Wojewoda i przewodniczący rady gminy przekazują kopie oświadczeń majątkowych, które im złożono, wójtowi. Jawne informacje, zawarte w oświadczeniach, udostępnia się w Biuletynie Informacji Publicznej.
Dodatkowy termin
W razie niedotrzymania terminu na złożenie oświadczenia majątkowego, osoba, która powinna była otrzymać to oświadczenie (czyli odpowiednio przewodniczący rady gminy, wojewoda albo wójt) - w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia braku oświadczenia - wezwie osobę, która go nie złożyła, do niezwłocznego złożenia oświadczenia, wyznaczając na to dodatkowy 14-dniowy termin. Termin ten liczy się od dnia skutecznego dostarczenia wezwania. Podnosi się, że „skuteczne dostarczenie wezwania" wiąże się z faktycznym i rzeczywistym dotarciem pisma do adresata, który posiada realną, a nie hipotetyczną możliwość zapoznania się z jego treścią (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 28 stycznia 2016 r., sygn. II SA/Op 573/15, LEX nr 1998798). W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 grudnia 2015 r. (sygn. II OSK 2420/15, LEX nr 2000015) stwierdzono jednak, że skoro ustawodawca tylko zrębowo unormował procedurę składania oświadczeń majątkowych, to trzeba przyjąć, na zasadzie analogii, że mają do niej zastosowanie przepisy procedury administracyjnej o doręczeniach.
Skutki braku oświadczenia
Niezłożenie oświadczenia majątkowego, mimo upływu dodatkowego 14-dniowego terminu, przez radnego lub wójta spowoduje wygaśnięcie mandatu, które stwierdzi uchwałą rada gminy (por. odpowiednio art. 383 lub art. 492 kodeksu wyborczego). Natomiast w przypadku: zastępcy wójta, sekretarza, skarbnika, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną bądź osoby wydającej decyzje w imieniu wójta, skutkiem będzie utrata przez nich wynagrodzenia – za okres od dnia, w którym powinno być złożone oświadczenie do dnia jego złożenia.
W orzecznictwie przyjmuje się jednak, że jeżeli podwładnemu (np. zastępcy wójta), który nie złożył oświadczenia majątkowego, wypłacono wynagrodzenie za wykonaną pracę, to nie ma podstaw do żądania zwrotu na podstawie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu (por. wyrok Sądu Najwyższego z 4 listopada 2008 r., sygn. II PK 80/08, OSNP 2010/7-8/91).
Ponadto, jeżeli skarbnik nie złoży w terminie oświadczenia majątkowego, to rada gminy odwoła go, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia. Zgodnie z uchwałą SN z 5 kwietnia 2007 r. (sygn. I PZP 4/07, OSNP 2007/23-24/340) chodzi tu o termin końcowy, czyli odwołanie powinno nastąpić „najpóźniej do upływu 30 dni". Także, jeżeli sekretarz, zastępca wójta, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną bądź osoba wydająca decyzje w imieniu wójta nie złożą w terminie oświadczenia, to właściwy organ odwoła ich albo rozwiąże z nimi umowę o pracę, najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia. Odwołanie i rozwiązanie umowy o pracę w tym trybie będzie równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia, z powodu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych.