Mentole wejdą do szarej strefy

W maju może zniknąć ze sklepów blisko jedna trzecia tam sprzedawanych papierosów. Zakazane zostaną mentole.

Publikacja: 26.12.2019 21:00

Mentole wejdą do szarej strefy

Foto: Adobe Stock

W maju może zniknąć z rynku nawet 30 proc. sprzedawanych papierosów. Doprowadzi do tego dyrektywa tytoniowa – w maju skończy się bowiem wprowadzony przez nią czteroletni okres przejściowy dla zakazu sprzedaży papierosów mentolowych. Tym samym z rynku zniknie ostatni wariant smakowy – UE uznała, że papierosy mogą smakować tylko tytoniem, by nie podwyższać ich atrakcyjności.

Zakaz może wprowadzić spore zamieszanie na polskim rynku używek – w pozostałych krajach UE zajmują kilka procent rynku, a w Polsce aż co trzeci palacz sięga właśnie po mentole.

– Papierosy mentolowe i z kapsułkami stopniowo zwiększają swoją wagę, osiągając nawet ponad 30 proc. sprzedaży papierosów w sklepach typu convenience – informuje Dominika Ornata, analityk Centrum Monitorowania Rynku. Najdynamiczniej rosną papierosy z kapsułkami, które po zgnieceniu nadają papierosowi smak mentolowy, wartość ich sprzedaży przekroczyła sprzedaż „zwykłych" mentoli.

Andrzej Lewandowski, dyrektor ds. korporacyjnych JTI Polska, uważa, że zakaz sprzedaży papierosów mentolowych wraz z podwyżką akcyzy może doprowadzić do rozwoju szarej strefy. – Mam nadzieję, że służby odpowiedzialne za walkę z nielegalnym handlem zintensyfikują swoje wysiłki, by nie doprowadzić do ponownej destabilizacji legalnego rynku i wpływów budżetowych – mówi Lewandowski.

A branża nieoficjalnie przyznaje, że nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak się zachowają klienci. Palacze mogą zostać przy swoich markach papierosów, wybrać e-papierosy lub tzw. nowatorskie wyroby, które na razie utrzymają mentolową ofertę. Mogą też rzucić palenie lub kupować papierosy z szarej strefy.

Producenci ostrzegają, że taki właśnie będzie efekt: urośnie szara strefa, która przez ostatnie trzy lata szybko się kurczyła. W II kwartale 2019 r. nielegalny był co dziesiąty papieros (9,4 proc.), gdy w 2015 co piąty (19 proc.), informuje instytut Almares.

Jak informuje CMR, w 2019 r. do września w małych sklepach klienci wydali na papierosy 13,01 mld zł, na tytoń 794,2 mln zł, za nowatorskie wyroby klienci zapłacili łącznie 66,9 mln zł, podczas gdy za e-papierosy – „jedynie" 46,6 mln zł.

W maju może zniknąć z rynku nawet 30 proc. sprzedawanych papierosów. Doprowadzi do tego dyrektywa tytoniowa – w maju skończy się bowiem wprowadzony przez nią czteroletni okres przejściowy dla zakazu sprzedaży papierosów mentolowych. Tym samym z rynku zniknie ostatni wariant smakowy – UE uznała, że papierosy mogą smakować tylko tytoniem, by nie podwyższać ich atrakcyjności.

Zakaz może wprowadzić spore zamieszanie na polskim rynku używek – w pozostałych krajach UE zajmują kilka procent rynku, a w Polsce aż co trzeci palacz sięga właśnie po mentole.

Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?