Dziś pilotażową kampanię pn. „Unia Europejska: Pracujemy dla Ciebie" rozpoczęto w Polsce (będzie też prowadzona w pięciu innych krajach UE m.in. w Niemczech i Hiszpanii).

Jak tłumaczy Ewa Synowiec, dyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie z badań wynika, że aż 70 proc. Europejczyków czuje się niedoinformowana na temat tego co rzeczywiście robi Unia Europejska. – W naszym kraju wskaźnik ten wygląda sporo lepiej, bo na brak informacji narzeka jedynie 50 proc. badanych, ale to potwierdza potrzebę prowadzenia takich kampanii – podkreśla Synowiec.

W Polsce kampania ukazuje sukcesy europejskich firm, także polskich, wspartych przez Unię. – Hasłem w Polsce jest przedsiębiorczość – mówi Elżbieta Bieńkowska, unijna komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości oraz małych i średnich przedsiębiorstw, która wzięła udział w inauguracji polskiej części kampanii. – Zależy nam bardzo, aby Europejczycy dostrzegli korzyści z działalności Unii Europejskiej. Europa jest dla nich i najwyższa pora, aby to poczuli – dodaje Bieńkowska.

Zdaniem nowej unijnej komisarz małe i średnie przedsiębiorstwa, które w UE odpowiadają za ok. 85 proc. nowych miejsc pracy napotykają na wiele barier, ale można je usunąć.

– Zidentyfikowaliśmy cztery rodzaje głównych barier i naszym celem jest ich usunięcie. Pierwsza ma charakter natury administracyjnej. Chodzi o warunki do tworzenia nowych firm. Możemy jednak skłonić kraje członkowskie UE, aby założenie firmy nie trwało dłużej niż 3 dni i nie kosztowało więcej niż 100 euro – mówi Bieńkowska. Inne wskazane przez nią przeszkody to trudny dostęp do kapitału, wciąż nie w pełni rozwinięty wspólny rynek usług oraz wątły duch przedsiębiorczości.