Sklepy inwestują w energetykę

Handel Chodzi nie tylko o korzyści wizerunkowe, ale także wymierne oszczędności. Najczęściej chodzi o zmiany oświetlenia na LED, ale również w grę wchodzą bardziej zaawansowane projekty.

Publikacja: 05.10.2015 10:21

Sklepy inwestują w energetykę

Foto: Bloomberg

- Od pięciu lat prowadzimy szeroko zakrojony program inwestycyjny, który ma na celu w sposób wyraźny obniżenie zużycia mediów na naszych obiektach – mówi Dorota Patejko, rzecznik Auchan Polska. - Zużycie energii elektrycznej w tym okresie spadło o 22 proc. – dodaje.

Dlatego nie jest zaskoczeniem, że sieci handlowe inwestują w tym segmencie. Mogą na tym zaoszczędzić, a przy okazji takie projekty pozytywnie wpływają na wizerunek.

- Już w 2006 r. otworzyliśmy pierwszy sklep korzystający z energii naturalnej, głównie z pracy wiatraków, paneli słonecznych i gruntowych wymienników ciepła. Obecnie w Polsce działają trzy tego typu, co pozwala zaoszczędzić do 25 proc. energii elektrycznej i ograniczyć zużycie gazu do 42 proc. jednocześnie zmniejszając emisję CO2 nawet o 300 ton rocznie – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska.

- Nie zapominamy również o wprowadzaniu rozwiązań energooszczędnych do już istniejących sklepów. Tylko w zeszłym roku w 250 sklepach wymieniliśmy wszystkie żarówki na bardziej energooszczędne, co pozwoliło zmniejszyć emisję CO2 o 7,5 tys. ton – dodaje.

Także Carrefour zapowiada szereg nowych projektów.

- Zastosowanie w sklepach lamp LED powoduje zużycie w ciągu miesiąca od 20 do 30 proc. mniej energii potrzebnej na oświetlenie. Oświetlenie LED zamontowano już w 76 sklepach Carrefour w całym kraju. Do końca roku oświetlenie zostanie zamontowane jeszcze w 19 sklepach – podaje firma.

W sklepach sieci stosowany jest też przyjazny środowisku system chłodniczy, wykorzystujący dwutlenek węgla jako czynnik chłodzący – pozwala zmniejszyć miesięczne zużycie energii wykorzystywanej do chłodzenia średnio 30-40 proc. System działa już w wybranych sklepach w województwach: mazowieckim, łódzkim, warmińsko-mazurskim, pomorskim, małopolskim, dolnośląskim, wielkopolskim oraz kujawsko-pomorskim. F9rirma podaje również iż wykorzystujemy też energię geotermalną do ogrzewania i chłodzenia sklepów oraz stosuje odzysk ciepła z instalacji chłodniczych.

Najambitniejsze cele narzuciła sobie IKEA, która do końca roku stanie się w pełni niezależna energetycznie – przed Polską udało się to firmie tylko na rynkach skandynawskich. Do grupy IKEA należą już w naszym kraju cztery farmy wiatrowe, do końca roku planuje uruchomienie dwóch kolejnych.

- Ponadto w trzech z naszych sklepów i centrum dystrybucji wykorzystujemy pompy ciepła, a w zakładach działają kotły na biomasę. W jednej z fabryk działa system kogeneracyjny wytwarzający energię elektryczną oraz ciepło z biomasy – mówi Karol Gobczyński, menedżer ds. energii i klimatu w Grupie IKEA.

Po zrealizowaniu planu IKEA w Polsce będziemy produkowała 473 GWh energii elektrycznej rocznie, a razem z energią cieplną ok. 800 GWh energii.

- To bardzo dobre posuniecie wizerunkowe, firma będzie pod tym względem pionierem w Polsce. Takie podejście umacnia też wizerunek dostępnej i dobrze oddziaływującej na otocznie marki – mówi Roman Pałac, partner w Boston Consulting Group.

IKEA podobnie jak inne sieci także inwestuje w oświetlenie LED.

- Kiedy zaczynaliśmy wprowadzać je do sprzedaży cztery lata temu, ceny były stosunkowo wysokie, dlatego wiele osób wątpiło w upowszechnienie tej technologii – mówi Karol Gobczyński.

- Wiedzieliśmy jednak, że tak jak z każdą nowością w miarę wzrostu dostępności spadną też ceny i tak się stało. Dlatego obecnie LEDy stają się coraz powszechniejszym rozwiązaniem w polskich domach. Warto również podkreślić, że od końca sierpnia 2015 roku w naszej ofercie dostępne jest wyłącznie oświetlenie LED – dodaje.

- Od pięciu lat prowadzimy szeroko zakrojony program inwestycyjny, który ma na celu w sposób wyraźny obniżenie zużycia mediów na naszych obiektach – mówi Dorota Patejko, rzecznik Auchan Polska. - Zużycie energii elektrycznej w tym okresie spadło o 22 proc. – dodaje.

Dlatego nie jest zaskoczeniem, że sieci handlowe inwestują w tym segmencie. Mogą na tym zaoszczędzić, a przy okazji takie projekty pozytywnie wpływają na wizerunek.

Pozostało 88% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Polskie sklepy ruszają na podbój regionu
Handel
W e-handlu widać więcej optymizmu. Sprzedawcy łapią oddech
Handel
Nowy zakaz dotyczący e-rowerów na popularnej platformie sprzedażowej. W tle bezpieczeństwo
Handel
Sklepy z odzieżą i obuwiem kończą kwartał z przytupem