Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Jacek Sosnowski: Iran atrakcyjny dla polskich przedsiębiorców

Handlujemy z Iranem kosmetykami, produktami spożywczymi , materiałami. Tendencja jest wzrostowa - mówi Jacek Sosnowski, przewodniczący Polsko-Irańskiej Rady Biznesu.

Aktualizacja: 29.07.2016 14:49 Publikacja: 29.07.2016 14:43

#RZECZoBIZNESIE: Jacek Sosnowski: Iran atrakcyjny dla polskich przedsiębiorców

Foto: Rzeczpospolita

Pierwszy supertankowiec z irańską ropą płynie już do Gdańska. Zniesienie sankcji na początku tego roku może zapoczątkować nowy wymiar współpracy Polski z Iranem. Czy irański rynek to dobry kierunek rozwoju dla polskich firm?

- Iran to rynek dwukrotnie większy od polskiego. Jest to kraj zamieszkały przez prawie 80 mln osób – zaznacza Jacek Sosnowski.

Irański rynek bez wątpienia jest atrakcyjny z punktu widzenia wielu polskich przedsiębiorców, musimy jednak podchodzić do niego z ostrożnością i lepiej zrozumieć zasady nim kierujące. - Od pewnego czasu w Polsce mówi się, że będzie to dla nas eldorado, przedstawiamy go w bardzo kolorowych barwach. Musimy jednak popatrzeć na tę wymianę gospodarczą bardziej realistycznie – przestrzega Sosnowski.

Polskie marki są już obecne na irańskim rynku i niektóre cieszą się sporym zainteresowaniem. Handlujemy z Iranem m. in. kosmetykami, produktami spożywczymi, powoli próbujemy również sprzedawać tam materiały budowlane. - Coś się ruszyło, tendencja jest wzrostowa – mówi Sosnowski. – Irańczycy znają Polskę i bardzo często wiążą naszą wspólną historię z tym, co się dzieje w biznesie.

Reklama
Reklama

Jesteśmy zatem dobrze postrzegani przez Irańczyków. Co jednak wciąż ogranicza wzajemną współpracę? - Irańczycy potrzebują inwestycji, a Polacy nie mają wystarczających środków, żeby inwestować w dużym zakresie Iranie, a poza tym jeszcze trochę się boimy – wyjaśnia Sosnowski.

W których branżach mamy największą szansę wybić się na irańskim rynku? Jacek Sosnowski odpowiada, że przede wszystkim w przemyśle motoryzacyjnym, w którym jesteśmy naprawdę mocni na tle innych krajów.

Jak zaznacza, Irańczycy najchętniej dokonują wymiany handlowej na zasadzie wzajemnych relacji. Kupujemy od nich najczęściej takie produkty, jak szafran, daktyle czy pistacje. My z kolei możemy sprzedać im produkty zbożowe czy mleczne, w których się specjalizujemy.

Jacek Sosnowski radzi również, jak rozpocząć interesy z Irańczykami. - Pierwszą rzeczą, jaką musimy zrobić przed rozpoczęciem rozmowy o interesach, to jest nawiązanie dobrej relacji, musimy dać się poznać – mówi.

- Musimy być również świadomi kultury perskiej, która ma bardzo bogatą historię. Irańczycy są z niej dumni i są bardzo wrażliwi pod tym względem – podkreśla.

Jak znaleźć partnera na irańskim rynku? Musimy być ostrożni i z dużą rozwagą wybierać partnerów. Dobrze jest również mieć na miejscu zaufaną osobę, która będzie nas reprezentować. Ułatwić to mogą m. in. ambasady, izby gospodarcze, czy stowarzyszenia i związki przedsiębiorców. Partnera możemy szukać również na zorganizowanych targach.

Handel
USA zniosły sankcje na nawozy z Białorusi. Co to oznacza dla rynku?
Handel
Pracownicy sieci Kaufland protestują. Odchodzą od kas na dwie godziny
Handel
UOKiK wygrywa w sądzie z Biedronką. Sieć zapłaci potężną karę
Handel
Prada reaguje na krytykę. Limitowana kolekcja Kolhapuri powstanie w Indiach
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Handel
Wielka zmiana dla browarów. Zatrzymają swoje systemy kaucyjne
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama