Aktualizacja: 12.12.2024 15:05 Publikacja: 22.03.2024 10:25
Foto: materiały prasowe
Akcjonariusze Dino Polska ostatnio mają mocno pod górkę. Na początku marca kurs runął po publikacji wyników Biedronki. W czwartek Dino Polska opublikowało wyniki za IV kwartał 2023 r. i wygląda na to, że to dla spółki był to jeszcze słabszy okres. Jak wynika z raportu, przychody grupy w ostatnim kwartale ubiegłego roku wyniosły 6,7 mld zł wobec mediany oczekiwań analityków na poziomie 6,9 mld zł. Zysk netto z kolei wyniósł 348,4 mln zł wobec prognozowanych 398,8 mln zł. Marża EBITDA za 2023 r. wyniosła 8,7 proc., podczas gdy w 2022 r. było to 9,3 proc. Wzrost sprzedaży porównywalnej (like for like) wyniósł w 2023 r. 17,2 proc. wobec 28,5 proc. rok wcześniej. W samym IV kwartale 2023 r. sprzedaż porównywalna zwiększyła się o 8,7 proc. rok do roku wobec 16,3 proc. kwartał wcześniej.
W listopadzie ceny wzrosły o średnio 5,5 proc., ale wiele produktów kupowanych często właśnie na święta zdrożało aż w dwucyfrowym tempie. To nie tylko masło, ale także warzywa, owoce, kawa czy czekolada.
Sprzedawcy to tradycyjnie najbardziej zadłużona branża w Polsce, a obecnie są już pod kreską na ponad 2,4 mld zł. Koniunktura im zdecydowanie nie sprzyja, na dotychczasowe problemy i wzrost kosztów nakłada się wojna cenowa dyskontów i konkurencja e-handlu.
Wiele popularnych produktów drożało w ostatnich tygodniach w dwucyfrowym tempie. Rekordy zwyżek pobiły masło, czekolada i warzywa. Ceny nie spadły w żadnej kategorii.
Platforma internetowa zamierza ogłosić publiczne wezwanie do wykupu 100 proc. kapitału zakładowego About You. Wyłożyć na to chce ok 1,1 mld euro.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
W tym roku rynek tego typu produktów ma być warty już 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o 24,6 proc. rdr. Największą jego część stanowią samochody, ale mocno rosną hotele i SPA.
Zaskakująco słabe wyniki Biedronki uderzyły rykoszetem w handlowe spółki notowane na giełdzie. Najmocniej spada kurs akcji Dino. Inwestorzy wyprzedają też akcje firmy Eurocash.
WIG20 fatalnie zaczyna czwartkową sesję, a najgorszą z dużych spółek jest Dino Polska. Wczoraj pojawił się raport Jeronimo Martins za rok 2023 r.
Działająca na razie na potrzeby dostawców i kierowców sieci Dino spółka Dino Oil może szykować się do wejścia na detaliczny rynek tankowania paliw.
Po Auchan i Carrefourze teraz także Żabka, Dino oraz Selgors Cash & Carry są sprawdzane, czy mogły wykorzystywać przewagę wobec dostawców produktów rolno-spożywczych.
Konkurowanie na rynku jest naturalne i napędza rozwój. Jednak problem zaczyna się, gdy ktoś dla zbudowania swojej pozycji stosuje nieuczciwe praktyki. Wtedy państwa powinny reagować w celu ochrony firm czy nawet całych sektorów gospodarki.
Polski recyklat jest pożądany na rynku europejskim – mówi Paweł Lesiak, wiceprezes firmy Interzero.
Technologicznie nie nadążamy za innymi krajami, bo w Europie wcześniej nie nastąpiły odpowiednie inwestycje. Stąd konieczność pożyczenia i wydania dużych pieniędzy, które powinny przełożyć się na obniżkę kosztów produkcji produktów cleantech na naszym kontynencie - uważa Marcin Korolec, były minister środowiska, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Instytutu Zielonej Gospodarki.
Rok ten przyniósł wyjątkową dynamikę wydarzeń w PreZero, a także w kluczowych obszarach dla branży gospodarki odpadami w Polsce.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas