Zrównoważony biznes trudno jest rozwijać bez strategicznego podejścia

Tylko firmy, które wprowadzą ESG do swojej długoterminowej strategii, będą w stanie sprostać wymaganiom regulacyjnym dotyczącym raportowania niefinansowego i spełniać rosnące oczekiwania inwestorów, konsumentów i partnerów biznesowych.

Publikacja: 12.10.2022 09:00

Otwarty we wrześniu pierwszy w Polsce sklep łączący ekologię z technologią – Żabka Eko Smart – potwi

Otwarty we wrześniu pierwszy w Polsce sklep łączący ekologię z technologią – Żabka Eko Smart – potwierdza strategiczne podejście firmy do ESG stawiające na ekologiczne innowacje. Fot. mat. prasowe

– Jeszcze do niedawna zrównoważony rozwój postrzegany był wyłącznie przez pryzmat obowiązków raportowych lub haseł, pod którymi kryło się niewiele praktycznych działań. Dzisiaj ESG staje się coraz ważniejszym elementem kształtującym konkurencyjność przedsiębiorstw – twierdzi Michał Piotrowiak, menedżer w firmie doradztwa strategicznego EY-Parthenon. Zwraca uwagę na potrzebę długoterminowej polityki zrównoważonego rozwoju i strategii ESG – poza wymaganiami czysto regulacyjnymi strategia ESG może bowiem ułatwić dostęp do kapitału oraz pomóc uzyskać przewagę w walce o talenty na rynku pracy.

Misja i codzienność

Chociaż istotnym czynnikiem, który skłania przedsiębiorstwa do zajęcia się tematyką zrównoważonego rozwoju, są regulacje, w tym zwłaszcza te dotyczące raportowania kwestii niefinansowych określanych angielskim skrótem ESG (odpowiedzialność środowiskowa, społeczna oraz ład korporacyjny), to nie mniej ważnym czynnikiem, który wymusza zmiany w podejściu do zarządzania biznesem, są inwestorzy i konsumenci. Potwierdziło to lutowe badanie IBRiS przeprowadzone na zlecenie EY, które na próbie 200 firm zatrudniających co najmniej 200 pracowników miało ocenić, czy polski biznes jest zrównoważony.

Aż 90 proc. badanych przedsiębiorstw zapewniło, że ich misja zawiera aspekty związane z ESG, a co więcej, ponad siedem na dziesięć z nich przyznało, że wynika to głównie z oczekiwań konsumentów. Niewiele mniej, bo 59 proc. firm, mówiło też o oczekiwaniach partnerów handlowych. Jednocześnie tylko dwie trzecie ankietowanych przedsiębiorstw przyznało, że w codziennej działalności realizują kwestie ESG zawarte w swej misji (najczęściej robią to duże giełdowe spółki), a mniej niż połowa badanych przełożyła założenia strategii zrównoważonego rozwoju na poszczególne obszary funkcjonowania biznesu. Zdaniem ekspertów EY ten wynik może stanowić potwierdzenie częstego braku spójności i konsekwencji w działaniach dotyczących ESG.

Jak podkreśla Magda Raczek-Kołodyńska, wiceprezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, każda strategia ESG, która jest oderwana od strategii biznesowej, nie jest krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju, ale zwykłym greenwashingiem. – Nie da się zarządzać czynnikami ryzyka dotyczącymi kwestii społecznych, pracowniczych, środowiskowych, ładu korporacyjnego czy przeciwdziałania korupcji, nie analizując i nie modyfikując naszych codziennych decyzji biznesowych w zakresie sprzedaży, zatrudnienia, zakupów czy inwestycji – zaznacza wiceprezes SEG.

Spójna koncepcja

Jak zwracają uwagę eksperci EY, wiele firm zapomina o tym, że ESG to spójna koncepcja, która wymaga kompleksowego, strategicznego podejścia we wszystkich trzech obszarach. Tymczasem polskie przedsiębiorstwa często utożsamiają zrównoważony rozwój z działaniami o charakterze środowiskowym lub prospołecznym, zapominając o aspektach związanych z ładem korporacyjnym. Łatwiej o tym pamiętać firmom, które już mają i wdrażają strategie ESG.

– W pełni zrównoważony rozwój możliwy jest tylko wtedy, gdy nasze plany biznesowe zostaną zintegrowane ze strategią ESG i wszystkimi obszarami działalności firmy – podkreślał Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP, komentując wyniki opublikowanego w maju tego roku raportu na temat roli i znaczenia ESG w strategii spółek giełdowych oraz w ich komunikacji z rynkiem finansowym. Raport opracowany przez Green is good i Miasto2077, ogłoszony podczas konferencji GPW Innovation Day, był efektem badania 35 spółek giełdowych z różnych branż. Wiosną tego roku 40 proc. z nich miało już strategię ESG, a kolejne 43 proc. badanych zapowiadało jej opracowanie najbliższym czasie, najczęściej w ciągu najbliższego roku (tylko jedna z badanych firm nie rozważała w ogóle takiego rozwiązania).

