Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 13.11.2016 11:54 Publikacja: 13.11.2016 11:21
Granica pomiędzy USA a Meksykiem.
Foto: Wikimedia
I to nie tylko w branży samochodowej, także w przemyśle lekkim i rolnictwie. Dlatego Meksykanie wyraźnie chcą uciekać do przodu. teraz w pośpiechu szukają nowych rynków, bo ten najbliższy i największy może się skurczyć i oddalić.
Meksyk stał się dla amerykańskich firm samochodowych tym samym, co Europa Środkowa i Wschodnia dla europejskich. Porozumienie handlowe NAFTA dało całkowitą swobodę w handlu, podobnie jak stowarzyszenie, a potem członkostwo w Unii Europejskiej krajom wschodu naszego kontynentu z państwami „starej” UE. I tu i tu dołączyły jeszcze firmy japońskie i niemieckie, bo bezcłowy eksport i tania siła robocza zwiększały przewagę konkurencyjną. Stąd mamy m.in w Polsce zagłębia motoryzacyjne na polskim Śląsku i w pobliżu zachodniej granicy. Dlatego w Meksyku powstawały nowe zakłady w Toluca, Aguascalientes, San Luis Potosi, Coahuila, Guanajuato. W tych ostatnich trzech miastach General Motors zadeklarował zainwestowanie 5 mld dolarów. Nissan produkuje tam milion z 8,5 mln wytwarzanych rocznie aut. Meksykańskie fabryki japońskich,amerykańskich i europejskich koncernów motoryzacyjnych na trwałe weszły do światowego łańcucha dostaw. Sam Meksyk stał się jednym z najważniejszych centrów światowej motoryzacji i obok Chin stał się drugim krajem, gdzie produkcja samochodów rosła nieustannie od kryzysu w 2008 roku.Tyle, że Chińczycy mieli rynek własny rosnący w dwucyfrowym tempie. W Meksyku rósł eksport. I w tym był problem.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Oczekiwania są ogromne. Świadomość problemów, z jakimi się zmierzę, i barier do pokonania – równie wielka – pisz...
Nowy superresort ma dać realny impuls dla rozwoju gospodarczego – przekonuje premier Donald Tusk. To dobry pomys...
Strategia gospodarcza, wicepremier i ministerstwo ds. gospodarczych. Plus utrzymanie zapału deregulacyjnego, mod...
Ukraińskie władze oszacowały, że kolejny rok wojny z Rosją będzie kosztował co najmniej 120 mld dolarów. Połowę...
Lider grupy rockowej „Chemia", wysoki menedżer w PKO BP, prezes PKP Cargo, przewodniczący rady nadzorczej LOT, s...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas