Wielkie inwestycje

Najwięcej pieniędzy z UE po 2013 r. znów trafi na infrastrukturę.

Publikacja: 18.11.2013 13:57

Tak jak w okresie 2007–2013 również w latach 2014–2020 największym programem operacyjnym realizowanym w Polsce będzie program „Infrastruktura i środowisko".  Pochłonie on ponad 24,1 mld euro (ponad 100 mld zł) z 72,9 mld euro przyznanych Polsce w ramach unijnej polityki spójności (regionalnej) na lata 2014–2020.

Główny cel

Głównym celem nowego programu będzie wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. Wynika to z jednego z priorytetów strategii Europa 2020.

Infrastruktura nr 1.

Program „Infrastruktura i środowisko 2014–2020", podobnie jak jego poprzednik z lat 2007–2013, ma przede wszystkim wspierać rozwój infrastruktury technicznej kraju, co w efekcie przyczyni się do zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki oraz zwiększenia jej konkurencyjności. Z programu będą finansowane inwestycje w: transport, ochronę środowiska, gospodarkę niskoemisyjną, przeciwdziałanie i adaptację do zmian klimatu oraz bezpieczeństwo energetyczne. Unijne euro zostaną też przeznaczone na inwestycje w obszary ochrony zdrowia i dziedzictwa kulturowego.

Najwięcej środków trafi na transport, w tym na rozwój infrastruktury transportowej przyjaznej dla środowiska i ważnej w skali europejskiej oraz na zwiększenie dostępności do transportowej sieci europejskiej. W sumie na inwestycje transportowe trafi ponad 17,5 mld euro. Prawie 3,5 mld pochłoną przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska. Sporo, bo 1,2 mld euro, pójdzie też na rozwój odnawialnych źródeł energii.

Dla kogo euro

Po środki z programu będą mogły sięgnąć zarówno podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego (także ich związki i porozumienia), jak i prywatne, głównie duże przedsiębiorstwa. Podobnie jak w okresie 2007–2013 w realizację programu będzie zaangażowanych kilka ministerstw. Będą to resorty: transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, środowiska, gospodarki, kultury i dziedzictwa narodowego oraz zdrowia.

Adam Zdziebło, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego

W programie „Infrastruktura i środowisko 2014–2020", podobnie jak w jego poprzedniku na lata 2007–2013, znajdą się największe fundusze wzmacniające zrównoważony rozwój kraju. Przeznaczymy je m.in. na wsparcie gospodarki niskoemisyjnej, ochronę środowiska, przeciwdziałanie i adaptację do zmian klimatu, transport, bezpieczeństwo energetyczne, ochronę zdrowia i kulturę. W nowym programie większy nacisk położymy jednak na wsparcie gospodarki skutecznie i odpowiedzialnie korzystającej z dostępnych zasobów, przez co sprzyjającej środowisku i jednocześnie bardziej konkurencyjnej ekonomicznie. Najwięcej środków zasili przedsięwzięcia transportowe, a więc drogi, koleje, transport miejski, lotniczy i morski. Następny w kolejności będzie sektor ochrony środowiska. Na znaczeniu, w porównaniu z latami 2007–2013, zyskają także energetyka i służba zdrowia, szczególnie systemy ratownictwa medycznego. Z programu skorzystają podmioty publiczne, jak i prywatne.

Fundusze europejskie
Polska prezydencja przygotuje grunt pod negocjacje budżetu UE
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem