Reklama

Coolomaty Almy zdały egzamin i zdobyły przychylność klientów

Znamy wyniki testów pierwszej w Polsce sieć automatów do odbioru żywności kupionej online. Innowacyjne maszyny (tzw. coolomaty), które pod koniec roku uruchomiły delikatesy Alma, to jeden z pionierskich projektów tego typu w Europie.

Aktualizacja: 25.01.2016 15:54 Publikacja: 25.01.2016 14:31

Innowacyjne maszyny (tzw. coolomaty), które pod koniec roku uruchomiły delikatesy Alma, to jeden z p

Innowacyjne maszyny (tzw. coolomaty), które pod koniec roku uruchomiły delikatesy Alma, to jeden z pionierskich projektów tego typu w Europie.

Foto: materiały prasowe

Usługa dostawy zakupów nie do domu, ale do urządzenia odbiorczego, podobnego do paczkomatu, wyposażonego jednak w strefy chłodnicze, cieszy się rosnącą popularnością. Na razie to tylko pięć maszyn, zlokalizowanych na warszawskich stacjach Statoil, ale z urządzeń skorzystało już kilkuset klientów. Kilkudziesięciu odebrało zamówienie minimum dwa razy.

Korzystna dostawa

- Jesteśmy zadowoleni z pierwszych tygodni. Najważniejsze, że urządzenia sprawdziły się i nie sprawiają użytkownikom problemów technicznych, co – w przypadku nowinek technicznych – nie zawsze jest regułą – mówi nam Jacek Sobczyk, dyrektor operacyjny Alma Market.

Jak podkreśla, obsługa maszyn jest intuicyjna, a wygoda korzystania z takich punktów sprawia, że klientów korzystających z tego rozwiązania przybywa.

- Do zakupów online i odbioru w coolomatach zachęcamy za pośrednictwem internetu, m.in. na Facebooku. Do zmiany przyzwyczajeń zachęcamy również klientów, którzy korzystają już z dostawy zakupów do domu. Odbiór artykułów spożywczych w automacie dla obu stron jest bardziej korzystny. Dla nas ze względów logistycznych, a dla klientów choćby z uwagi na dłuższe tzw. okienka, w których można odebrać zamówiony towar, niż w przypadku dostawy do drzwi – tłumaczy dyrektor Sobczyk.

Dodatkowym atutem coolomatów jest to, że dostawa zakupów jest całkowicie darmowa i to niezależnie od wartości zamówienia. W przypadku dostawy zakupów do domu – w zależności od godziny ich dostarczenia – z takiego bezpłatnego dowozu można skorzystać dopiero po wydaniu określonej kwoty (min. 50 zł).

Reklama
Reklama

Analiza pierwszych tygodni działania sieci coolomatów pokazała, że strefa chłodząca w automatach w dni powszednie wykorzystywana jest rzadziej niż w dni wolne. - W tygodniu klienci kupują głównie tzw. suche produkty, czyli takie, które nie wymagają warunków chłodniczych oraz nabiał i wędlinę. W weekendy natomiast koszyk zamówień jest już znacznie bardziej różnorodny, kupowanych jest zdecydowanie więcej produktów świeżych i mrożonych - wyjaśnia Jacek Sobczyk.

Faza testowa coolomatów ma potrwać jeszcze pół roku. Jeśli maszyny się sprawdzą, Alma rozbuduje do końca roku sieć o kilkadziesiąt nowych lokalizacji. Urządzenia mogłyby stanąć m.in. w Krakowie, Katowicach, Łodzi, Poznaniu i Trójmieście.

Perspektywiczny rynek

Rynek internetowych zakupów spożywczych w Polsce wciąż raczkuje. Segment ten wart jest obecnie 0,5 mld zł (jeszcze w 2005 r. było to 22 mln zł) i odpowiada za 0,2 proc. handlu spożywczego ogółem (w niektórych krajach UE to 5-8 proc.) oraz za 2 proc. wszystkich zakupów online w naszym kraju. Rośnie on jednak niezwykle dynamicznie. Z analiz firmy Dunnhumby wynika, że na rynkach wschodzących, takich jak Polska, sprzedaż produktów spożywczych online rośnie w tempie nawet 90 proc. rocznie. Jak podkreślają eksperci, do 2018 r. na takie zamówienia Polacy wydadzą ok. 1 mld zł. O ile jeszcze dziś sklepy sprzedające żywność sporadycznie korzystają z kanału internetowego, to już za dwa lata – jak przekonują eksperci KPMG – nad własnym e-sklepem będzie pracować 6 na 10 sieci detalicznych w naszym kraju. E&Y prognozuje, że w 2020 r. nawet 10 proc. zakupów spożywczych będziemy robić właśnie przed monitorem.

Obecnie żywność znajduje się w asortymencie 5 proc. sklepów internetowych w Polsce. Jak podaje firma Gemius, do tego typu zakupów przyznaje się co piąty rodzimy internauta.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama