Najnowszy raport opublikowany przez firmę analityczną comScore stanowi kolejny dowód na zmiany w zachowaniach amerykańskich konsumentów, którzy rzadziej odwiedzają tradycyjne sklepy, częściej natomiast sięgają po komputer, tablet, czy smartfon.
Trend ten dotyczy nie tylko cyber-poniedziałku, czyli pierwszego dnia roboczego po długim weekendzie Święta Dziękczynienia. Od minionego czwartku do poniedziałku Amerykanie wydali na zakupy online 6,5 miliarda dolarów. W porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza to prawie 25-procentowy wzrost. Natomiast począwszy od 1 listopada obroty sklepów online zwiększyły się o 16 proc.
Walmart, największa sieć amerykańskich sklepów nie podała dokładnych liczb dotyczących sprzedaży w sieci, ale stwierdziła, że cyber-poniedziałek był najlepszym dniem w historii firmy jeśli chodzi o wartość zamówień. Spółka odnotowała też inną historyczną zmianę – około 70 proc. wejść do internetowego sklepu wykonano za pośrednictwem urządzeń mobilnych – tabletów lub smartfonów, podczas gdy rok temu odsetek ten nie przekraczał połowy. W wielu przypadkach Walmart oferował klientom możliwość natychmiastowego odebrania zakupionego towaru w jednym ze swoich pobliskich sklepów.
Z drugiej jednak strony tradycyjne sklepy odwiedziło w ostatnich dniach o 5 proc. osób mniej niż rok temu – wynika z danych Krajowej Federacji Sprzedawców Detalicznych (National Retail Federation). Firma ShopperTrak, która wykorzystuje z kolei dane o sprzedaży, twierdzi, że obroty w konwencjonalnych placówkach zmniejszyły się w porównaniu z ubiegłym rokiem o około 0,5 proc. NRF w dalszym ciągu podtrzymuje prognozę wzrostu obrotów całego amerykańskiego handlu w okresie świątecznym o około 3-4 proc.