Dla polskiego rynku nowych aut miniony rok okazuje się wyjątkowo słaby. Liczba rejestracji spadła w porównaniu z rokiem wcześniejszym o 12,34 proc. – do niecałych 275 z prawie 314 tys. sztuk. Na 15 marek o największej sprzedaży zaledwie czterem udało się poprawić ubiegłoroczny wynik. Wyjątkowo fatalnie wygląda podsumowanie grudnia: według Instytutu Samar liczba rejestracji w minionym miesiącu poszybowała w dół o ponad 34 proc. – Przyczyny spadku tkwią w splocie kilku czynników, takich jak niepewna sytuacja gospodarcza i wprowadzone z początkiem ub. roku zmiany w VAT – twierdzi prezes Samaru Wojciech Drzewiecki.
Ale ten rok może okazać się jeszcze gorszy. W przypadku pogorszenia się stanu polskiej gospodarki w 2012 roku będziemy mieli do czynienia z kolejnymi spadkami sprzedaży, a liczba rejestracji nowych aut może spaść do poziomu 250 tys. sztuk. Jeśli jeszcze utrzyma się wysoki kurs euro, spadki mogą sięgnąć poziomu 220 – 200 tys. sztuk.
Liderem polskiego rynku pozostaje Skoda, nieprzerwanie utrzymująca się na pierwszej pozycji od przeszło 30 miesięcy. Na kolejnych miejscach znalazły się Ford, Opel i Volkswagen, następnie Toyota i Fiat. Te dwie ostatnie marki odnotowały w ubiegłym roku bardzo duże, aż dwucyfrowe spadki sprzedaży. Natomiast mocno poprawiły wyniki Nissan oraz Chevrolet – odpowiednio o blisko 15 i 24 proc. Dla tego ostatniego był to nawet rekordowy rok w historii marki w Polsce.
Bessa dotknęła także rynek aut używanych. Prywatny import skurczył się w porównaniu z ub. rokiem o ponad 67,8 tys. sztuk, tj. o 9,4 proc., do poziomu niecałych 654,4 tys. aut. Głównymi przyczynami były rosnące koszty importu (słaby złoty). Ale także wzrost kosztów utrzymania, większe ryzyko utraty pracy i malejąca oferta tanich, lecz młodszych wiekiem aut na rynkach Europy Zachodniej.
Według szacunków międzynarodowych firm analitycznych, sprzedaż nowych samochodów w Europie w 2012 roku raczej nie utrzyma się na obecnym poziomie. – Europę czeka recesja, a sprzedaż aut z pewnością spadnie – twierdzą analitycy Citigroup. Ich zdaniem fatalną sytuację na rynku motoryzacyjnym odczują przede wszystkim PSA Peugeot Citroen, Renault SA oraz Fiat. PwC przewiduje na przyszły rok spadek sprzedaży aut o 4 proc., do ok. 13 mln z 15 mln w roku 2011. Ten rok ma być piątym kolejnym rokiem spadku od 2007, kiedy to sprzedano aż 16 mln aut.