Chodzi o Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej finansowany z programu operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej", który realizowany jest na terenie pięciu wschodnich województw (lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie). Promocja gospodarcza wschodniego makroregionu opiera się głównie na zagranicznych wyjazdach przedsiębiorców i samorządowców.
Dotychczas uczestniczyli oni (1278 przedsiębiorców i 357 przedstawicieli samorządu) w 103 wydarzeniach promocyjnych (w tym 47 targach i czterech forach gospodarczych) o charakterze międzynarodowym zorganizowanych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), która odpowiada za realizację programu. Jak wynika z ostatnich badań ankietowych przeprowadzonych przez tę instytucję (ankietę rozesłano do 300 firm biorących udział w wyjazdach w okresie od stycznia 2010 do lutego 2013 r.), łącznie 148 firm, które odpowiedziały na ankietę, zadeklarowało 313,9 mln zł „zysków" z tytułu udziału w programie. Na tę kwotę złożyło się głównie 507 umów z partnerami z zagranicy na 283,4 mln zł, inwestycje w nowy sprzęt do realizacji pozyskanych kontraktów i w budowę nowych zakładów. Przedsiębiorcy zadeklarowali też zatrudnienie 212 nowych pracowników.
– Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej przynosi wymierne korzyści dla przedsiębiorców z tych województw. Sami byliśmy pozytywnie zaskoczeni wynikami badania ankietowego. Gdy prosiliśmy firmy o podanie tych samych danych jesienią zeszłego roku, zawarte kontrakty wynosiły 100 mln zł i to był sukces. Po pół roku wartość zysków wynosi ponad 300 mln – mówi „Rz" Bożena Czaja, członek zarządu PAIiIZ.
Dzięki dotowanym w 100 proc. wyjazdom nowe kontrakty pozyskały m.in.: Lactima, producent serów topionych z Morąga, Octim, wytwórca musztardy i octu z Olsztynka, czy spółka Nero z Lublina handlująca mięsem. Umowy podpisują też producenci bielizny damskiej (Kinga), jachtów (Yacht Service) i elementów dla sektora lotniczego (Waldrex).
– A przed nami jeszcze dwa lata realizacji programu, a może i kontynuacja w okresie 2014–2020 – przypomina Czaja, podkreślając, że wzrost zainteresowania inwestycjami w Polsce wschodniej jest bardzo widoczny. Przedstawicielka PAIiIZ wiąże to zarówno z działaniami bezpośrednimi, jak i kampanią medialną w mediach krajowych i zagranicznych, np. w The Economist. PAIiIZ chwali się, że amerykański magazyn branżowy Adweek uznał serię spotów PAIiIZ (m.in. z małym chłopcem i hasłem: „Co powiesz swojemu dziecku, kiedy zapyta, dlaczego nie zainwestowałeś w Polsce Wschodniej") za najlepszą kampanię tygodnia.