Nowy rekord eksportu mebli

Polscy producenci zwiększyli sprzedaż zagraniczną o 8 proc. Rok 2016 zapowiada się równie dobrze.

Publikacja: 18.01.2016 21:00

Najdynamiczniej rósł w 2015 r. rynek rumuński, amerykański i słowacki

Foto: Rzeczpospolita

W 2015 r. rodzimi meblarze obrócili z zagranicą towarem o łącznej wartości 8,64 mld euro, co oznacza 8-proc. wzrost wobec 2014 r. W tym roku spodziewane jest zwiększenie eksportu o kolejne 7 proc. – wynika z szacunków B+R Studio. To dobra wiadomość dla producentów znad Wisły, którzy żyją głównie ze sprzedaży zagranicznej.

Wyższe ceny

Rodzimi meblarze zaczęli też więcej zarabiać na sprzętach wysyłanych w świat. W minionym roku średnia wartość eksportowanych mebli zwiększyła się o 17 euro, do 268 euro za 100 kilogramów.

– Można mówić już o trendzie, bo ceny sprzętów produkowanych nad Wisłą idą w górę czwarty już rok z rzędu, mimo że nadal większość naszych meblarzy sprzedaje towar za granicą nie pod własną marką, a co za tym idzie, z mniejszymi marżami – podkreśla Tomasz Wiktorski z B+R Studio.

Wśród tych, którzy stawiają na rozwój własnych marek, są m.in. Kler oraz Meble Vox. Wyższe średnie ceny Wiktorski tłumaczy zwiększającą się konkurencją na zagranicznych rynkach. Dzięki niej nasi meblarze poszukują innowacyjnych półproduktów. Skutkuje to np. tworzeniem sprzętów lżejszych przy zachowaniu ich dotychczasowych gabarytów.

Główne kierunki

Nadal na podium wśród najlepszych naszych odbiorców są sklepy niemieckie, brytyjskie i francuskie. Tam szacowana na 2015 r. sprzedaż wyniosła odpowiednio 3,2 mld euro, 0,72 mld euro i 0,52 mld euro. Jednak z danych wynika, że na rynek francuski wkrada się marazm. Ubiegłoroczny wynik jest bowiem o 1 proc. niższy wobec tego z 2014 r.

Jednak nasze firmy wierzą we wzrost nad Sekwaną. – Forte nadal widzi we Francji duży potencjał. Spółka informowała, że po trzech kwartałach sprzedaż na ten rynek wzrosła o ok. 60 proc. rok do roku – wskazuje Krystian Brymora z DM BDM.

Docelowo Francja ma firmie przynosić 20 proc. obrotów. Analityk oczekuje, że w 2015 r. będzie to ok. 25 mln euro, czyli 11 proc.

Duże nadzieje Forte wiąże też z Hiszpanią, Portugalią oraz Wielką Brytanią. – Spółka początkowo sceptycznie podchodziła do sprzedaży na Wyspach, wskazując na duże rozdrobnienie rynku, ale podczas ostatniej konferencji zarząd informował o nowych kontraktach z dwoma sieciami i przedstawił optymistyczny cel obrotów rzędu 40 mln euro w perspektywie pięciu lat – dodaje Brymora.

Większy import

Jednocześnie w minionym roku o 20 proc., do 6,6 mld zł, wzrosła wartość importu mebli. Po części odpowiadają za to przywożone do nas gotowe sprzęty, ale też akcesoria i komponenty wykorzystywane do ich produkcji.

– Większy napływ do Polski półproduktów i akcesoriów do mebli wiązałbym z ograniczeniem wymiany handlowej między Ukrainą a Rosją. Z tego kierunku przyjeżdża do nas więcej płyty wiórowej i sklejki, co uderza w biznes Grajewa i Pagedu – tłumaczy Krystian Brymora.

Z jego szacunków wynika, że produkcja polskich mebli w 2015 r. wzrosła o 8 proc. – Oprócz ożywienia budowlanego w Niemczech polskiemu eksportowi dodatkowo pomagało osłabienie złotego w końcówce roku – zwraca uwagę analityk DM BDM. Także w tym roku produkcja mebli może wzrosnąć, szczególnie w pierwszych miesiącach. – Euro kosztuje 4,4–4,5 zł, a Niemcy po fali napływu imigrantów przeżywają boom mieszkaniowy – argumentuje.

Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi