IKEA to największy sprzedawca mebli na świecie, ma też zdecydowanie globalnie kojarzoną markę. Firma wciąż inwestuje w rozwój sieci sprzedaży – ma 315 sklepów w 27 krajach. Zgodnie ze strategią do 2020 r. sprzedaż grupy ma zostać podwojona i wynieść 50 mld euro, ale nie wszystkich atrakcyjnych lokalizacjach jest odpowiednio duży teren pod inwestycję.

IKEA dotychczas stawiała na duże hipermarkety, na tysiącach metrów kwadratowych można było obejrzeć całą ofertę w aranżacjach przypominających typowe wnętrza z domów klientów. Teraz chce wrócić do uruchamiania mniejszych placówek co pozwoli przyspieszyć tempo ekspansji. Pierwsze tego typu sklepy ruszyły już w krajach skandynawskich oraz w Hiszpanii, jesienią pierwszy ma wystartować w Wielkiej Brytanii.

Póki co nie wiadomo czy podobny pomysł rozpatrywany jest w Polsce, IKEA w latach 90. miała sklep w centrum Warszawy, ale został zlikwidowany – uruchomiono wielkie w Jankach oraz Markach pod Warszawą.

IKEA podaje, ze mimo mniejszego formatu klienci będą mogli skorzystać z całej oferty. Produkty nieobecne na ekspozycji będzie można zamawiać na miejscu przez internet.