Jak podkreśla Rafał Rudzki, dyrektor ds. ESG w Grupie Żabka, w ESG chodzi o całościowe podejście do włączania czynników pozafinansowych w procesy operacyjne, a skuteczny monitoring efektów przekłada się na bardziej trafne decyzje biznesowe wpływające na kondycję całego przedsiębiorstwa. – Zgodnie z naszym strategicznym zobowiązaniem, zwiększamy naszą transparentność, regularnie poddając się zewnętrznej weryfikacji w obszarze ESG – twierdzi Anna Grabowska, wiceprezeska ds. strategii konsumenckich w Grupie Żabka. Dodaje, że to właśnie dzięki tego typu inicjatywom Żabce przyznano platynowe wyróżnienie w ratingu EcoVadis, uznając ją za jedną z 1 proc. firm na świecie, które najlepiej integrują czynniki pozafinansowe (ESG) w swoich strategiach i operacjach.

Niezbędne KPI

W strategicznym podejściu do ESG istotne są KPI, czyli wskaźniki efektywności. Na ich znaczenie zwraca uwagę polski potentat branży finansowej, Grupa PZU. Jej głoszona w zeszłym roku strategia ESG na lata 2021–2024 „Rozwój w równowadze” zakłada nie tylko osiągnięcie neutralności klimatycznej działalności do 2024 r., ale także aktywne wsparcie inwestycyjne transformacji klimatyczno-energetycznej w Polsce oraz działania dotyczące edukacji ubezpieczeniowej i zrównoważonego (zdrowego) stylu życia. Jak podkreśla biuro prasowe spółki, opracowując strategię ESG PZU, wyznaczono kilkanaście wskaźników efektywności. Każdy z KPI został rozpisany na cele roczne (w tej perspektywie jest monitorowana ich realizacja), a do poszczególnych wskaźników przypisano inicjatywy i działania, które pozwalają na realizację strategii. – Dyrektorzy, którzy odpowiadają za realizację działań strategii ESG, otrzymali cele ESG w ramach swoich celów rocznych. Dzięki nadaniu celów ESG cała organizacja została zaangażowana w realizację założeń strategii ESG – wyjaśnia biuro prasowe PZU.

Opinia partnera Cyklu "Rzeczpospolitej" - Forum ESG

Rynek oczekuje strategicznego podejścia do ESG, a nie tylko ujawniania danych

Dr Aleksandra Stanek-Kowalczyk, adiunkt w Instytucie Zarządzania w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, dyrektor zarządzająca Sapere

Dyskusja dotycząca rosnących oczekiwań wobec przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju ze strony regulatora, instytucji finansowych czy klientów koncentruje się obecnie na ujawnianiu danych ESG. Potrzeba wiarygodnych i rzetelnych danych na rynku jest bardzo silna, ale patrzenie na ESG tylko przez pryzmat sprawozdawczości i oczekiwań dotyczących ujawniania określonych, ilościowych danych ESG nie jest kompletne. Samo ujawnianie danych nie odzwierciedla wymagań regulatora ani oczekiwań instytucji finansowych czy rynku, bo te odnoszą się do strategicznego podejścia do tematyki ESG.

Mimo że dyrektywa dotycząca raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju (CSRD) odnosi się do sprawozdawczości i nie definiuje wprost obowiązku wprowadzenia określonych działań i procesów zarządczych, to w praktyce, aby móc wypełnić jej wymagania i ujawnić wymagane dane, niezbędne będzie ustrukturyzowanie zarządzania zagadnieniami ESG – zarówno poprzez zdefiniowanie długoterminowych zobowiązań, wprowadzenie odpowiedzialności za ten obszar na poziomie zarządu, jak i ustawienie odpowiednich procesów oraz spisanie polityk i procedur. Wyniki przedstawiane w raporcie na temat kwestii zrównoważonego rozwoju są miarą skuteczności zarządzania przez organizację tym obszarem. Sama sprawozdawczość jest elementem procesu zarządczego, który pozwala ujawnić i pokazać interesariuszom wyniki i osiągnięcia w danym okresie sprawozdawczym, jak też pozwala monitorować wyniki względem przyjętych celów. Warto też podkreślić, że chociaż najwięcej mówi się obecnie o oczekiwaniach dotyczących zarządzania i ujawniania informacji związanych z zarządzaniem wpływem na środowisko i klimat, to nie należy zapominać także o pozostałych obszarach ESG.

Zarządzanie tym obszarem oznacza uwzględnienie kluczowych obszarów wpływu dotyczących zarówno środowiska, ludzi i społeczeństwa, jak i ładu korporacyjnego.

Opinia partnera Cyklu "Rzeczpospolitej" - Forum ESG

– Jeszcze do niedawna zrównoważony rozwój postrzegany był wyłącznie przez pryzmat obowiązków raportowych lub haseł, pod którymi kryło się niewiele praktycznych działań. Dzisiaj ESG staje się coraz ważniejszym elementem kształtującym konkurencyjność przedsiębiorstw – twierdzi Michał Piotrowiak, menedżer w firmie doradztwa strategicznego EY-Parthenon. Zwraca uwagę na potrzebę długoterminowej polityki zrównoważonego rozwoju i strategii ESG – poza wymaganiami czysto regulacyjnymi strategia ESG może bowiem ułatwić dostęp do kapitału oraz pomóc uzyskać przewagę w walce o talenty na rynku pracy.

Pozostało 92% artykułu
Forum ESG
Zrozumienie ESG jest podstawą udanej transformacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Forum ESG
Fundusze z UE bardzo ułatwiają finansowanie zrównoważonego rozwoju
Forum ESG
Zielona transformacja wyzwaniem dla firm
Materiał partnera
AI w ESG: wielkie nadzieje, sporo niepewności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał partnera
Jak sfinansować transformację ESG w polskich firmach?