkt 5 załącznika nr 1 dotyczący Standardów Reklamy Piwa.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów