Ceny wódki w Biedronce i Lidlu podejrzanie niskie. UOKiK zawiadamia prokuraturę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował się na działania w związku z niskimi cenami wódki w kilku sieciach handlowych. Obok zaciekle walczących o pozycję najtańszej sieci Biedronki i Lidla dostało się też sieci Kaufland.

Publikacja: 28.02.2024 14:42

Ceny wódki w Biedronce i Lidlu podejrzanie niskie. UOKiK zawiadamia prokuraturę

Foto: Fotorzepa / Krzysztof Skłodowski

W ostatnich tygodniach Biedronka i Lidl prowadzą ostrą wymianę ciosów w wojnie cenowej o pozycję w koszyku cenowym dziennika „Fakt”. Jednym z wręcz niewiarygodnie tanich produktów, który mogli kupować klienci obu sieci była wódka, którą obie ścierające się strony sprzedawały w pewnym momencie po 9,99 zł za 0,5 litra. Niska cena wysokoprocentowego alkoholu obowiązywała też w sieci Kaufland, która ma tego samego właściciela co Lidl.

Niskie ceny wódki wzbudziły kontrowersje i oburzenie związane z faktem, że alkoholizm jest w Polsce poważnym problemem społecznym. A niskie ceny mocnych alkoholi zdecydowanie nie sprzyjają walce z chorobą alkoholową, czy to w wymiarze indywidualnym czy społecznym. Mogły też one stanowić czyn zabroniony – zakazaną prawnie promocję napojów alkoholowych. I przyciągnęły zainteresowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czytaj więcej

Ekspert o wojnie Lidla i Biedronki: Uwaga na pułapki jakości i płytkiej kieszeni

Urząd zdecydował, że w tej sytuacji najwyraźniej nie ma czasu na delikatność i skierował sprawę do prokuratury. Odpowiednie zawiadomienie wpłynęło do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Mokotów, co UOKiK potwierdził w odpowiedzi na pytania „Rzeczpospolitej”.

- Od kilku dni na bieżąco przyglądamy się informacjom dotyczącym alkoholu, ze wstępnej analizy wynika, że zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, promocja alkoholu w przyjętej przez te sieci formie może stanowić zakazaną prawnie promocję napojów alkoholowych, dlatego zawiadomiliśmy w tej sprawie Prokuraturę Rejonową Warszawa – Mokotów. Zawiadomienie dotyczy sieci Lidl, Biedronka, Kaufland – powiedziała „Rzeczpospolitej” Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK przypomina też, że w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa zawiadomienie do prokuratury może złożyć każdy obywatel i nie trzeba czekać na działania Urzędu.

O zawiadomieniu prokuratury przez UOKiK w sprawie zakazanej prawnie promocji napojów alkoholowych jako pierwszy napisał serwis Gazeta.pl.

W ostatnich tygodniach Biedronka i Lidl prowadzą ostrą wymianę ciosów w wojnie cenowej o pozycję w koszyku cenowym dziennika „Fakt”. Jednym z wręcz niewiarygodnie tanich produktów, który mogli kupować klienci obu sieci była wódka, którą obie ścierające się strony sprzedawały w pewnym momencie po 9,99 zł za 0,5 litra. Niska cena wysokoprocentowego alkoholu obowiązywała też w sieci Kaufland, która ma tego samego właściciela co Lidl.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce