Sklepy z ubraniami miały udany styczeń

Trwające podwyżki cen odzieży i obuwia sprawiają, że przeceny silniej przyciągają konsumentów. Zakupy robi również wojsko.

Publikacja: 14.02.2023 03:00

Sklepy z ubraniami miały udany styczeń

Foto: Adobe Stock

Styczeń to zwykle czas posezonowych przecen. W tym roku także tak było. I choć nastroje konsumentów nie są najlepsze, to trwające od miesięcy lub właśnie wprowadzane podwyżki cen sprawiły, że przychody sklepów z odzieżą, obuwiem i biżuterią rosły. Niektórym markom udaje się nawet podnosić marże.

Poznański Solar w styczniu tego roku wykazał o 21 proc. wyższe przychody (9,9 mln zł) niż rok temu (8,2 mln zł). Sklepy detaliczne z produktami marki odpowiadały za 8,4 mln zł (6,9 mln zł rok wcześniej). – Wzrost obrotów w styczniu 2023 r. w porównaniu ze styczniem 2022 r. nastąpił w wyniku: z jednej strony dostosowywania cen do rosnących kosztów produkcji, co jest zgodne z tendencją ogólnorynkową – mówi Stanisław Bogacki, prezes Solaru.

– Z drugiej strony w wyniku dużego zainteresowania klientek wprowadzaną w szerszym zakresie nową kolekcją Wiosna–Lato 2023 i zwiększoną o około 25 proc. odwiedzalnością naszych sklepów – dodaje.

Również o około 20 proc. wyższe niż rok temu są styczniowe obroty sklepów Esotiq & Henderson. Grupa uzyskała w pierwszym miesiącu 2023 r. 20,5 mln zł przychodu. Około 25 proc. (4,5 mln zł) wpływów sieci sklepów z bielizną przyniósł e-commerce. Były one wyższe niż rok wcześniej o 15 proc. To zmiana analogiczna do wielkości podwyżek produktów grupy, które zapowiadał na naszych łamach Krzysztof Jakubowski.

Esotikowi udało się też – ku pozytywnemu zaskoczeniu analityków domu maklerskiego BDM – poprawić marżę brutto na sprzedaży. Wyniosła ona o 1 pkt proc. więcej niż rok wcześniej, bo 64 proc.

Według naszych obliczeń jeszcze szybciej niż w Solarze i Esotiqu – o około 23 proc. rok do roku – rosły przychody tradycyjnych sklepów Grupy VRG (właściciel Vistuli, Wólczanki czy W.Kruka). Ogółem obroty grupy powiększyły się już mniej – o 12 proc., do 91,8 mln zł, ponieważ odnotowała ona spadek wpływów w internecie. Marża brutto na sprzedaży była niższa niż rok temu, ale nieznacznie, bo o 0,1 pkt proc. (50,4 proc.).

Miesięcznymi danymi o przychodach dzieli się zwykle również obuwniczy Wojas. Spółka z Nowego Targu podała te dane już po sesji w Warszawie. Zanotowała wzrost obrotów o prawie 97 proc., do 29,9 mln zł.

W ciągu dnia inwestorów rozgrzewała inna informacja. Na wieść o dużo wartej umowie na dostawy obuwia sportowego dla polskiego wojska kapitalizacja Wojasa urosła o ponad 38 proc., do 93 mln zł (7,36 zł za akcję).

Część lepiej zorientowanych osób mogła się spodziewać piątkowej informacji, ponieważ 4. Regionalna Baza Logistyczna uznała ofertę Wojasa i Gregora za najkorzystniejszą już 31 stycznia. – Nie było pewności, czy dojdzie do podpisania umowy – odpowiedział na nasze pytanie, dlaczego o tym fakcie nie powiadomiono rynku, Sławomir Strycharz, dyrektor finansowy Wojasa.

W sumie konsorcjanci mają dostarczyć buty dla żołnierzy za ponad 30 mln zł brutto. Część przypadająca na Wojasa to 25,9 mln zł (21 mln zł netto). Strycharz nie chciał zdradzić, ile spółka może na tym zarobić. Spodziewa się kolejnych zamówień ze strony służb mundurowych w tym roku.

Najprawdopodobniej na fali zainteresowania Wojasem i wydarzeniami z frontu w Ukrainie zyskiwały też akcje Protektora, konkurenta Wojasa w zamówieniach publicznych. I to, mimo że w Mołdawii, skąd Protektor chce zabrać produkcję, prounijny rząd podał się do dymisji.

Styczeń to zwykle czas posezonowych przecen. W tym roku także tak było. I choć nastroje konsumentów nie są najlepsze, to trwające od miesięcy lub właśnie wprowadzane podwyżki cen sprawiły, że przychody sklepów z odzieżą, obuwiem i biżuterią rosły. Niektórym markom udaje się nawet podnosić marże.

Poznański Solar w styczniu tego roku wykazał o 21 proc. wyższe przychody (9,9 mln zł) niż rok temu (8,2 mln zł). Sklepy detaliczne z produktami marki odpowiadały za 8,4 mln zł (6,9 mln zł rok wcześniej). – Wzrost obrotów w styczniu 2023 r. w porównaniu ze styczniem 2022 r. nastąpił w wyniku: z jednej strony dostosowywania cen do rosnących kosztów produkcji, co jest zgodne z tendencją ogólnorynkową – mówi Stanisław Bogacki, prezes Solaru.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł