Dotacje leżą w resortach

Opieszałość legislacyjna bije w firmy i samorządy. Z powodu braku rozporządzeń nie można uruchomić kilkunastu miliardów złotych wsparcia

Publikacja: 16.03.2009 03:44

Polska może wydawać środki z aktualnej puli unijnych dotacji już od ponad dwóch lat. Mimo to wciąż s

Polska może wydawać środki z aktualnej puli unijnych dotacji już od ponad dwóch lat. Mimo to wciąż są obszary, gdzie strumień euro nadal nie płynie.

Foto: Rzeczpospolita

Wartość nieuruchomionych jeszcze lub wstrzymanych dotacji przekracza 17 mld zł. Choć nie są to pieniądze np. na autostrady czy cieszące się ogromną popularnością dotacje inwestycyjne dla małych i średnich przedsiębiorstw, wiele samorządów i firm chętnie skorzystałoby z nich już teraz.

W programie ”Infrastruktura i środowisko” zamrożone są środki przekraczające 600 mln zł. Chodzi m.in. o inwestycje w systemy transportu intermodalnego, projekty związane z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii czy systemów przesyłu gazu. Samorządy wstrzymują się z rozdziałem pieniędzy na dofinansowanie uzdrowisk, regionalnych projektów energetycznych czy rewitalizację zniszczonych terenów.

W programie ”Innowacyjna gospodarka” zawieszone są dotacje na poprawę oferty turystycznej Polski. Dopiero na maj resort gospodarki zapowiada uruchomienie tegorocznego wsparcia dla największych inwestycji przedsiębiorstw. Chodzi np. o inwestycje w centra wspólnych usług finansowych czy informatycznych. Efektem każdej takiej inwestycji ma być stworzenie przynajmniej 100 nowych miejsc pracy.

Przyczyną zamrożenia dotacji jest brak odpowiednich rozporządzeń regulujących zasady udzielania pomocy publicznej. Aby móc przekazać dofinansowanie, polskie instytucje muszą mieć do tego podstawę prawną. – Kwestie pomocy publicznej to rzeczywiście skomplikowane zagadnienie, ale część nowych unijnych regulacji, które wymusiły nowelizację dotychczasowych rozporządzeń, obowiązuje od sierpnia zeszłego roku. Inne powinniśmy byli zacząć przygotowywać już na początku 2007 roku. To karygodne, że prace nad rozporządzeniami trwają tyle czasu – uważa Artur Bartoszewicz, ekspert ds. funduszy unijnych PKPP Lewiatan.

Jak wynika z informacji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, w przypadku przepisów dotyczących programu ”Infrastruktura i środowisko” od kilkunastu miesięcy trwa wymiana uwag i opinii pomiędzy właściwymi resortami, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Brukselą. Nowe przepisy mają być gotowe w II kw. tego roku.

– Bez rozporządzenia możemy udzielić na rewitalizację dotacji do 200 tys. euro. Z doświadczenia wiemy, że to zbyt mało przy tego typu projektach. Dlatego czekamy z uruchomieniem konkursów do czasu przyjęcia nowych przepisów – mówi Lidia Krawczyk, rzecznik Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.

Brak podstaw prawnych blokuje także uruchomienie wsparcia na regionalne porty lotnicze, m.in. w województwie kujawsko-pomorskim, i port lotniczy Łódź. – Bez rozporządzenia nie mamy prawa rozpocząć inwestycji, mimo że jesteśmy do niej w pełni przygotowani – mówi Elżbieta Gamus, dyrektor finansowa portu lotniczego Łódź. Spółka liczy na 76 mln zł unijnej dotacji, czyli prawie połowę wartości przedsięwzięcia.

Wartość nieuruchomionych jeszcze lub wstrzymanych dotacji przekracza 17 mld zł. Choć nie są to pieniądze np. na autostrady czy cieszące się ogromną popularnością dotacje inwestycyjne dla małych i średnich przedsiębiorstw, wiele samorządów i firm chętnie skorzystałoby z nich już teraz.

W programie ”Infrastruktura i środowisko” zamrożone są środki przekraczające 600 mln zł. Chodzi m.in. o inwestycje w systemy transportu intermodalnego, projekty związane z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii czy systemów przesyłu gazu. Samorządy wstrzymują się z rozdziałem pieniędzy na dofinansowanie uzdrowisk, regionalnych projektów energetycznych czy rewitalizację zniszczonych terenów.

Materiał Partnera
Zadbajmy lokalnie o bankowość dla firm
Finanse
Wybór Trumpa szczęśliwą chwilą dla miliarderów
Finanse
Jeśli chcemy się liczyć, musimy mieć pełną gamę usług
Finanse
Jak rynki finansowe reagują na wyniki wyborów w USA? Relacja na żywo
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Finanse
Spór o pieniądze w rodzinie królewskiej? Media: Król Karol odciął brata od funduszy
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje