Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Firmy postrzegają zrównoważony rozwój jako wydatki

Choć ponad 80 proc. firm deklaruje uwzględnianie ESG w swojej działalności, to aż 21 proc. twierdzi, że nie widzi w tym nic dobrego, a tylko jedna trzecia ma lub pracuje nad strategią ESG, wynika z badania Kantar Polska dla BASF Polska.aleksandra ptak-iglewska

Publikacja: 05.09.2024 04:30

W Karpaczu miała miejsce premiera pierwszego w Polsce badania praktyk zrównoważonego rozwoju wśród f

W Karpaczu miała miejsce premiera pierwszego w Polsce badania praktyk zrównoważonego rozwoju wśród firm produkcyjnych. Wydarzeniu towarzyszyła debata z udziałem przedstawicieli biznesu

Foto: mat. pras.

Kantar Polska na zlecenie BASF Polska przebadał, jak zrównoważony rozwój ma się na agendach polskiego biznesu i jak firmy radzą sobie z przygotowaniem do wdrażania zasad ESG.

– Przewodnim celem naszego badania na 150 firmach przemysłowych, głównie produkcyjnych, było urealnienie tej kwestii. Bo o zrównoważonym rozwoju mówi się coraz więcej, a nam zależało na tym, by zweryfikować, jak wygląda praktyka biznesowa – mówiła Katarzyna Zalewska, Head of Sustainability Expertise w firmie Kantar.

Z raportu wynika, że optyka firm jest bardzo zróżnicowana; wielkość firmy wpływa na przekonania jej kierownictwa co do biznesowego wymiaru zrównoważonego rozwoju i ESG. – Temat ten budzi wiele emocji, nie zawsze jest to pozytywny sentyment wobec tego zagadnienia, ale zawsze jest dostrzegalne wyraźne stanowisko, opinia – mówiła Zalewska.

Co myślą firmy o ESG?

– Wiele działań i strategii związanych ze zrównoważonym rozwojem, podobnie jak wiele postanowień i założeń Green Deal, jest obecnie pod ogromną presją związaną z kryzysami energetycznym i geopolitycznym. I to czuć w wielu odpowiedziach uczestników naszego wspólnego raportu – mówiła Katarzyna Jedynak, Head of Sales Industrial Chemicals, BASF Polska. Pozytywne jej zdaniem jest jednak to, że zarówno w deklaracjach, jak i w działaniach nie widać odejścia od założeń zrównoważonej przyszłości.

– Co widać z lotu ptaka, gdy patrzmy na rynek? W jakim jesteśmy miejscu, jeśli chodzi o adopcję polityki zrównoważonego rozwoju? – pytała Dorota Cudna-Sławińska, członek zarządu Kantar Polska. W badaniu aż 83 proc. firm deklaruje, że generalnie w swojej działalności biznesowej uwzględnia kwestie zrównoważonego rozwoju. Ale jak zauważyły badaczki, diabeł tkwi w szczegółach, co widać, gdy zmierzy się deklaracje z praktyką. Według badania mimo deklarowanego uwzględniania ESG przez cztery piąte respondentów jedynie 30 proc. jest w trakcie opracowywania (20 proc.) bądź ma już (10 proc.) strategie zrównoważonego rozwoju.

– Aż 40 proc. naszych respondentów, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa, powiedziało, że nie ma takiej strategii i że nie planuje jej mieć – powiedziała Dorota Cudna-Sławińska.

Część napięć związana ze zrównoważonym rozwojem wynika stąd, że Green Deal został wymyślony dla świata, który od tego czasu bardzo się zmienił. – Zielony Ład był wprowadzany w 2019 r., świat wyglądał wtedy zupełnie inaczej, nikt nie spodziewał się pandemii i wojny w Ukrainie. Dziś nadal wygląda on tak jak wtedy, gdy został wprowadzony przed pięciu laty, tam nic się nie zmieniło. Trudno winić ludzi za ich krytyczne opinie. Moim zdaniem, starając się wprowadzić Zielony Ład, politycy zapomnieli, że tam po drodze są ludzie, którzy muszą go przyjąć, zrozumieć i wdrożyć – skomentowała Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska.

Firmy patrzą też na ESG jak na niepotrzebne obciążenie i wydatki. Badaczki prezentowały wypowiedzi firm, które najlepiej oddawały panujące w polskim biznesie nastroje: – Nie planujemy mierzyć śladu węglowego, bo nie mamy nic wspólnego z węglem – uważa cytowany specjalista ds. ochrony środowiska w firmie metalurgicznej.

– 21 proc. przedstawicieli mówi, że nie widzi nic dobrego w ESG, nie dostrzega żadnych korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju w swoich firmach – powiedziała Katarzyna Zalewska. To grono jest większe, niż wynika z powyższych liczb, ponieważ – po dodaniu do niego osób, które udzieliły odpowiedzi „nie wiem” – udział respondentów niedostrzegających żadnych korzyści rośnie do 40 proc.

– Cztery na dziesięć firm produkcyjnych nie dostrzega nic dobrego dla siebie z wdrażania norm ESG. Wyniki były tym bardziej niepokojące, że naszymi rozmówcami były osoby decyzyjne w firmach – podkreślała Head of Sustainability Expertise w Kantar.

– Nastroje są bardzo zróżnicowane. Z jednej strony dostrzegalne są zalety, że dzięki wdrażaniu ESG możemy stawać do międzynarodowych przetargów, z drugiej zdarzają się tak zdecydowane wypowiedzi, że zrównoważony rozwój to na razie jest fikcja, a cena czyni cuda – zauważyła Katarzyna Zalewska. – Jedynie 25 proc. firm wskazało wprost na koszty jako główne wyzwanie. Wprost mówi tak jedynie co czwarta firma, ale gdy przyjrzeć się poszczególnym wypowiedziom, to za wszystkimi stoją nakłady finansowe. Przedstawiciele firm mówili, że mają poczucie, iż jest tyle do zrobienia, i ze strony logistycznej, i ustawienia procesów, postaw pracowników, zmiany linii produkcyjnych i łańcuchów dostaw, że za tym wszystkim stoją ogromne koszty, a za nakładami nie stoi gwarancja dobrego wskaźnika rentowności inwestycji – dodała.

Uczestnicy spotkania wskazywali na złą atmosferę narastającą wokół tego tematu.

– Nasi przedsiębiorcy potrzebują empatii – od tych, którzy widzą lepiej, są lepiej zorientowani i wiedzą, co dobrego może przynieść biznesowi ZR. Marcin Napiórkowski, badacz z UW, napisał książkę „Naprawić przyszłość”, w której zauważa, że taka będzie nasza przyszłość, jak narracja o niej – podsumowała debatę Dorota Cudna-Sławińska.

Foto: materiały prasowe

Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej