Wino będzie jak jogurt. Na opakowaniach pojawią się nowe etykiety

Producenci alkoholi już niedługo będą musieli obowiązkowo umieszczać na opakowaniach informacje o wartości odżywczej i składzie produktu. Na początek będzie to dotyczyło win i aromatyzowanych produktów na jego bazie.

Publikacja: 06.11.2023 13:47

Producenci alkoholi już niedługo będą musieli obowiązkowo umieszczać na opakowaniach informacje o wa

Producenci alkoholi już niedługo będą musieli obowiązkowo umieszczać na opakowaniach informacje o wartości odżywczej i składzie produktu

Foto: Adobe Stock

To rozwiązanie obejmujące całą Unię Europejską wchodzi w życie już 8 grudnia, a zgodnie z zapowiedziami Komisji Europejskiej docelowo przepisy obejmą też inne kategorie, np. mocne alkohole.

Nowe przepisy dotyczą informacji, do jakich powinien mieć dostęp konsument. Obejmą one skład i wartość odżywczą, a wszystko będzie podane w jednolity sposób. Znakowanie to będzie obligatoryjne i obejmie wszystkie wina sprzedawane w Unii Europejskiej, w tym również te wytwarzane poza nią.

Czytaj więcej

Lawina pozwów przeciwko fast foodom. Bo dania są inne niż na zdjęciach

- To rozwiązanie ma wiele zalet zarówno dla konsumentów, jak i dla branży – mówi Tomasz Głoskowski, dyrektor generalny firmy Partner Center. – Z pewnością dla nas, jako importerów jakościowych win gronowych, to doskonała wiadomość. Dzięki temu, w dodatkowym miejscu, będziemy mieli możliwość zakomunikowania klientom faktów związanych z wysoką jakością produktu oraz obalenia mitów związanych z kalorycznością. Regulacje te unormują również aspekt związany z poprawnym oznaczaniem produktów na etykiecie – dodaje.

Produkty winiarskie, które zostały wyprodukowane przed 8. grudnia, a ich etykiety nie zawierają dodatkowych danych, mogą być nadal wprowadzane do obrotu i sprzedawane bez ograniczeń, do wyczerpania zapasów. Oznacza to, że z punktu widzenia konsumentów wymiana etykiet będzie następowała stopniowo. To, czy konkretne wino stojące na półce sklepowej będzie musiało być oznakowane informacjami o składnikach i wartości odżywczej, czy też nie, jest uzależnione od tego, kiedy zostało wyprodukowane.

Czytaj więcej

Żywność bez daty przydatności na etykietach jeszcze w tym roku

  Mamy nadzieję, że nowe przepisy pomogą rozwiać wszelkie wątpliwości konsumentów – uważa z kolei Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex. – Wierzymy, że większa przejrzystość i dostępność informacji przyczyni się do podniesienia standardów jakości w całej branży i pozwoli konsumentom na dokonywanie bardziej świadomych wyborów.

Aby nie przeciążać etykiet, sięgnięto po rozwiązania, które przynosi nowoczesna technologia. Część informacji będzie bowiem dostępna poprzez środki elektroniczne, a konkretnie kod QR zamieszczony na etykiecie - po zeskanowaniu przekieruje on konsumentów do strony internetowej zawierającej więcej szczegółowych danych. Tym samym wino będzie pierwszym produktem spożywczym znakowanym w ten sposób.

To rozwiązanie obejmujące całą Unię Europejską wchodzi w życie już 8 grudnia, a zgodnie z zapowiedziami Komisji Europejskiej docelowo przepisy obejmą też inne kategorie, np. mocne alkohole.

Nowe przepisy dotyczą informacji, do jakich powinien mieć dostęp konsument. Obejmą one skład i wartość odżywczą, a wszystko będzie podane w jednolity sposób. Znakowanie to będzie obligatoryjne i obejmie wszystkie wina sprzedawane w Unii Europejskiej, w tym również te wytwarzane poza nią.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Potężne zwolnienia Unilever w Europie. Pracę straci jedna trzecia załogi biurowej
Handel
Finał Euro 2024. Angielskie sieci handlowe zmieniają godziny otwarcia sklepów
Handel
Polacy kupują używane produkty luksusowe. Która marka króluje?
Handel
Sklepy internetowe nadal powstają jak szalone
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Handel
Amerykańska sieć rezygnuje z niegdyś ulubionej formy płatności bezgotówkowej
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą