Wielka Brytania: Winyle, frytkownice i chleb bezglutenowy w koszyku inflacyjnym

Winylowe płyty ostatni raz uwzględniane były przy wyliczaniu brytyjskiej inflacji w 1992 roku. Popularność nagrań Taylor Swift w Wielkiej Brytanii sprawiła jednak, że w tym roku wracają do koszyka inflacyjnego.

Aktualizacja: 11.03.2024 14:27 Publikacja: 11.03.2024 14:20

Wielka Brytania: Winyle, frytkownice i chleb bezglutenowy w koszyku inflacyjnym

Foto: AdobeStock

Kiedy ostatni raz winylowe płyty były uwzględniane przez statystyków przy wyliczaniu inflacji, na listach przebojów królowały takie grupy jak Boyz II Men, Kris Kross czy Guns N’Roses.

W 1993 zniknęły z brytyjskiego koszyka inflacyjnego i wydawało się, że już nie wrócą. Jednak wyniki sprzedaży winylowych nagrań były na tyle znaczące, że Office for National Statistics (ONS), brytyjski odpowiednik GUS, postanowił je znów uwzględnić w zawierającym blisko 750 pozycji koszyku inflacyjnym.

Wpływ Taylor Swift na inflacyjną statystykę

W wielkim powrocie pomogła Taylor Swift, a konkretnie sprzedaż jej albumu 1989 (Taylor’s Version). Ale nie tylko nagrania amerykańskiej gwiazdy sprzedawały się świetnie, choć to jej album notował rekordową sprzedaż. Łącznie Brytyjczycy kupili 5,9 miliona płyt. Co więcej, widać również rosnące zainteresowanie płytami CD, które w 2023 roku opuściły koszyk inflacyjny.

Czytaj więcej

Co czwarte nowe auto kupione w Polsce to model z segmentu premium

- Miło zobaczyć, że ONS znów uwzględnia płyty winylowe – powiedziała „The Guardian” Jo Twist, szefowa BPI, brytyjskiego stowarzyszenia wytwórni płytowych.

Wielki powrót winyli i sklepów muzycznych

Na sprzedaży fizycznych nośników wydają się korzystać głównie niezależne sklepy. Sprzedaż winyli rośnie powoli, ale stabilnie od wielu lat, a wraz z nią rośnie liczba małych placówek handlowych specjalizujących się w ich sprzedaży. W 2014 r. było 339 niezależnych sklepów z muzyką, obecnie jest ich już 461.

Frytkownice w koszyku inflacyjnym

Winyle były jedną z 16 pozycji, które trafiły do odświeżonego koszyka inflacyjnego, który opuściło 15 innych. Wśród nowych w koszyku znalazły się frytkownice beztłuszczowe, a także chleb bezglutenowy.

- W ostatnich kilku latach frytkownica beztłuszczowa ugruntowała swoją pozycję w wielu kuchniach, a wydatki na nie wzrosły o 30 procent w latach 2021-2022 – stwierdził w komunikacie ONS.

Koszyk opuścił za to artykuły mocno kojarzące się z pandemią - środki do dezynfekcji rąk. Popyt na nie dramatycznie spadł w 2023 roku i nie zapowiada się, by w najbliższym czasie był to znów artykuł pierwszej potrzeby.

Statystycy widzą też w koszyku skutki rosnących cen energii w Wielkiej Brytanii. Spadek popytu na blachy i formy do pieczenia, sprawił że produkty te opuściły koszyk. Zdaniem ONS Brytyjczycy przestają piec w piekarnikach właśnie z powodu rosnących kosztów energii.

Gospodarka
Rząd Portugalii przed trudnym zadaniem
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Gospodarka
MFW: światowa gospodarka solidna, ale może być lepiej
Gospodarka
Rosjanie atakują Ukrainę z wózków golfowych. Przemysł nie nadąża za stratami
Gospodarka
Charles Michel: Europejczycy mają dziewięć bilionów euro oszczędności
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Gospodarka
Joanna Tyrowicz: W kwestii inflacji nie powinniśmy liczyć na łut szczęścia