Po bardzo szybko rosnącej kategorii produktów dla zwierząt widać bogacenie się Polaków, którzy coraz większe sumy przeznaczają na potrzeby swoich ulubieńców. Według Euromonitor International rynek wart jest już 2,3 mld zł i nadal rośnie – średnio po kilka procent rocznie.
Potwierdza to badanie porównywarki Ceneo przeprowadzone z racji zbliżającego się Dnia Psa, obchodzonego 1 lipca. Do posiadania tych zwierząt przyznaje się 56 proc. ankietowanych, tylko 15 proc. wydaje na pupila mniej niż 50 zł miesięcznie. Wydatki rosną, ponieważ mniej niż co drugi właściciel psa za główną pozycję wydatków na zwierzaka uznaje jedzenie – kupowane są wszelkiego typu akcesoria, jak obroże, smycze czy ubrania. Poważną pozycją w wydatkach są też wszelkiego typu badania lekarskie.
Skoro konsumenci chcą wydawać, to szybko przybywa chętnych do sprzedawania im odpowiednich produktów. Ceneo podaje, że liczba specjalistycznych sklepów od 2011 r. do 2015 r. wzrosła prawie 2,5 krotnie. – Przekłada się to na rosnącą ofertę. W 2011 r. klient mógł wybierać spośród 16 tys. ofert, a w roku 2015 było ich prawie czterokrotnie więcej, czyli 63 tys. – mówi Marta Pietranik-Pacuła, rzecznik Ceneo.
Z badania wynika, że obecnie już mniej więcej po 30 proc. właścicieli psów zakupy karmy robi w specjalistycznych sklepach internetowych, tradycyjnych oraz w sklepach ogólnospożywczych, jak super- czy hipermarkety, także mocno rozwijających kategorie produktów przeznaczonych dla domowych zwierząt. Widać jednak rosnące znaczenie handlu online. – W ciągu najbliższych dwóch–czterech lat internet będzie przeważającym kanałem sprzedażowym dla produktów zoologicznych. Zadecyduje o tym kombinacja wygody, szerokości asortymentu i ceny – mówi Mikołaj Kaczmarek, właściciel sklepu zoologicznyshop.pl. – Klient nie musi wychodzić z domu, od zakupów dzieli go kilka kliknięć myszą, a oszczędza przy tym mnóstwo czasu. Przewagę sklepom internetowym daje również szeroki wachlarz produktów – dodaje.
Ceneo przy okazji Dnia Psa promuje też charytatywną akcję zbiórki karmy #rekordowamiska, której celem jest zebranie co najmniej 70 tys. pełnych misek dla zwierząt w schroniskach. Osoby chcące wesprzeć akcję mogą kliknąć w specjalny baner w aplikacji mobilnej, co wystarczy do zapełnienia jednej miski karmą. Celem organizatorów jest pobicie rekordu Guinnessa.