Czas na klientów 60+

Siła nabywcza ponad 4 milionów gospodarstw prowadzonych przez osoby po sześćdziesiątce to 150 mld zł. W Polsce firmy nie widzą potencjału tej grupy, a produkty specjalnie dla niej wciąż są rzadkością

Publikacja: 13.08.2010 03:19

Czas na klientów 60+

Foto: AFP

W Polsce pokutuje stereotyp, że osoby starsze żyją bardzo skromnie, kupują tylko podstawowe i najtańsze produkty. Z wydanego raportu firmy Gfk Polonia wynika jednak coś innego. Gospodarstw domowych prowadzonych przez osoby po 60. roku życia jest już ponad 4 mln i stanowią 29 proc. ogółu. Według GUS będzie ich przybywało. Ich siła nabywcza przekracza 150 mld zł.

Firmy zdają się tego nie zauważać, w Polsce w zasadzie nie ma reklam skierowanych do starszych klientów, a jeśli się zdarzają, to chodzi głównie o leki, kredyty lub ewentualnie usługi telekomunikacyjne. Właśnie w tej ostatniej branży widać zmianę podejścia do starszych klientów, dla których przygotowywane są specjalne oferty.

Na Zachodzie stało się to już dawno. Kosmetyki dla starszych reklamują modelki w odpowiednim wieku, a nie 20-latki (np. kampania L’Oreala z Jane Fondą). Produkty spożywcze są w mniejszych opakowaniach – osoby po sześćdziesiątce często mieszkają same.

Obniżana jest zawartość cukru czy cholesterolu. Wprowadzane są też specjalne linie sprzętu elektronicznego – z dużymi przyciskami. Pralki mają pochylony bęben, żeby nie trzeba było się mocno schylać.

– Firmy wciąż oceniają grupę starszych klientów jako po prostu biedną, choć nie do końca jest to prawda – mówi Anna Nalazek, prezes firmy Intuition.

Jej zdaniem także w Polsce musi nastąpić zmiana w podejściu do tej grupy klientów. – W tej chwili do sześćdziesiątki zbliża się pokolenie wyżu. To inni ludzie – znacznie bardziej otwarci, korzystający z nowości, zamożniejsi. Tej grupy nie da się lekceważyć.

Z badań Gfk wynika, że osoby starsze dzisiaj oceniają swoją zamożność nieco gorzej niż ogół społeczeństwa, ale wynika to także z tego, że wiele osób po 60. roku życia mieszka samych, więc po opłaceniu podstawowych świadczeń ma mniej wolnych środków. Jednak miesięczne wydatki emerytów to 863 zł na osobę, gdy średnia krajowa to 803 zł.

61 proc. ma telefon komórkowy, 32 proc. kuchenkę mikrofalową. Przez trzy ostatnie lata liczba gospodarstw prowadzonych przez osoby starsze z dostępem do Internetu wzrosła o 114 proc. i ma go niemal co piąte. Konto ma niemal co druga osoba po sześćdziesiątce, z kart płatniczych korzysta co piąta.

Grupa 60+ ma też 23 proc. udziału w wydatkach na produkty chemiczne i spożywcze. W wielu kategoriach, zwłaszcza produktów nabiałowych, ale także herbaty, kawy, czekolady, odpowiada za 30 i więcej proc. rynku. Co trzeci krem do twarzy kupują osoby z tej grupy.

Z badań firmy Inquiry wynika, że emeryci chcą zwiększać wydatki, głównie na wyposażenie mieszkania i wypoczynek. – Grupa dalej jest lekceważona, choć już na Zachodzie granica wieku, kiedy mówi się o osobie starszej, przesunęła się do 70 lat – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inguiry.

Podejście zmieniają też sklepy. W marcu po raz drugi sieć dyskontowa Netto wprowadziła do ofert specjalne produkty dla osób starszych. Carrefour co wtorek organizuje dzień seniora ze specjalnymi ofertami. – Akcja została bardzo dobrze przyjęta, na pewno będzie kontynuowana – mówi Maria Cieślikowska, rzecznik sieci.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail][/i]

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli