Już 72 proc. Polaków przyznaje, że w ciągu ostatniego roku zamówiło jedzenie z dowozem - wynika z badania ARC Rynek i Opinia. Dla 70 proc. z nich nie ma znaczenia, czy restauracja, z której zamawiają dania jest tradycyjna czy ma tylko kuchnię, a zajmuje się jedynie zbieraniem zamówień online czy telefonicznych i dowozami posiłków. Ten format gastronomii, czyli tzw. dark kitchen zyskał wielu klientów podczas pandemii, ale nie tylko nie traci, ale wręcz zyskuje zwolenników. Dla firma nastawienie się na taki format to także szansa na znaczne obniżenie kosztów.
Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że 53 proc. badanych wybiera zarówno znane jak i nieznane restauracje. Kluczowymi czynnikami wyboru restauracji jest ciekawe menu na co wskazuje 60 proc. oraz darmowa dostawa, ważna dla 51 proc. Warto zauważyć, że w sytuacji pierwszego korzystania z restauracji znacznie ważniejsze są pozytywne opinie znajomych na jej temat na co zwraca uwagę 42 proc., z kolei tylko 18 proc. bierze pod uwagę pozytywne opinie na stronach internetowych czy w aplikacjach. 70 proc. respondentów przyznaje, że to, czy restauracja, w której zamawiają jedzenie jest restauracją tradycyjną ze stolikami czy restauracją tylko dowożącą (tzw. dark kitchen) nie ma dla nich znaczenia.
Patrząc na grupy wiekowe nieco mniej chętni do korzystania z tzw. konceptów dark kitchen są osoby z najmłodszej badanej grupy wiekowej (od 18 do 24 lat) – w ich przypadku odsetek tych, dla których nie ma znaczenia, czy restauracja jest tradycyjna czy nie wynosi 66 proc.
Jednocześnie w społeczeństwie dość słaba jest w ogóle znajomość pojęcia dark kitchen. Tylko 13 proc. badanych słyszało o tym koncepcie. Odsetek ten jest bardzo zbliżony we wszystkich grupach wiekowych.
Polacy są generalnie zadowoleni z usług jedzenia z dostawą – 66 proc. badanych przyznało, że nie miało żadnych problemów związanych z tą usługą. Jeżeli już respondenci narzekają to na to, że jedzenie dojechało z opóźnieniem 14 proc. oraz że jedzenie przyjechało zimne - wskazuje 13 proc. Inne problemy, takie jak problem z aplikacją, dodzwonieniem czy niezgodnością z zamówieniem miały znaczenie marginalne.