Tak jak „Rz" zapowiadała już w lutym, resort rozwoju regionalnego po raz kolejny i to bardzo szybko po poprzedniej aktualizacji – która odbyła się w listopadzie ubiegłego roku – zaktualizował listę największych inwestycji, tzw. projektów indywidualnych dotowanych z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko".
Tym razem dodano 15 nowych inwestycji (14 transportowych i jedną środowiskową), na które ma być wykorzystane 669 mln zł dotacji z Unii Europejskiej. Jednocześnie skreślono 11 przedsięwzięć, które miały pochłonąć prawie 1,1 mld zł z Brukseli.
Indywidualne projekty kluczowe dotowane z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko" to największe inwestycje w infrastrukturę finansowane z pieniędzy unijnych w okresie 2007–2013. Przedsięwzięcia te obejmują sześć sektorów: transport, środowisko, energetykę, kulturę, szkolnictwo wyższe i zdrowie.
Ze względu na ich strategiczne znaczenie (ich realizacja ma istotnie przyczynić się do przyspieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju) projektów indywidualnych nie wybiera się w konkursach o dotacje. Na listę (podstawową i rezerwową) zgłaszają je potencjalni beneficjenci, czyli odbiorcy dotacji (np. PKP PLK, samorządy, PKP Intercity) za pośrednictwem właściwych ministerstw, np. gospodarki, kultury, transportu czy środowiska.
I właśnie te dwa ostatnie resorty zaproponowały 16 nowych projektów do umieszczenia na liście, mimo że podczas jej ostatniej aktualizacji dopisano aż 51 nowych projektów w sektorze transportu (w tym 34 kolejowe). Zważywszy jednak, że wszystkie dotowane inwestycje, niezależnie do ich skali, trzeba zrealizować i rozliczyć do końca 2015 roku, urzędnicy nie mają już zbyt wiele czasu i muszą jak najszybciej wprowadzać zmiany na liście najważniejszych przedsięwzięć.