Polska wschodnia się promuje

Promocja gospodarcza wschodnich regionów przynosi korzyści. Ich wartość sięga już 314 mln zł.

Publikacja: 02.04.2013 02:34

Najwięcej nowych umów zadeklarowały firmy z branży spożywczej. Jednak liderem, jeśli chodzi o ich wa

Najwięcej nowych umów zadeklarowały firmy z branży spożywczej. Jednak liderem, jeśli chodzi o ich wartość, jest sektor lotniczy.

Foto: Rzeczpospolita

Chodzi o Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej finansowany z programu operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej", który realizowany jest na terenie pięciu wschodnich województw (lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie). Promocja gospodarcza wschodniego makroregionu opiera się głównie na zagranicznych wyjazdach przedsiębiorców i samorządowców.

Dotychczas uczestniczyli oni (1278 przedsiębiorców i 357 przedstawicieli samorządu) w 103 wydarzeniach promocyjnych (w tym 47 targach i czterech forach gospodarczych) o charakterze międzynarodowym zorganizowanych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), która odpowiada za realizację programu. Jak wynika z ostatnich badań ankietowych przeprowadzonych przez tę instytucję (ankietę rozesłano do 300 firm biorących udział w wyjazdach w okresie od stycznia 2010 do lutego 2013 r.), łącznie 148 firm, które odpowiedziały na ankietę,  zadeklarowało 313,9 mln zł „zysków" z tytułu udziału w programie. Na tę kwotę złożyło się głównie 507 umów z partnerami z zagranicy na 283,4 mln zł, inwestycje w nowy sprzęt do realizacji pozyskanych kontraktów i w budowę nowych zakładów. Przedsiębiorcy zadeklarowali też zatrudnienie 212 nowych pracowników.

– Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej przynosi wymierne korzyści dla przedsiębiorców z tych województw. Sami byliśmy pozytywnie zaskoczeni wynikami badania ankietowego. Gdy prosiliśmy firmy o podanie tych samych danych jesienią zeszłego roku, zawarte kontrakty wynosiły 100 mln zł i to był sukces. Po pół roku wartość zysków wynosi ponad 300 mln – mówi „Rz" Bożena Czaja, członek zarządu PAIiIZ.

Dzięki dotowanym w 100 proc. wyjazdom nowe kontrakty pozyskały m.in.: Lactima, producent serów topionych z Morąga, Octim, wytwórca musztardy i octu z Olsztynka, czy spółka Nero z Lublina handlująca mięsem. Umowy podpisują też producenci bielizny damskiej (Kinga), jachtów (Yacht Service) i elementów dla sektora lotniczego (Waldrex).

– A przed nami jeszcze dwa lata realizacji programu, a może i kontynuacja w okresie 2014–2020 – przypomina Czaja, podkreślając, że wzrost zainteresowania inwestycjami w Polsce wschodniej jest bardzo widoczny. Przedstawicielka PAIiIZ wiąże to zarówno z działaniami bezpośrednimi, jak i kampanią medialną w mediach krajowych i zagranicznych, np. w The Economist. PAIiIZ chwali się, że amerykański magazyn branżowy Adweek uznał serię spotów PAIiIZ (m.in. z małym chłopcem i hasłem: „Co powiesz swojemu dziecku, kiedy zapyta, dlaczego nie zainwestowałeś w Polsce Wschodniej") za najlepszą kampanię tygodnia.

– Decydując o tym a nie innym pomyśle na promocję wizerunkową Polski wschodniej, mieliśmy obawy, czy kampania przez to, że odbiega od tego, do czego zostaliśmy przyzwyczajeni – nie ma biurowców, samolotów, widoków, danych ekonomicznych – zostanie na pewno dobrze odebrana i czy odbiorcy są już gotowi na taką reklamę. Zakładaliśmy, że tak, i jak się okazuje, podjęliśmy właściwą decyzję – mówi „Rz" Agnieszka Łukaszewska-Wojnarowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w PAIiIZ.

– Nasz przekaz trafił do grupy docelowej. Reklamę widać, zauważamy też bardzo pozytywny odbiór nie tylko wśród specjalistów od marketingu, ale przede wszystkim wśród potencjalnych inwestorów, którzy zauważyli kampanie w CNN, czy też na lotniskach międzynarodowych – dodaje.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.osiecki@rp.pl

Chodzi o Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej finansowany z programu operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej", który realizowany jest na terenie pięciu wschodnich województw (lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie). Promocja gospodarcza wschodniego makroregionu opiera się głównie na zagranicznych wyjazdach przedsiębiorców i samorządowców.

Dotychczas uczestniczyli oni (1278 przedsiębiorców i 357 przedstawicieli samorządu) w 103 wydarzeniach promocyjnych (w tym 47 targach i czterech forach gospodarczych) o charakterze międzynarodowym zorganizowanych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), która odpowiada za realizację programu. Jak wynika z ostatnich badań ankietowych przeprowadzonych przez tę instytucję (ankietę rozesłano do 300 firm biorących udział w wyjazdach w okresie od stycznia 2010 do lutego 2013 r.), łącznie 148 firm, które odpowiedziały na ankietę,  zadeklarowało 313,9 mln zł „zysków" z tytułu udziału w programie. Na tę kwotę złożyło się głównie 507 umów z partnerami z zagranicy na 283,4 mln zł, inwestycje w nowy sprzęt do realizacji pozyskanych kontraktów i w budowę nowych zakładów. Przedsiębiorcy zadeklarowali też zatrudnienie 212 nowych pracowników.

Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży