Reklama

Szturm na promocje, zwłaszcza w dyskontach

Liczba akcji promocyjnych wzrosła w tym roku o 5,6 proc., a w dyskontach aż o 15 proc. W efekcie już 27 proc. sprzedaży odbywa się w ramach takich obniżek.

Publikacja: 13.07.2022 22:00

Szturm na promocje, zwłaszcza w dyskontach

Foto: Adobe Stock

Promocje stały się głównym orężem walki sieci handlowych o uwagę klientów przy stale rosnących cenach żywności. – Ponad 65 proc. porównuje oferty różnych sklepów, wybierając te, w których spodziewana wartość zrealizowanego koszyka będzie najkorzystniejsza. W efekcie blisko 27 proc. wartości zakupów to już zakupy na promocjach. A tych będzie jeszcze więcej i będą jeszcze bardziej okazyjne – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Cena priorytetem

Na podstawie analizy 1,5 mln promocji w badaniu UCE Research oraz Hiper-Com Poland wynika, że w tym roku ogółem promocji w gazetkach jest 5,6 proc. więcej niż przed rokiem. W dyskontach wzrost wynosi aż 15 proc., a w hipermarketach – 12,2 proc.

– Przez szalejącą inflację już blisko 80 proc. Polaków regularnie kupuje gorszej jakości towary lub zamienniki. To wyraźnie świadczy o tym, że inflacja zaczyna mocno drenować portfele. Branża to obserwuje i wyciąga wnioski – mówi Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy BLIX. – Czym bardziej inflacja będzie rosła, tym bardziej sieci będą skłonne organizować promocje, żeby lepiej przyciągać uwagę konsumentów – dodaje.

– W każdym tygodniu konsumenci mają dostęp do kilkudziesięciu produktów objętych promocjami sięgającymi nawet 60 proc. – podaje biuro prasowe Aldi w Polsce.

Reklama
Reklama

– Prawie 13 mld zł zaoszczędzili klienci Biedronki w ciągu minionego półtora roku dzięki specjalnym ofertom promocyjnym w sklepach sieci. Dzięki temu średnio płacili nawet 13 proc. mniej przy każdorazowych zakupach, niż płaciliby, kupując te same produkty w regularnych cenach – mówi Marcin Hadaj, menedżer z sieci Biedronka.

– W związku z rosnącą inflacją oferujemy jeszcze więcej promocji i zniżek dla klientów, aby ułatwić polskim rodzinom codzienne zakupy – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska.

Czytaj więcej

Małe sklepy odpuszczają niedziele. Coraz częściej są zamknięte

Telefon bez promocji

Nie we wszystkich sektorach widać zwyżki, liczba promocji spadła w sklepach z elektroniką czy budowlanych. – Spadek widać w formatach, które najbardziej odczuły skutki zaburzonego łańcucha dostaw. Nie są one drastyczne, konkurencja między sieciami pozostała duża, a to promocje mają przyciągnąć klientów – mówi Julita Pryzmont, dyrektor z Hiper-Com Poland.

W czołowych sieciach spadku aktywności na tym polu nie widać. – Stale i szybko reagujemy na potrzeby rynku, podaż promocji jest duża, choćby ze względu na skalę dostępnego w ofercie asortymentu. I promocji w tej kategorii mamy wiele, mimo że jesteśmy w sezonie dobrze sprzedających się sprzętów AGD. A będą z pewnością kolejne – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Zmiany będą postępowały. – Branża elektro coraz częściej przenosi swoje promocje do innych kanałów niż gazetki np. do internetu. Da się ten trend zauważyć od dłuższego czasu, a szczególnie było to widoczne w pierwszym okresie pandemii – mówi Krzysztof Łuczak.

Reklama
Reklama

– Wówczas zaczęło też brakować na rynku elektroniki, dlatego sieci handlowe zaczęły sukcesywnie ograniczać liczbę akcji promocyjnych. Towary i tak się sprzedawały, więc nie było potrzeby robienia dodatkowych promocji. To oczywiście może się za jakiś czas zmienić – dodaje Łuczak.

Czytaj więcej

Ceny galopują, obniżony VAT nic nie zmienia, ale zostanie
Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama