Reklama

Mentole wejdą do szarej strefy

W maju może zniknąć ze sklepów blisko jedna trzecia tam sprzedawanych papierosów. Zakazane zostaną mentole.

Publikacja: 26.12.2019 21:00

Mentole wejdą do szarej strefy

Foto: Adobe Stock

W maju może zniknąć z rynku nawet 30 proc. sprzedawanych papierosów. Doprowadzi do tego dyrektywa tytoniowa – w maju skończy się bowiem wprowadzony przez nią czteroletni okres przejściowy dla zakazu sprzedaży papierosów mentolowych. Tym samym z rynku zniknie ostatni wariant smakowy – UE uznała, że papierosy mogą smakować tylko tytoniem, by nie podwyższać ich atrakcyjności.

Zakaz może wprowadzić spore zamieszanie na polskim rynku używek – w pozostałych krajach UE zajmują kilka procent rynku, a w Polsce aż co trzeci palacz sięga właśnie po mentole.

– Papierosy mentolowe i z kapsułkami stopniowo zwiększają swoją wagę, osiągając nawet ponad 30 proc. sprzedaży papierosów w sklepach typu convenience – informuje Dominika Ornata, analityk Centrum Monitorowania Rynku. Najdynamiczniej rosną papierosy z kapsułkami, które po zgnieceniu nadają papierosowi smak mentolowy, wartość ich sprzedaży przekroczyła sprzedaż „zwykłych" mentoli.

Andrzej Lewandowski, dyrektor ds. korporacyjnych JTI Polska, uważa, że zakaz sprzedaży papierosów mentolowych wraz z podwyżką akcyzy może doprowadzić do rozwoju szarej strefy. – Mam nadzieję, że służby odpowiedzialne za walkę z nielegalnym handlem zintensyfikują swoje wysiłki, by nie doprowadzić do ponownej destabilizacji legalnego rynku i wpływów budżetowych – mówi Lewandowski.

A branża nieoficjalnie przyznaje, że nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak się zachowają klienci. Palacze mogą zostać przy swoich markach papierosów, wybrać e-papierosy lub tzw. nowatorskie wyroby, które na razie utrzymają mentolową ofertę. Mogą też rzucić palenie lub kupować papierosy z szarej strefy.

Reklama
Reklama

Producenci ostrzegają, że taki właśnie będzie efekt: urośnie szara strefa, która przez ostatnie trzy lata szybko się kurczyła. W II kwartale 2019 r. nielegalny był co dziesiąty papieros (9,4 proc.), gdy w 2015 co piąty (19 proc.), informuje instytut Almares.

Jak informuje CMR, w 2019 r. do września w małych sklepach klienci wydali na papierosy 13,01 mld zł, na tytoń 794,2 mln zł, za nowatorskie wyroby klienci zapłacili łącznie 66,9 mln zł, podczas gdy za e-papierosy – „jedynie" 46,6 mln zł.

W maju może zniknąć z rynku nawet 30 proc. sprzedawanych papierosów. Doprowadzi do tego dyrektywa tytoniowa – w maju skończy się bowiem wprowadzony przez nią czteroletni okres przejściowy dla zakazu sprzedaży papierosów mentolowych. Tym samym z rynku zniknie ostatni wariant smakowy – UE uznała, że papierosy mogą smakować tylko tytoniem, by nie podwyższać ich atrakcyjności.

Zakaz może wprowadzić spore zamieszanie na polskim rynku używek – w pozostałych krajach UE zajmują kilka procent rynku, a w Polsce aż co trzeci palacz sięga właśnie po mentole.

Reklama
Handel
Donald Trump ubiega się o utrzymanie ceł przez Sąd Najwyższy. Prosi o „szybką decyzję”
Handel
Komisja Europejska przyjęła umowę handlową z Mercosurem. Co przyniesie Unii?
Handel
Handlowy weekend nie tylko pod znakiem zeszytów. Polacy ruszają do sklepów
Handel
Forever 21 wraca do Chin. Amerykańska sieć bankrutowała już dwa razy
Handel
Donald Trump zabija tanie zakupy w sieci. Wchodzą cła na paczki
Reklama
Reklama