Tak jak w okresie 2007–2013 również w latach 2014–2020 największym programem operacyjnym realizowanym w Polsce będzie program „Infrastruktura i środowisko". Pochłonie on ponad 24,1 mld euro (ponad 100 mld zł) z 72,9 mld euro przyznanych Polsce w ramach unijnej polityki spójności (regionalnej) na lata 2014–2020.
Główny cel
Głównym celem nowego programu będzie wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. Wynika to z jednego z priorytetów strategii Europa 2020.
Infrastruktura nr 1.
Program „Infrastruktura i środowisko 2014–2020", podobnie jak jego poprzednik z lat 2007–2013, ma przede wszystkim wspierać rozwój infrastruktury technicznej kraju, co w efekcie przyczyni się do zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki oraz zwiększenia jej konkurencyjności. Z programu będą finansowane inwestycje w: transport, ochronę środowiska, gospodarkę niskoemisyjną, przeciwdziałanie i adaptację do zmian klimatu oraz bezpieczeństwo energetyczne. Unijne euro zostaną też przeznaczone na inwestycje w obszary ochrony zdrowia i dziedzictwa kulturowego.
Najwięcej środków trafi na transport, w tym na rozwój infrastruktury transportowej przyjaznej dla środowiska i ważnej w skali europejskiej oraz na zwiększenie dostępności do transportowej sieci europejskiej. W sumie na inwestycje transportowe trafi ponad 17,5 mld euro. Prawie 3,5 mld pochłoną przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska. Sporo, bo 1,2 mld euro, pójdzie też na rozwój odnawialnych źródeł energii.
Dla kogo euro
Po środki z programu będą mogły sięgnąć zarówno podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego (także ich związki i porozumienia), jak i prywatne, głównie duże przedsiębiorstwa. Podobnie jak w okresie 2007–2013 w realizację programu będzie zaangażowanych kilka ministerstw. Będą to resorty: transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, środowiska, gospodarki, kultury i dziedzictwa narodowego oraz zdrowia.