W raporcie uwzględniono odpowiedzi 3 tys. respondentów z 15 krajów, w tym Polski. Wskazuje on, że technologie cyfrowe i przetwarzanie danych mogą być kluczem do sprostania wyzwaniom, przed jakimi po pandemii stoi ochrona zdrowia.
Respondenci przyznali, że chętnie inwestują w systemy cyfrowej dokumentacji medycznej. Aż dwie trzecie z nich wskazuje, że takie inwestycje są wysoko na liście ich priorytetów (choć jest to wynik o 12 proc. niższy niż w zeszłym roku). Zdaniem autorów raportu sugeruje to, że mimo znacznych postępów wciąż pozostaje w tej dziedzinie wiele do zrobienia. Można zaobserwować wyraźne przesunięcie punktu ciężkości w zakresie inwestycji, od cyfrowej dokumentacji medycznej w 2021 r. do narzędzi związanych z rozpoznawaniem głosu w 2022 r.
– Raport „Future Health Index 2022” przedstawia obecny stan systemu ochrony zdrowia – taki, który przewartościowuje priorytety, dążąc do zapewnienia lepszej opieki nad pacjentami – mówi Michał Grzybowski, prezes Philips Polska. – Jest wiele do zrobienia – począwszy od pilnej potrzeby rozwiązania problemu niedoboru personelu medycznego oraz zatrzymania po wybuchu pandemii wybitnych pracowników w dotychczasowych placówkach, poprzez wykorzystanie big data i analityki predykcyjnej w celu stworzenia odpowiedniej infrastruktury technologicznej, aż po uwzględnienie zrównoważonego rozwoju w codziennej pracy. Jesteśmy częścią zmienionego świata, który wymaga nowej wizji opieki zdrowotnej! – podkreśla.
Innym ważnym dla respondentów elementem jest sztuczna inteligencja (AI), którą można wykorzystywać zarówno w procesach operacyjnych, jak i przy leczeniu, np. jako wsparcie podczas podejmowania decyzji klinicznych. Jej powszechne wdrożenie może uprościć procesy i odciążyć personel medyczny z zadań administracyjnych, które mogą pochłaniać nawet do 80 proc. czasu.
– Ułatwienie codziennej pracy personelu medycznego powinno być priorytetem w strategii cyfryzacji służby zdrowia i placówek medycznych – mówi dr n. med. Tomasz Maciejewski, dyrektor Instytutu Matki i Dziecka. – Zrealizowanie ogromnej liczby obowiązków, jakie na co dzień podejmują lekarze i pielęgniarki, zwłaszcza w kontekście dokumentacji medycznej, jest wyzwaniem. Dlatego technologia i sztuczna inteligencja służą wspieraniu pracowników i optymalizacji procesów. W naszej placówce widzimy potencjał wykorzystania takich narzędzi, jak zaufani asystenci elektroniczni, aby odciążyć nasz personel.