Kolejne sklepy nie potrzebują już pracowników

Orlen ogłosił przetarg na koncept samoobsługowego sklepu spożywczego. W lokale bez pracowników inwestuje już wiele innych firm handlowych, jak Żabka czy Auchan.

Publikacja: 14.09.2023 03:00

W lokale bez pracowników inwestuje już wiele innych firm handlowych

W lokale bez pracowników inwestuje już wiele innych firm handlowych

Foto: Bloomberg

Orlen do 3 października czeka na oferty przygotowania analizy rynkowej zbierającej informacje o dostępnych na rynku innowacyjnych rozwiązaniach dla małoformatowych obiektów sprzedaży. – Zakres zapytania dotyczy usługi dostarczenia i operacyjnej obsługi konceptu samoobsługowego punktu sprzedaży detalicznej dla produktów FMCG sieci Orlen – podał koncern.

Podkreślił on też, że aby bezpiecznie rozwijać koncepty handlowe, funkcjonujące poza stacjami paliw, zainteresowany jest przetestowaniem konceptu samoobsługowych punktów sprzedaży detalicznej dla produktów FMCG. Czyli sklepu oferującego zakupy bez udziału sprzedawcy.

Po co pracownicy?

Sklepy bezobsługowe to oferta, która podbija polski rynek już od kilku lat. – To efekt wyjścia naprzeciw potrzebom konsumentów, oczekujących często dostępu do oferty także w godzinach, gdy inne sklepy są zamknięte – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – To także efekt rosnących kosztów działalności, zarówno jeśli chodzi o wynagrodzenia pracowników, jak i inne koszty operacyjne. Dlatego wszelkie usługi związane z automatyzacją będą się coraz bardziej upowszechniały – dodaje.

Nie sposób nie wiązać także początku inwestycji w takie formaty z przyjętym w 2018 r. zakazem handlu w niedzielę. Sklepy bez pracowników mogą działać całą dobę, we wszystkie dni, i choć oferta jest ograniczona, to jednak wyższe ceny pozwalają na podniesienie opłacalności takich projektów.

Pierwsze takie placówki już przed laty otworzył choćby Carrefour czy również Bio Family, oferujące tylko produkty ekologiczne. Szybko jednak doszły kolejne – jak Żabka z formatem Nano. Dzisiaj sieć ma takich sklepów około 50, jeden działa choćby w Poznaniu na terenie Szpitala Wojewódzkiego. Sklep będzie czynny przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. W nowej Żabce będą mogli zaopatrzyć się zarówno pacjenci, jak i odwiedzające ich osoby oraz pracownicy.

Czytaj więcej

Kolejna sieć otwiera autonomiczne sklepy bez pracowników

– Szpital to kolejny typ lokalizacji, w którym sklep autonomiczny jest dostępny dla klientów. Zgodnie z naszą misją chcemy im zapewniać wygodę wszędzie tam, gdzie to możliwe – mówi Paweł Grabowski, dyrektor rozwiązań bezobsługowych w Żabka Future.

Żabka Nano to format sklepów bezobsługowych, tzn. takich, w których płatności dokonuje się bez udziału kasjera. Pierwszy sklep rozpoczął swoją działalność w czerwcu 2021 r. w Poznaniu, a obecnie jest ich ponad 50 w miejscach, w których – ze względu na ograniczoną powierzchnię lub wymogi prawne – nie zmieściłaby się standardowa placówka sieci Żabka, np. w biurowcach, klubach fitness czy akademiku. – Projekt będzie rozwijany, choć trudno wskazać, w jakiej skali. Trwa analiza lokalizacji, w których mogą się takie placówki pojawić – wyjaśnia biuro prasowe firmy.

W ubiegłym roku Żabka – przy współpracy firmy VeloxAlpha – uruchomiła w jednym z warszawskich sklepów Nano robota, który przygotowuje hot dogi. Jak zapewniał wtedy operator placówki, cały proces przygotowania przekąski odbywa się w sposób zautomatyzowany i w pełni higieniczny.

