Reklama

Blogerka Jadłonomii pozwie Biedronkę za bezprawne wykorzystanie przepisu na piernik

Marta Dymek, autorka popularnego bloga pn. Jadłonomia zapowiedziała, że nie pozostanie obojętna ws. wykorzystanie jej przepisu i pozwie spółkę Jeronimo Martins Polska (Biedronka).

Publikacja: 20.12.2019 11:17

Blogerka Jadłonomii pozwie Biedronkę za bezprawne wykorzystanie przepisu na piernik

Foto: Fotorzepa/ Marta Bogacz, Adobe Stock

Chodzi o autorską receptę na piernik pomidorowy, która zdaniem Dymek została wykorzystana bezprawnie poprzez opublikowanie w odpłatnym magazynie "Czas na Święta".

- Drodzy, w tym świątecznym czasie piszę ze smutną sprawą. W odpłatnym magazynie "Czas na Święta", firma Jeronimo Martins Polska S.A. (Biedronka) prezentuje przepis na "pomidorowy piernik". Szkoda tylko, że jak wielu z Was zauważyło i pisało do mnie w wiadomościach, przepis ten wygląda jak kopia najpopularniejszego przepisu z Jadłonomii. Główne różnice to wzbogacenie przepisu mojego autorstwa nazwami produktów promowanych i sprzedawanych przez Biedronkę. A przecież nigdy nie zgodziłam się na takie wykorzystanie mojej pracy – pisze na profilu "Jadłonomii" Marta Dymek.

Czytaj także: Przepisy kulinarne i zdjęcia potraw ze słabą ochroną w prawie autorskim

Blogerce zależało na polubownym rozwiązaniu sprawy. Jeronimo Martins jednak odmówiło wsparcia fundacji prozwierzęcej. Spółka uważa, że zarzuty stawiane przez autorkę Jadłonomii są bezpodstawne. Sprawa znajdzie finał w sądzie.

Reklama
Reklama

Dymek podkreśliła, że broni swoich przekonań i wyników wieloletniej pracy.

- (...) sprawą zajmie się sąd i to on będzie rozstrzygał, czy mimo tego, że pojedyncze przepisy kulinarne nie są chronione przez prawo autorskie, co wiem i rozumiem, doszło jednak do czynu nieuczciwej konkurencji i naruszenia dóbr osobistych - podkreśliła blogerka kulinarna.

Autorka przepisu nie zgadza się na dowolne korzystanie przez korporację z efektów pracy innych osób, narażanie ich wizerunku i lekceważenie propozycji ugody.

Jeronimo Martins Polska w piśmie do redakcji wirtualnemedia.pl podkreśla, że Biedronka nie jest stroną w sprawie z uwagi na to, że magazyn "Czas na Święta" przygotowywany jest  przez agencję Pola Design i to tam należy kierować roszczenia. JMP zapewnia, że zleceniobiorca jest autorem wszystkich przepisów zamieszczanych w magazynie.

Jednocześnie spółka podkreśla, że sposób przygotowania piernika pomidorowego jest powszechny w wielu krajach, a jego receptura znana jest dłużej, niż opublikowany na blogu Jadłonomii post.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama