Reklama
Rozwiń

W czarny piątek szturm na sklepy

Czarny piątek to okazja do zakupów już nie tylko w USA, ale i w Polsce.

Aktualizacja: 27.11.2015 07:11 Publikacja: 26.11.2015 21:00

Zakupy internetowe co roku popularniejsze

Foto: Rzeczpospolita

Pierwszy dzień po Święcie Dziękczynienia to dla Amerykanów początek zakupów prezentów. Firmy na ten dzień organizują specjalne promocje, dlatego do sklepów planuje się wybrać aż 60 proc. Amerykanów, a ich wydatki mogą przekroczyć poziom 50 mld dol. Całe świąteczne wydatki w listopadzie i grudniu mają wynieść 630,5 mld dol.

Internet kontra zakupy w sklepach

Zarówno w USA, jak i w państwach europejskich systematycznie rośnie udział nowych form zakupów. Konsumenci nie ograniczają się wyłącznie tylko do sklepów tradycyjnych, ale także online, również przez urządzenia mobilne.

– Według naszych wewnętrznych danych w Czarny Piątek 2014 zaobserwowaliśmy globalnie 62-proc. wzrost płatności mobilnych, z 51-proc. wzrostem liczby konsumentów kupujących na urządzeniach mobilnych – mówi „Rz" Matt Komorowski, szef sprzedaży w PayPal w naszym regionie.

– Wraz ze wzrastającą rok po roku liczbą e-konsumentów i intensyfikacją ich aktywności online powinniśmy spodziewać się ogromnego zainteresowania czarnym piątkiem w 2015 roku – dodaje.

W tym roku widać istny wysyp okolicznościowych promocji, i to w zasadzie w większości branż. Specjalne akcje organizuje m.in. internetowy sklep z akcesoriami wnętrzarskimi Westwing.pl czy Empik, ale również sieci super- czy hipermarketów.

– Do Tesco Black Friday zawita po raz pierwszy. Ale ponieważ chyba wszyscy klienci lubią kupować taniej i korzystać z okazji, wierzymy, iż nasza propozycja spotka się z zainteresowaniem kupujących – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska.

– Wcześniejsze doświadczenia pokazują, że krótkie, jednodniowe czy weekendowe promocje cieszą się dużym powodzeniem wśród klientów. A że tym razem oferujemy bardzo dobre ceny na wybrane modele sprzętu RTV i AGD oraz wszystkie akcesoria F&F Home – zakładamy, że nie zabraknie chętnych do porannych zakupów – dodaje.

Optymistyczne prognozy

Promocja zakupów związanych z Czarnym Piątkiem szczególnie intensywnie przebiega jednak w internecie, na który z roku na rok przypada coraz większa część świątecznych zakupów, zwłaszcza jeśli chodzi o prezenty.

Firma Deloitte w swoim corocznym opracowaniu podaje, że udział wydatków internetowych w świątecznym torcie rośnie. Spośród zaplanowanych wydatków na żywność 64 zł przypadnie na internet, a 497 zł na sklepy stacjonarne. Jednak w przypadku prezentów role są bardziej wyrównane – na sieć przypada 229 zł, a handel tradycyjny 344 zł.

Z kolei z badania przeprowadzonego przez porównywarkę Ceneo wynika, że tylko 8 proc. e-sklepów spodziewa się w tym okresie sprzedaży niższej niż przed rokiem, a 58 proc. prognozuje jej wzrost.

– W listopadzie i grudniu zainteresowanie ofertą sklepów internetowych mocno wzrasta – w tym czasie notujemy ponad 3,5 mln odsłon dziennie w serwisie. Analizując statystyki odwiedzin, widać wyraźnie, że w listopadzie użytkownicy raczej przeglądają pomysły, inspiracje i podpowiedzi – mówi Marcin Duma z działu rozwoju produktów Ceneo.pl.

– Faktycznych zakupów dokonują dopiero na początku grudnia, tak by bezstresowo zdążyć z wysyłką jeszcze przed świętami. Stąd Dzień Darmowej Dostawy jest organizowany właśnie 1 grudnia – dodaje.

Sklepy już gorączkowo przygotowują się na ten okres, niemal 44 proc. wydłuża czas pracy, a co piąty zwiększa zatrudnienie.

Pierwszy dzień po Święcie Dziękczynienia to dla Amerykanów początek zakupów prezentów. Firmy na ten dzień organizują specjalne promocje, dlatego do sklepów planuje się wybrać aż 60 proc. Amerykanów, a ich wydatki mogą przekroczyć poziom 50 mld dol. Całe świąteczne wydatki w listopadzie i grudniu mają wynieść 630,5 mld dol.

Internet kontra zakupy w sklepach

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Handel
Cła Trumpa blokują import odzieży z Chin do USA. Najniższy poziom od 22 lat
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Handel
Donald Trump zapowiada nowe cła. „Dzisiaj zajmujemy się miedzią”
Handel
Grupa VRG na zakupach. W.Kruk przejmie znaną sieć butików
Handel
Trump przesunął deadline dla ceł na 1 sierpnia
Handel
Cła będą wyższe od zapowiadanych? Donald Trump: Zaczynamy wysyłać listy do krajów