Pomimo rosnących dochodów Polaków głównym czynnikiem uwzględnianym przy zakupach żywności (80 proc.) i kosmetyków (73 proc.) jest ich cena – dowodzi badanie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firmy ARC Rynek i Opinia, które „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza.
Zbyt wysoka cena to również najczęściej wskazywany powód rezygnacji z zakupu ekologicznych produktów, dużo ważniejszy niż np. ich dostępność. Jednocześnie prawie co drugi Polak deklaruje, że przy zakupach bierze też pod uwagę ekologię – i byłby skłonny zrezygnować z produktu, wiedząc, że jego producent negatywnie oddziałuje na środowisko.
– Nie jesteśmy zamożnym społeczeństwem, wciąż jesteśmy na dorobku, nic więc dziwnego, że cena ma znaczenie. Jednak nie jest tak źle z naszą świadomością ekologiczną – komentuje Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna i członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Dowodem na to jest fakt, że 38 proc. Polaków przyznaje, że kupuje za dużo, a prawie 40 proc. wie, że mogłoby dokonywać lepszych wyborów zakupowych.
Filip Owczarek, badacz ARC Rynek i Opinia i autor projektu, zaznacza, że chociaż świadomość ekologiczna Polaków jest na dość wysokim poziomie, w praktyce nie zawsze przekłada się to na działania. Tym bardziej że 41 proc. Polaków uważa produkty ekologiczne za zbyt drogie.
Mniejsze znaczenie ma ich dostępność, gdyż ich potencjał dostrzegły już duże sieci handlowe, w tym dyskonty, które wprowadzają półki albo i całe działy ze zdrową żywnością, sprzedając ją również pod własną marką, np. go Bio w Biedronce, Auchan Bio czy Tesco Organic. Ma to wpływ nie tylko na większą dostępność, ale też na niższe ceny produktów eko.