Popyt konsumpcyjny chwilowo osłabł

W sierpniu wyraźnie zwolnił wzrost sprzedaży detalicznej. Można jednak liczyć na to, że tylko przejściowo. Nastroje konsumentów – w tym ich skłonność do wydawania – są bowiem rekordowo dobre.

Aktualizacja: 20.09.2019 11:10 Publikacja: 20.09.2019 10:44

Popyt konsumpcyjny chwilowo osłabł

Foto: materiały prasowe

Jak podał w piątek GUS, sprzedaż detaliczna w ujęciu realnym (czyli po korekcie o wpływ zmian cen) zwiększyła się w sierpniu o 4,4 proc. rok do roku, po zwyżce o 5,7 proc. w lipcu. Ankietowani przez „Rzeczpospolitą” ekonomiści spodziewali się przeciętnie nieco wyższego odczytu, na poziomie 5,1 proc. 

Za lekkim wyhamowaniem wzrostu sprzedaży w sierpniu w stosunku do lipca przemawiała mniejsza niż rok temu liczba dni handlowych oraz słabe wyniki sprzedaży samochodów. Nawet w tym kontekście rzeczywistość okazała się dość rozczarowująca. W tym roku tylko w dwóch miesiącach sprzedaż rosła wolniej: w marcu (1,8 proc. rok do roku) i w czerwcu (3,7 proc.). W obu przypadkach był to jednak efekt niesprzyjającego handlowi układu świąt i związanych z tym urlopów.

Średnio w pierwszych ośmiu miesiącach roku sprzedaż detaliczna, liczona w sklepach zatrudniających co najmniej dziewięć osób, rosła w tempie 5,9 proc. rok do roku, w porównaniu do 6,8 proc. w takim samym okresie ub.r.

Większość ekonomistów podtrzymuje jednak ocenę, że w II połowie roku wydatki konsumpcyjne – stanowiące szerszą kategorię niż sprzedaż detaliczna – będą rosły szybciej niż w pierwszej. Ma to być efekt m.in. rozszerzenia programu 500+ na każde dziecko, które pozytywnie wpłynie na i tak już wysokie tempo wzrostu dochodów gospodarstw domowych. 

Zdaniem Jakuba Rybackiego, ekonomisty z ING Banku Śląskiego, w drugiej połowie roku można spodziewać się wzrostu konsumpcji o 5 proc. rok do roku, po średnio 4,1 proc. w pierwszych dwóch kwartałach. Ekonomista podkreśla jednak, że tego przyspieszenia konsumpcji może nie być widać w danych o sprzedaży detalicznej. Słabo odzwierciedlają one bowiem popyt na usługi, które mają coraz większą rolę w strukturze wydatków.

W wynikach sprzedaży detalicznej też jednak widać powody do optymizmu. Bardzo szybko rośnie wciąż popyt na dobra trwałego użytku, uchodzące za barometr nastrojów konsumentów. W sierpniu sprzedaż mebli, sprzętu RTV i AGD zwiększyła się (w ujęciu realnym) o 11,6 proc. rok do roku, po 15,9 proc. w lipcu.

Najmocniej, o 12 proc. rok do roku, zwiększyła się sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych. Może to odzwierciedlać m.in. zakupy wyprawek szkolnych w sklepach wielkopowierzchniowych.

O utrzymującej się w Polsce dużej skłonności do wydatków konsumpcyjnych świadczą też wskaźniki ufności konsumenckiej. Jak podał kilka dni temu GUS, główny wskaźnik (BWUK) we wrześniu wzrósł do najwyższego w historii poziomu 10,2 pkt, z 8,2 pkt w sierpniu. Dotychczasowy rekord, z czerwca br., wynosił 9,6 pkt.

Co ciekawe, z piątkowych danych GUS wynika również, że optymizm konsumentów nie przekłada się na oczekiwania przedsiębiorstw handlowych. Ankietowy wskaźnik koniunktury w tej branży spadł we wrześniu do poziomu najniższego od marca 2016 r. – To częściowo może być związane z oczekiwanym wzrostem kosztów zatrudnienia – skomentowała Urszula Kryńska, ekonomistka z banku PKO BP.

 

Jak podał w piątek GUS, sprzedaż detaliczna w ujęciu realnym (czyli po korekcie o wpływ zmian cen) zwiększyła się w sierpniu o 4,4 proc. rok do roku, po zwyżce o 5,7 proc. w lipcu. Ankietowani przez „Rzeczpospolitą” ekonomiści spodziewali się przeciętnie nieco wyższego odczytu, na poziomie 5,1 proc. 

Za lekkim wyhamowaniem wzrostu sprzedaży w sierpniu w stosunku do lipca przemawiała mniejsza niż rok temu liczba dni handlowych oraz słabe wyniki sprzedaży samochodów. Nawet w tym kontekście rzeczywistość okazała się dość rozczarowująca. W tym roku tylko w dwóch miesiącach sprzedaż rosła wolniej: w marcu (1,8 proc. rok do roku) i w czerwcu (3,7 proc.). W obu przypadkach był to jednak efekt niesprzyjającego handlowi układu świąt i związanych z tym urlopów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Producent sprzętu Thermomix zwiększa sprzedaż
Handel
Sankcje odcinają rosyjski handel
Handel
Whirlpool tnie zatrudnienie. To może być dopiero początek
Handel
Ukraina liberalizuje politykę walutową
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla