Nowe projekty za euro z Unii

Na liście najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych dotowanych przez Brukselę pojawiło się 15 nowych projektów, innych 11 z niej usunięto.

Publikacja: 04.04.2013 01:36

Nowe projekty za euro z Unii

Foto: Bloomberg

Tak jak „Rz" zapowiadała już w lutym, resort rozwoju regionalnego po raz kolejny i to bardzo szybko po poprzedniej aktualizacji – która odbyła się w listopadzie ubiegłego roku – zaktualizował listę największych inwestycji, tzw. projektów indywidualnych dotowanych z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko".

Tym razem dodano 15 nowych inwestycji (14 transportowych i jedną środowiskową), na które ma być wykorzystane 669 mln zł dotacji z Unii Europejskiej. Jednocześnie skreślono 11 przedsięwzięć, które miały pochłonąć prawie 1,1 mld zł z Brukseli.

Indywidualne projekty kluczowe dotowane z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko" to największe inwestycje w infrastrukturę finansowane z pieniędzy unijnych w okresie 2007–2013. Przedsięwzięcia te obejmują sześć sektorów: transport, środowisko, energetykę, kulturę, szkolnictwo wyższe i zdrowie.

Ze względu na ich strategiczne znaczenie (ich realizacja ma istotnie przyczynić się do przyspieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju) projektów indywidualnych nie wybiera się w konkursach o dotacje. Na listę (podstawową i rezerwową) zgłaszają je potencjalni beneficjenci, czyli odbiorcy dotacji (np. PKP PLK, samorządy, PKP Intercity) za pośrednictwem właściwych ministerstw, np. gospodarki, kultury, transportu czy środowiska.

I właśnie te dwa ostatnie resorty zaproponowały 16 nowych projektów do umieszczenia na liście, mimo że podczas jej ostatniej aktualizacji dopisano aż 51 nowych projektów w sektorze transportu (w tym 34 kolejowe). Zważywszy jednak, że wszystkie dotowane inwestycje, niezależnie do ich skali, trzeba zrealizować i rozliczyć do końca 2015 roku, urzędnicy nie mają już zbyt wiele czasu i muszą jak najszybciej wprowadzać zmiany na liście najważniejszych przedsięwzięć.

Ostatecznie resort rozwoju regionalnego, który zarządza programem „Infrastruktura i środowisko", włączył na listę 15 nowych przedsięwzięć, w tym kolejnych 14 w sektorze transportu. Najwięcej z nich dotyczy budowy i modernizacji dróg, w tym m.in. przebudowy drogi krajowej nr 1 we Włocławku, rozbudowy węzła Ofiar Katynia w Krakowie czy przebudowy Trasy Północnej w Zielonej Górze w ciągu drogi krajowej nr 32.

Dopisano też dwa projekty związane z przygotowaniem przedsięwzięć drogowych już na lata 2014–2020. Na listę podstawową trafiły też trzy inwestycje związane z rozwojem transportu kolejowego, w tym „Odnowa taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich", która ma kosztować 160 mln zł, a do której jak wynika z szacunków Unia dołoży PKP Intercity 65 mln zł oraz „Wyposażenie zaplecza technicznego spółki Przewozy Regionalne w infrastrukturę służącą do utrzymania kolejowego taboru pasażerskiego", co ma kosztować 130 mln zł (w tym prawie 53 mln zł do dotacja z UE).

Jak podał wczoraj resort rozwoju na swej stronie internetowej kolejarze przyspieszyli nieco z dzieleniem i wydawaniem unijnych dotacji. Do końca marca podpisano 32 umowy o dofinansowanie z „Infrastruktury i środowiska" na projekty kolejowe. Ich wartość to prawie 25 mld zł, z czego 12 mld zł stanowią pieniądze europejskie. Oznacza to, że rozdzielono prawie 60 proc. środków przeznaczonych na sektor kolejowy w okresie 2007–2013.

Obecna aktualizacja nie oznacza jednak tylko dopisywania nowych inwestycji na listę. 11 projektów również z niej usunięto (pięć transportowych, trzy środowiskowe oraz po jednym z sektorów: energetyki, kultury i zdrowia). Łączna wartość ich dofinansowania z UE miała sięgnąć 1,1 mld zł. Wśród usuniętych (z listy rezerwowej) projektów znalazły się też trzy inwestycje kolejowe.

Zdaniem Jerzego Kwiecińskiego, eksperta Business Centre Club, a wcześniej wiceministra rozwoju regionalnego, przetasowania na liście projektów indywidualnych będą miały miejsce do końca okresu 2007–2013, a może nawet i w roku 2014.

– Wciąż będą pojawiały się oszczędności podczas realizacji inwestycji, a część z nich ostatecznie nie będzie realizowana. Dlatego żeby nie stracić żadnego z euro przyznanych Polsce na lata 2007–2013, Ministerstwo Rozwoju musi reagować szybko i na bieżąco, wprowadzając na listę zarówno podstawową, jak i rezerwową równoważne inwestycje, które będzie można zrealizować w wymaganym przez Komisję Europejską terminie, a więc do końca 2015 roku – tłumaczy Kwieciński, który uważa, że resort stale powinien mieć w zanadrzu nieco więcej projektów, niż wynikałoby z puli pieniędzy, które można spożytkować.

Po zmianach lista największych inwestycji dotowanych z programu „Infrastruktura i środowisko" obejmuje 518 projektów wartych 239 mld zł, do których Bruksela ma dołożyć 132 mld zł.

Podyskutuj z nami na Facebooku

www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia

Które inwestycje w infrastrukturę są najważniejsze z Twojego punktu widzenia?

Program gigant bez precedensu w UE

„Infrastruktura i środowisko" to największy program operacyjny w historii Unii Europejskiej. Jego zaktualizowany budżet to 37,7 mld euro, w tym 28,3 mld euro to wkład unijny pochodzący z dwóch europejskich funduszy (Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Tylko dwa kraje – Hiszpania i Włochy – dostały z Unii Europejskiej więcej pieniędzy, ale na wszystkie swoje programy operacyjne na lata 2007–2013, niż Polska tylko na „Infrastrukturę i środowisko". Hiszpanie otrzymali 35,2 mld euro, a Włosi 28,8 mld euro. Pozostałe kraje na lata 2007–2013 otrzymały z polityki spójności mniej niż wartość największego polskiego programu, w tym nasi sąsiedzi – członkowie Unii: Czechy 26,7 mld euro, Niemcy 26,3 mld euro, Słowacja 11,6 mld euro i Litwa 6,9 mld euro. Program „Infrastruktura i środowisko" jest podzielony na sześć sektorów: środowisko, transport, energetykę, kulturę, zdrowie i szkolnictwo wyższe (plus tzw. pomoc techniczna). Programem zarządza Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ale w jego realizację jako tzw. instytucje pośredniczące są też zaangażowane inne ministerstwa. To resorty: transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, środowiska, zdrowia, kultury i dziedzictwa narodowego, nauki i szkolnictwa wyższego oraz gospodarki. Program ze względu na skalę jest uważnie monitorowany przez Komisję Europejską. W okresie 2014–2020 resort rozwoju nie zamierza już jednak realizować tak dużego programu, dlatego następca „Infrastruktury i środowiska", który ma być poświęcony ochronie środowiska, przeciwdziałaniu i adaptacji do zmian klimatu oraz transportowi i bezpieczeństwu energetycznemu, będzie mniejszy.

Opinia:

Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego

Zmiany na liście tak zwanych kluczowych projektów indywidualnych w „Infrastrukturze i środowisku" są naszą odpowiedzią na aktualną sytuację w tym programie operacyjnym. W związku z rozstrzygniętymi przetargami generowane są oszczędności, niektórzy beneficjenci z różnych przyczyn rezygnują z realizacji niemałych przecież przedsięwzięć, na przykład przecenili swoje możliwości, a część projektów oceniono negatywnie i nie mogą otrzymać dotacji. Kolejny element to różnice w kursie euro mające wpływ na wielkość budżetu programu. Decyzja o zmianach na liście, w tym o rozszerzeniu jej o nowe projekty, jest przejawem szczególnych starań o pełne wydatkowanie pieniędzy przyznanych Polsce na lata 2007–2013 przez Komisję Europejską.

Tak jak „Rz" zapowiadała już w lutym, resort rozwoju regionalnego po raz kolejny i to bardzo szybko po poprzedniej aktualizacji – która odbyła się w listopadzie ubiegłego roku – zaktualizował listę największych inwestycji, tzw. projektów indywidualnych dotowanych z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko".

Tym razem dodano 15 nowych inwestycji (14 transportowych i jedną środowiskową), na które ma być wykorzystane 669 mln zł dotacji z Unii Europejskiej. Jednocześnie skreślono 11 przedsięwzięć, które miały pochłonąć prawie 1,1 mld zł z Brukseli.

Pozostało 92% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży