Reklama

Polacy otwarci na wirtualne kuchnie

Aż dla 70 proc. nie ma znaczenia czy restauracja, w której zamawiają posiłek z dowozem prowadzi stacjonarną placówkę czy obsługuje jedynie zamówienia na dowóz

Publikacja: 05.05.2022 14:31

Polacy otwarci na wirtualne kuchnie

Foto: Adobe Stock

Już 72 proc. Polaków przyznaje, że w ciągu ostatniego roku zamówiło jedzenie z dowozem - wynika z badania ARC Rynek i Opinia. Dla 70 proc. z nich nie ma znaczenia, czy restauracja, z której zamawiają dania jest tradycyjna czy ma tylko kuchnię, a zajmuje się jedynie zbieraniem zamówień online czy telefonicznych i dowozami posiłków. Ten format gastronomii, czyli tzw. dark kitchen zyskał wielu klientów podczas pandemii, ale nie tylko nie traci, ale wręcz zyskuje zwolenników. Dla firma nastawienie się na taki format to także szansa na znaczne obniżenie kosztów.

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że 53 proc. badanych wybiera zarówno znane jak i nieznane restauracje. Kluczowymi czynnikami wyboru restauracji jest ciekawe menu na co wskazuje 60 proc. oraz darmowa dostawa, ważna dla 51 proc. Warto zauważyć, że w sytuacji pierwszego korzystania z restauracji znacznie ważniejsze są pozytywne opinie znajomych na jej temat na co zwraca uwagę 42 proc., z kolei tylko 18 proc. bierze pod uwagę pozytywne opinie na stronach internetowych czy w aplikacjach. 70 proc. respondentów przyznaje, że to, czy restauracja, w której zamawiają jedzenie jest restauracją tradycyjną ze stolikami czy restauracją tylko dowożącą (tzw. dark kitchen) nie ma dla nich znaczenia.

Patrząc na grupy wiekowe nieco mniej chętni do korzystania z tzw. konceptów dark kitchen są osoby z najmłodszej badanej grupy wiekowej (od 18 do 24 lat) – w ich przypadku odsetek tych, dla których nie ma znaczenia, czy restauracja jest tradycyjna czy nie wynosi 66 proc.

Jednocześnie w społeczeństwie dość słaba jest w ogóle znajomość pojęcia dark kitchen. Tylko 13 proc. badanych słyszało o tym koncepcie. Odsetek ten jest bardzo zbliżony we wszystkich grupach wiekowych.

Polacy są generalnie zadowoleni z usług jedzenia z dostawą – 66 proc. badanych przyznało, że nie miało żadnych problemów związanych z tą usługą. Jeżeli już respondenci narzekają to na to, że jedzenie dojechało z opóźnieniem 14 proc. oraz że jedzenie przyjechało zimne - wskazuje 13 proc. Inne problemy, takie jak problem z aplikacją, dodzwonieniem czy niezgodnością z zamówieniem miały znaczenie marginalne.

Reklama
Reklama

- Pandemia spowodowała, że duża część Polaków i nie tylko przekonała się do usługi zamawiania jedzenia z dowozem. Dynamiczny rozwój tej usługi widoczny jest choćby w restauracjach, gdzie kolejka kurierów oczekujących na zamówienia w godzinach szczytu jest w zasadzie taka sama jak klientów oczekujących na posiłek na miejscu - mówi Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. - O ile w pierwszym okresie pandemii ludzie wybierali restauracje, które były im znane, gdyż wiedzieli, że zagwarantują im pożądaną jakość, o tyle obecnie znajomość restauracji, doświadczenie na miejscu nie ma już takiego znaczenia - dodaje. Coraz częściej klienci wybierają konkretną restaurację, ponieważ ktoś im ją polecił czy też przeczytali o niej w internecie. To stwarza duże możliwości dla restauracji, które nie mają lokalu, a oferują jedzenie wyłącznie z dowozem. - Ten trend będzie się rozwijał również po pandemii. Oczywiście część osób wróciła do odwiedzania klasycznych restauracji, część jednak przyzwyczaiła się do takiej konsumpcji, co dobrze wróży temu sektorowi na przyszłość – mówi Adam Czarnecki.

Gastronomia
Starbucks w USA traci klientów. Sprzedaż rośnie na świecie mimo drogiej kawy
Gastronomia
Firmy cateringowe tak chcą walczyć z marnowaniem żywności
Gastronomia
Starbucks zmienia zasady pracy hybrydowej. Prezes usiłuje zreorganizować firmę
Gastronomia
Apetyt firm na głodnych Polaków. Rynek dostaw jedzenia na zakręcie
Gastronomia
Starbucks walczy o chińskich klientów. Ceny mają być „bardziej przystępne”
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama