Po raz kolejny dodamy towar do koszyka, klikniemy 'zamawiam i płacę', podamy nasz numer karty lub skorzystamy z systemu szybkich płatności. Przyzwyczajeni do pewnego standardu, tylko pobieżnie przejrzymy witrynę sprzedawcy, rzucimy okiem na trzy pierwsze opinie w Google, a potem opłacimy zamówienie poprzez system integrujący płatność. Później pozostaje nam czekać na zakupiony towar. Tylko co, jeśli właśnie przelaliśmy pieniądze oszustom...?
ECK i CERT pokazują, na co zwracać uwagę, aby nie dać się oszukać, a jednocześnie nie spędzić pół dnia na zakupie jednej rzeczy.
Czytaj także: Brexit: Wielka Brytania poza Unią a zakupy przez internet
Szybka lista kontrolna
Kto jest po drugiej stronie W zakładce kontakt sprzedawca powinien podać swoje dane: nazwę, adres siedziby firmy (nie skrytki pocztowej), numer telefonu i mail. Jeżeli nie możesz odnaleźć tych informacji lub dane znajdują się w trudno dostępnym miejscu, może to oznaczać, że przedsiębiorca świadomie utrudnia do nich dostęp.
Miejsce rejestracji Poświęć kolejną chwilę, aby w regulaminie odnaleźć dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki. Warto wiedzieć, czy masz do czynienia z firmą mającą siedzibę na terenie UE, czy poza nią. Jest to tak samo ważne, gdy sklep jest prowadzony w języku polskim i ma polską domenę.