Grupon Rosja przeszedł w ręce funduszu inwestycyjnego ru-Net Loenida Bogusławskiego, dowiedziała się gazeta Wiedomosti. Fundusz jest głównym udziałowcem rosyjskiego odpowiednika Gruponu - serwisu Biglion. Rosyjski fundusz ma doświadczenie w tym biznesie, bo jest też współwłaścicielem podobnego serwisu niemieckiego Cuponation.

Dla Gruponu głównym rynkiem jest Ameryka Północna. W Rosji firma pracowała od 2010 r, kiedy to kupił kontrolny pakiet podobnej rosyjskiej firmy Darberry. Cena transakcji, podobnie jak teraz, nie została podana, ale specjaliści szacowali ją na 50 mln dol.

Udział Gruponu w rosyjskim rynku sprzedaży grupowej oceniany jest na 30 proc.; rocznie z serwisu korzystało pół miliona Rosjan. Klienci wybierali przede wszytkom oferty wypoczynku i podróży, w których Grupon miał już połowę rynku.

Jednak od 2014 r, kiedy w Rosji zaczął narastać kryzys, firma traciła. Obroty spadły o 28 proc. (danych za 2015 r nie ma); strata netto wyniosła 256,5 mln rubli.

Grupon tłumaczy wycofanie się z Rosji planem restrukturyzacji, zgodnie z którym, firma w końcu 2015 r podała, że zwolni 1100 osób i zamknie biznes w 17 krajach. W I kw. 2016 r Grupon sprzedał towarów i usług na kwotę 1,47 mld dol. (-5 proc. rok do roku). Wartość rynkowa na NASDAQ, 4 maja wynosiła 2 mld dol. Za akcję płacono 3,3 dol. (po IPO w 2011 r było to 20 dol.