Komunikat "Upamiętnienie nocy kryształowej. Podaruj sobie delikatny ser z chrupiącym kurczakiem. Teraz w KFC!" - wysłany na smartfony odbił się echem w Izraelu, wywołał fale komentarzy w niemieckich mediach społecznościowych. Amerykańska sieć szybko przeprosiła i tłumaczy się "błędem w systemie".

Rocznica nocy Kryształowej jest w Niemczech w kalendarzu świąt, ale raczej nikt jej nie „świętuje”. KFC przepraszając, za komunikat zachęcający do „świętowania” rocznych, napisał w komunikacie, że "na aplikację mobilną wysłaliśmy fałszywą i nieodpowiednią wiadomość. Bardzo nam przykro z tego powodu. Natychmiast sprawdzimy nasze wewnętrzne regulacje i procesy, aby więcej tak się nie stało".

To tłumaczenie nie znalazło jednak zrozumienia. "Jak można pomylić się w sprawie Nocy Kryształowej... Niemieckie KFC, wstydź się!" – napisała na Twitterze Daria Grinfeld, wicedyrektor ds. europejskich w Lidze Przeciw Zniesławieniu.

Tymczasem KFC tłumaczy, że tworzenie treści do aplikacji w opiera się na półautomatycznym procesie, który jest połączony z kalendarzami zawierającymi święta, dni pamięci i wydarzenia. Niestety nikt w porę nie sprawdził i nie wyłapał niestosownej wiadomości, która trafiła do odbiorców w całym kraju. KFC zapewnia, że sprawdza wszystkie procesy i kontrole związane z komunikacją w aplikacji, aby upewnić się, że taki incydent się nie powtórzy.

84 lata temu, w nocy z 9 na 10 listopada, ulice niemieckich miast pokryły odłamkami szkła i kryształów ze zniszczonych żydowskich mieszkań i sklepów. W zamieszkach życie straciło 91 obywateli niemieckich pochodzenia żydowskiego. Spalono 171 synagog w całych Niemczech, zniszczono nie tylko domy i sklepy należące do Żydów, ale także zbezczeszczono cmentarze żydowskie. 26 tysięcy osób wywieziono do obozów koncentracyjnych. Rocznicę Nocy Kryształowej upamiętnia się wciąż we Wrocławiu, który przed II wojna światową był częścią Niemiec.