Francuski rynek perfum i kosmetyków sprzedawanych w specjalistycznych sklepach zmalała w 2015 r.

Francuski rynek perfum i kosmetyków sprzedawanych w specjalistycznych sklepach zmalała w 2015 r., zwłaszcza w listopadzie, po zamachach w Paryżu

Publikacja: 25.01.2016 09:55

Francuski rynek perfum i kosmetyków sprzedawanych w specjalistycznych sklepach zmalała w 2015 r.

Foto: 123rf.com

Sprzedaż perfum, kosmetyków do makijażu i produktów do pielęgnacji ciała w salonach i domach towarowych zmalała o 1 proc. do 2,9 mld euro — wynika z danych instytutu NPD. Spadek był jeszcze większy pod względem wolumenu — o 3 proc., natomiast wzrost cen zmniejszył dynamikę do 1,8 proc. ze średniej 3,7 proc. w 2014 r. Na gorszy wynik wpłynęła sprzedaż perfum, które stanowią dwie trzecie sprzedaży, a ta zmalała o 2 proc.

- Rynek był bardzo niespokojny, na styczeń, listopad i grudzień przypadła dwie trzecie tych strat rynku — ocenia ekspert od produktów dotyczących urody w NPD, Mathilde Lion. Grudzień będący najważniejszym miesiącem dla tego sektora, który przed świętami osiąga niemal jedną czwartą obrotów, zakończył się spadkiem o 2 proc.

Liczby podawane przez instytut, nie uwzględniają własnych marek poszczególnych sieci, ani sprzedaży internetowej, która z pewnością wypadła lepiej. Duże sieci Sephora (należąca do LVMH), Nocibé-Douglas i Marionnaud ogłosiły kampanie promocji mające przyciągnąć klientki do ich sklepów; to ograniczyło wzrost cen. Przy wzroście o 1,9 proc. średnia cena flakonika perfum wyniosła w 2015 r. 59,40 euro.

Ranking popularności zapachów dla pań sprzedawanych we Francji nie zmienił się. „La Vie est Belle" Lancome (L'Oréal), który stał się w 2014 r. najbardziej popularnymi perfumami we Francji, utrzymał prymat, przed „J'Adore" Diora i „La Petite Robe Noire" Guerlaina z grupy LVMH.

Wśród produktów dla panów palmę pierwszeństwa zapewniła sobie woda „Bleu" Chanela spychając z pierwszego na trzecie miejsce „Invictus" Paco Rabanne (grupa Puig), podczas gdy „Terre" Hermesa zachowała drugie miejsce.

Utrzymuje się nadal duży wzrost tak w wolumenie jak w wartości perfum luksusowych o najwyższej koncentracji zapachów, stanowiących jednak bardzo małą część rynku, oceniana na 2-5 proc. Sukces notowany od kilku lat dla flakoników kosztujących ponad 150 euro nie maleje głównie dzięki tzw. prywatnym kolekcjom wielkich marek, Diora, Guerlaina, Chanela czy Armani (L'Oréal), uważanych za coś wyjątkowego.

Sprzedaż kosmetyków do makijażu poprawiła się lekko, o 0,4 proc. dzięki dużej popularności szminek (+13 proc.) i pudru (+3), natomiast lakier do paznokci notuje od 3 lat spadek popularności, w 2015 r jego sprzedaż zmalała o 8 proc.

Produkty do pielęgnacji ciała wypadły przyzwoicie, ze wzrostem sprzedały o 1 proc. dzięki powrotowi klientek do tradycyjnych kremów przeciw starzeniu się skóry i serum (pod kremy), ponadto maseczek i szczotek do demakijażu (+31 proc.)

Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?