Czytaj więcej

Nowy rodzaj sklepów na stacjach Orlen. Koncern ogłosił przetarg

Będą kolejne projekty

To niejedyny gracz z ambitnymi planami rozwoju w tym sektorze rynku. Podobnie widzi go sieć Auchan, która otworzyła pierwszy sklep autonomiczny pod szyldem Auchan Go w Warszawie w czerwcu 2023 r.

Polska jest pierwszym krajem, w którym format tego sklepu udostępniono szerokiej grupie klientów, po testach konceptu we Francji. – To kolejne rozwiązanie, które udostępniamy naszym klientom z myślą o zapewnieniu im komfortu i spersonalizowanych doświadczeń zakupowych – mówi Katarzyna Tokarewicz, dyrektorka ds. transformacji i projektów w Auchan Polska.

Firma zapowiada otwarcie w ciągu najbliższych lat 40 takich placówek. Sieć podaje, że zaawansowany system zastosowany w tym sklepie pozwala na digitalizowanie i automatyzowanie zarówno małych, jak i większych powierzchni sklepowych, z większą liczbą klientów i dużą różnorodnością asortymentu. Do tego nowo otwarty sklep traktowany jest jako swego rodzaju laboratorium. – Zakładamy, że koncept Auchan Go będzie stale ewoluował, odpowiadając na nowe oczekiwania naszych klientów – podaje firma.

Czytaj więcej

Zakupowa rewolucja dopiero przed nami

Zainstalowany w sklepie zaawansowany system Easy OutTM Trigo wykorzystuje specjalistyczne kamery wizyjne wraz z czujnikami wyposażonych w wagi półek. Działając z dużą precyzją, identyfikuje ruchy każdego z klientów i automatycznie liczy zebrane z półek produkty (odliczając te odkładane z powrotem), generując ich cyfrowe koszyki zakupowe w czasie rzeczywistym. Płatność realizowana jest automatycznie, tuż po wyjściu klienta ze sklepu, wraz z przesłaniem na jego telefon cyfrowego paragonu.

Automatyzacja w handlu postępuje, nawet jeśli nie chodzi o wprowadzanie w pełni bezobsługowych placówek. Największe sieci inwestują w systemy kas samoobsługowych, które też pozwalają im na zmniejszenie zapotrzebowania na siłę roboczą.

Z tym bowiem nadal jest problem: pracowników w sklepach brakuje, a dodatkowo koszty ich zatrudnienia mocno rosną w związku choćby z podnoszeniem płacy minimalnej. W efekcie także klienci muszą się przyzwyczajać do scenariusza zakupów bez udziału nie tylko kasjera, ale także pracowników na hali sprzedaży.

Orlen do 3 października czeka na oferty przygotowania analizy rynkowej zbierającej informacje o dostępnych na rynku innowacyjnych rozwiązaniach dla małoformatowych obiektów sprzedaży. – Zakres zapytania dotyczy usługi dostarczenia i operacyjnej obsługi konceptu samoobsługowego punktu sprzedaży detalicznej dla produktów FMCG sieci Orlen – podał koncern.

Podkreślił on też, że aby bezpiecznie rozwijać koncepty handlowe, funkcjonujące poza stacjami paliw, zainteresowany jest przetestowaniem konceptu samoobsługowych punktów sprzedaży detalicznej dla produktów FMCG. Czyli sklepu oferującego zakupy bez udziału sprzedawcy.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Wojna cenowa cieszy konsumentów, ale coraz mocniej uderza w firmy handlowe
Handel
Ofiary wojny cenowej. Za szalone promocje ktoś w końcu zapłaci
Handel
Znana japońska marka odzieżowa otwiera pierwszy sklep w Polsce
Handel
Producent sprzętu Thermomix zwiększa sprzedaż
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Handel
Sankcje odcinają rosyjski handel