Polacy nie oszczędzają na zakupach w sieci

Tylko 6 proc. kupujących online planuje w najbliższym roku ograniczyć swoje wydatki na e-zakupy. Aż co czwarty chce je zwiększyć

Aktualizacja: 27.09.2016 13:27 Publikacja: 27.09.2016 12:16

Polacy nie oszczędzają na zakupach w sieci

Foto: 123rf.com

Z badania firmy Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że więcej niż przed rokiem płacimy za odzież, akcesoria i dodatki, mniej za urządzenia mobilne. Mężczyźni wydają więcej na elektronikę, kobiety na kulturę.

Na odzież, akcesoria i dodatki Polacy wydają średnio 83 zł miesięcznie, czyli o 8 zł więcej niż deklarowali w ubiegłym roku. W pięciu na sześć najpopularniejszych kategorii produktów kupowanych online (urządzenia mobilne, multimedia, bilety do kina i teatru, obuwie i sprzęt RTV/AGD), badani zadeklarowali niższą kwotę miesięcznych wydatków niż w roku ubiegłym. Największy spadek deklarowanych miesięcznych wydatków ? o 8 zł mniej ? odnotowano w kategorii urządzeń mobilnych.

Zakup obuwia w internecie to z kolei średni miesięczny wydatek na poziomie 77 zł. Panie wydają miesięcznie więcej niż panowie na książki, płyty i filmy – odpowiednio 41 zł i 33 zł. Ta kategoria produktów, w ujęciu kwotowym, jest także domeną osób powyżej 24 roku życia. Bilety do kina i teatru to deklarowany miesięczny wydatek na poziomie 36 zł. Widoczna jest także przewaga kwoty deklarowanej na te produkty przez najstarszych badanych (50+) nad wydatkami grup młodszych.

? To, że co czwarty konsument deklaruje zwiększenie wydatków na zakupy przez internet potwierdza, iż Polacy coraz bardziej doceniają i przekonują się do tej formy zakupów. E-zakupy są nie tylko wygodniejsze, dają możliwość większego wyboru, szybkiego porównania oferty, ale przede wszystkim można je realizować o dowolnej porze przez całą dobę ? wyjaśnia Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej.

? Wzrost wydatków Polaków w internecie jest zupełnie naturalny, a powodów jest kilka. ? mówi Marek Molicki, ekspert Gemiusa. ? E-commerce jest coraz bardziej powszechną i naturalną metodą robienia zakupów. Z jednej strony mamy większe zaufanie zarówno do sklepów jak i systemów płatności, z drugiej dla wielu Polaków taka forma zakupów jest najwygodniejsza i pozwala oszczędzać czas, a nierzadko również pieniądze - dodaje.

Zdaniem eksperta sporą grupę kupujących w sieci stanowią najmłodsi klienci czyli osoby w wieku 15?24 lata ? są to ludzie, dla których zakupy w internecie są tak naturalne jak np. dla 40-latków kupowanie prasy w kiosku. - Zakładam, że spora grupa konsumentów kupuje dokładnie to samo i za tyle samo co wcześniej, różnica jest taka, że nie robią tego teraz w sklepach tradycyjnych tylko w internetowych – mówi Marek Molicki.

? Wyniki raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska" jednoznacznie wskazują na kilka zjawisk ? mówi prof. Grzegorz Mazurek z Akademii Leona Koźmińskiego. ? Po pierwsze, konsumenci stają się jeszcze bardziej wymagający jeśli chodzi o ofertę internetową ? oczekują niższych cen i szerokiego asortymentu. Po drugie, potwierdza się fakt, że wbrew pozorom odzież, dodatki i akcesoria są niezwykle ważną kategorią produktów dobrze sprzedających się przez internet. Drobne odchylenia deklarowanych kwot wydatków na kanał online nie wydają się zaburzać ogólnego trendu wskazującego na to, że e-zakupy stają się codziennością dla ogromnej grupy Polaków. Dobrze, jeśli firmy to docenią i skorzystają z możliwości, jakie daje e-handel ? dodaje Mazurek.

Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi
Handel
To będą drogie święta. I musimy się do tego przyzwyczaić
Handel
Zalando chce przejąć konkurencyjny sklep internetowy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Polacy ruszyli na luksusowe zakupy