Na targi za dotacje dla Polski wschodniej

Przedsiębiorcy ze wschodnich województw mogą wyjeżdżać na zagraniczne imprezy wraz z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych

Publikacja: 15.12.2011 03:17

Połowę z 86 mln zł przeznaczono na wyjazdy

Połowę z 86 mln zł przeznaczono na wyjazdy

Foto: Rzeczpospolita

W raporcie „Analiza ekonomiczna potencjału gospodarczego Polski wschodniej" przygotowanym na zlecenie PAIiIZ wskazano, że udział w targach i wystawach w kraju i za granicą jest istotnym czynnikiem promowania eksportu regionalnych przedsiębiorstw.

W efekcie przedsiębiorcy z pięciu wschodnich województw mogą, poza innymi dotacjami do wyjazdów na targi zagraniczne, korzystać też ze środków na ten cel pochodzących z programu „Rozwój Polski wschodniej". Jest on kierowany m.in. do firm i samorządów z Lubelskiego, Podkarpackiego, Podlaskiego, Świętokrzyskiego i Warmińsko-Mazurskiego. Z programu finansowany jest „Program Promocji Gospodarczej Polski wschodniej". Odpowiada za niego PAIiIZ. Głównymi odbiorcami pomocy proeksportowej są przedsiębiorstwa.

Wyjazdy na zagraniczne targi są finansowane w całości ze środków publicznych (unijnych i krajowych). Przedsiębiorcy i samorządowcy, którzy zakwalifikują się na wyjazdy, nie ponoszą prawie żadnych kosztów. PAIiIZ zapewnia im przeloty w obie strony, noclegi, materiały informacyjne oraz organizację spotkań na miejscu, w tym koszty wynajęcia powierzchni wystawienniczej oraz zabudowy stoiska na targach (uczestnicy mają do dyspozycji wspólne stoisko). PAIiIZ nie zapewnia im jedynie diet, ubezpieczenia oraz dojazdu z i do Warszawy. Przedsiębiorcy i samorządowcy wyjeżdżają głównie na targi w Unii Europejskiej, USA, Rosji, Chinach, Korei Płd. i Indiach.

Dotąd odwiedzono 47 wystaw. Wzięło w nich udział 171 samorządowców oraz 549 przedsiębiorców. Ci ostatni realizują już blisko 100 kontraktów będących efektem wyjazdów. Wciąż też negocjują nowe. Szanse na kolejne umowy mają firmy spożywcze, bieliźniarskie i jachtowe. PAIiIZ szacuje, że łączna wartość kontraktów po 2011 r. wyniesie blisko 20 mln zł. Najwięcej w sektorze spożywczym (ponad 10 mln zł), jachtowym (5 mln zł) i lotniczym (blisko 1 mln zł).

Przedsiębiorcy z branży spożywczej pozyskali kontrakty m.in. na targach Sial w Szang-haju i Paryżu, World Food w Moskwie, Salon de Gourmets w Madrycie, Plma w Amsterdamie i Anuga w Kolonii. Producenci bielizny m.in. na targach Mode City w Paryżu, a producenci jachtów na Hanseboot – Hamburg International Boat Show. Popularnością wśród firm informatycznych cieszą się targi Nasscom w Indiach (Mumbai).

W przyszłym roku przedsiębiorcy z branży spożywczej będą mogli odwiedzić m.in. targi: Seul Food & Hotel, Sial w Szanghaju i Paryżu oraz Prodexpo w Moskwie i Fancy Food w Waszyngtonie. Firmy z branży IT i telekomunikacyjnej odwiedzą Nasscom i CeBIT w Hanowerze. Producenci jachtów: Boot Dusseldorf i ponownie Hanseboot. Oferta dla sektora tekstylnego to Mode City w Paryżu i Moda w Birmingham. Ostatnie wyjazdy na targi PAIiIZ planuje w pierwszym półroczu 2015 r.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.osiecki@rp.pl

Opinia: Bożena Czaja, członek zarządu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych

Nasza współpraca z przedsiębiorcami układa się bardzo dobrze. Na szczególne pochwały zasługują firmy z branży spożywczej i jachtowej. Z każdych targów przywożą nowe umowy. Kierunki proponowanych przez nas wyjazdów, szczególnie do Azji, zgrały się z oczekiwaniami przedsiębiorców. Nowi klienci firm pochodzą m.in. z Chin, Wietnamu i Korei Południowej. W celu zapoznania się z odczuciami uczestników wyjazdów przeprowadziliśmy specjalną ankietę. Główny wniosek, jaki z niej wypływa, to stwierdzenie, że przedsiębiorcy uznają targi za najskuteczniejszy instrument promocyjny oferowany w „Programie promocji gospodarczej Polski wschodniej". Wskazują też, że dzięki udziałowi w wystawach nie tylko pozyskują nowych klientów, ale też mogą się spotkać z kontrahentami, z którymi już współ- pracowali. Ponadto podkreślają, że wsparcie PAIiIZ jako instytucji rządowej uwiarygodnia ich firmy w oczach nowych i dotychczasowych partnerów. Jest to szczególnie ważne w krajach azjatyckich.

Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży