Jakub Borowski: Idzie dobry czas dla turystyki

Popyt na usługi turystyczne już jest bardzo wysoki, a wraz z postępującym ożywieniem gospodarki światowej jeszcze wzrośnie – mówi Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Publikacja: 25.05.2023 03:00

Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska

Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska

Foto: Jerzy Dudek

Operatorzy turystyki sygnalizują mocne wzrosty sprzedaży tegorocznej oferty wakacyjnej. Dzieje się to w czasach wysokiej inflacji, która pustoszy budżety domowe i przyczynia się do spadku konsumpcji. Zaskoczenie?

Warto na to zjawisko spojrzeć globalnie, bo mamy tu bardzo ciekawy obraz. Śledzimy sektorowe indeksy koniunktury PMI. I okazuje się, że mamy w tej chwili na świecie dychotomię, jeśli chodzi o przetwórstwo i usługi. W przetwórstwie sytuacja jest trudna, spadają nowe zamówienia, natomiast w usługach mamy dobrą sytuację. Usługi napędzają teraz wzrost gospodarczy globalnie, w Europie w szczególności. Wskaźniki koniunktury dla marca i kwietnia pokazują przy tym, że usługi prywatne na rzecz konsumentów szybko rosną na tle historycznym, przy czym do sektorów, które notują największe wzrosty należą turystyka i rekreacja. Potwierdzają to informacje napływające z krajów południa Europy, gdzie spodziewany poziom aktywności turystycznej będzie zbliżony do 2019 r. albo wręcz rekordowy. Pokazują to zarówno dane na temat liczby turystów, którzy już odwiedzili te kraje, jak i te dotyczące rezerwacji na dalszą część sezonu. Z dostępnych raportów wynika, że tylko w dwóch pierwszych miesiącach tego roku liczba zagranicznych turystów, którzy odwiedzili Włochy, wzrosła o przeszło 70 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2022 r. Włoski główny urząd statystyczny ocenia, że jeśli ten trend się utrzyma, to nasilenie ruchu turystycznego może przebić poziomy sprzed pandemii. Rekordowy napływ turystów w pierwszym kwartale 2023 r. odnotowano w Portugalii, a w Hiszpanii liczba turystów była w tym czasie nieznacznie niższa niż w pierwszym kwartale w 2019 r., a więc przed pandemią.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Gospodarka
Biznes dość krytycznie ocenia rok rządu Donalda Tuska
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Gospodarka
Firmy patrzą z nadzieją w przyszłość, ale uważają rok za stracony
Gospodarka
Ekonomiści o prognozach i wyzwaniach dla polskiej gospodarki. „Czasu już nie ma”
Gospodarka
Wiceminister Maciej Gdula: Polska nauka musi się wyspecjalizować
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Gospodarka
Nacjonalizacja po rosyjsku: oskarżyć, posadzić, zagrabić