Stracą producenci tańszych aut

Sprzedaż nowych aut w Polsce spadła w ubiegłym roku o ponad 12 proc. O prawie jedną dziesiątą zmalał popyt na samochody używane. Obecny rok może być jeszcze słabszy, spadki szykują się także na rynkach Europy Zachodniej. Bessę odczują zwłaszcza Peugeot z Citroenem, a także Fiat oraz Renault

Publikacja: 05.01.2012 13:00

Największym rynkiem motoryzacyjnym europy pozostają niemcy

Największym rynkiem motoryzacyjnym europy pozostają niemcy

Foto: Rzeczpospolita

Dla pol­skie­go ryn­ku no­wych aut mi­nio­ny rok oka­zu­je się wy­jąt­ko­wo sła­by. Licz­ba re­je­stra­cji spa­dła w po­rów­na­niu z ro­kiem wcze­śniej­szym o 12,34 proc. – do nie­ca­łych 275 z pra­wie 314 tys. sztuk. Na 15 ma­rek o naj­więk­szej sprze­da­ży za­le­d­wie czte­rem uda­ło się po­pra­wić ubie­gło­rocz­ny wy­nik. Wy­jąt­ko­wo fa­tal­nie wy­glą­da pod­su­mo­wa­nie grud­nia: we­dług In­sty­tu­tu Sa­mar licz­ba re­je­stra­cji w mi­nio­nym mie­sią­cu po­szy­bo­wa­ła w dół o po­nad 34 proc. – Przy­czy­ny spad­ku tkwią w splo­cie kil­ku czyn­ni­ków, ta­kich jak nie­pew­na sy­tu­acja go­spo­dar­cza i wpro­wa­dzo­ne z po­cząt­kiem ub. ro­ku zmia­ny w VAT – twier­dzi pre­zes Sa­ma­ru Woj­ciech Drze­wiec­ki.

Ale ten rok mo­że oka­zać się jesz­cze gor­szy. W przy­pad­ku po­gor­sze­nia się sta­nu pol­skiej go­spo­dar­ki w 2012 ro­ku bę­dzie­my mie­li do czy­nie­nia z ko­lej­ny­mi spad­ka­mi sprze­da­ży, a licz­ba re­je­stra­cji no­wych aut mo­że spaść do po­zio­mu 250 tys. sztuk. Je­śli jesz­cze utrzy­ma się wy­so­ki kurs eu­ro, spad­ki mo­gą się­gnąć po­zio­mu 220 – 200 tys. sztuk.

Li­de­rem pol­skie­go ryn­ku po­zo­sta­je Sko­da, nie­prze­rwa­nie utrzy­mu­ją­ca się na pierw­szej po­zy­cji od prze­szło 30 mie­się­cy. Na ko­lej­nych miej­scach zna­la­zły się Ford, Opel i Volks­wa­gen, na­stęp­nie To­yo­ta i Fiat. Te dwie ostat­nie mar­ki od­no­to­wa­ły w ubie­głym ro­ku bar­dzo du­że, aż dwu­cy­fro­we spad­ki sprze­da­ży. Na­to­miast moc­no po­pra­wi­ły wy­ni­ki Nis­san oraz Che­vro­let – od­po­wied­nio o bli­sko 15 i 24 proc. Dla te­go ostat­nie­go był to na­wet re­kor­do­wy rok w hi­sto­rii mar­ki w Pol­sce.

Bes­sa do­tknę­ła także ry­nek aut uży­wa­nych. Pry­wat­ny im­port skur­czył się w po­rów­na­niu z ub. ro­kiem o po­nad 67,8 tys. sztuk, tj. o 9,4 proc., do po­zio­mu nie­ca­łych 654,4 tys. aut. Głów­ny­mi przy­czy­na­mi by­ły ro­sną­ce kosz­ty im­por­tu (sła­by zło­ty). Ale także wzrost kosz­tów utrzy­ma­nia, więk­sze ry­zy­ko utra­ty pra­cy i ma­le­ją­ca ofer­ta ta­nich, lecz młod­szych wie­kiem aut na ryn­kach Eu­ro­py Za­chod­niej.

We­dług sza­cun­ków mię­dzy­na­ro­do­wych firm ana­li­tycz­nych, sprze­daż no­wych sa­mo­cho­dów w Eu­ro­pie w 2012 ro­ku ra­czej nie utrzy­ma się na obec­nym po­zio­mie. – Eu­ro­pę cze­ka re­ce­sja, a sprze­daż aut z pew­no­ścią spad­nie – twier­dzą ana­li­ty­cy Ci­ti­gro­up. Ich zda­niem fa­tal­ną sy­tu­ację na ryn­ku mo­to­ry­za­cyj­nym od­czu­ją przede wszyst­kim PSA Peu­ge­ot Ci­tro­en, Re­nault SA oraz Fiat. PwC prze­wi­du­je na przy­szły rok spa­dek sprze­da­ży aut o 4 proc., do ok. 13 mln z 15 mln w ro­ku 2011. Ten rok ma być pią­tym ko­lej­nym ro­kiem spad­ku od 2007, kie­dy to sprze­da­no aż 16 mln aut.

Peu­ge­ot, Ci­tro­en, Fiat i Re­nault są dla­te­go w tak trud­nej sy­tu­acji, że na­dal naj­bar­dziej uza­leżnio­ne są od ryn­ku eu­ro­pej­skie­go. W przy­pad­ku Peu­ge­ota jest to 73 proc. je­go sprze­da­ży (mię­dzy in­ny­mi z te­go po­wo­du stra­cił wczo­raj sta­no­wi­sko szef oby­dwu ma­rek Je­an Marc Ga­les, któ­re­go za­stą­pił Fre­de­ric Sa­int-Geo­urs). W pla­nach jest dra­stycz­na re­duk­cja za­trud­nie­nia. Udział ryn­ku eu­ro­pej­skie­go w sprze­da­ży Re­naul­ta wy­no­si 70 proc. a Fia­ta na­dal 54 proc. Wło­ski kon­cern ra­tu­je w tej chwi­li pro­duk­cja w Bra­zy­lii oraz fu­zja z Chry­sle­rem, któ­ry ko­rzy­sta z bo­omu w USA. Pie­nią­dze stra­ci w tym ro­ku w Eu­ro­pie także Ge­ne­ral Mo­tors, któ­re­mu nie uda się wy­peł­nić pro­gnoz z wio­sny 2011, kie­dy sze­fo­wie kon­cer­nu obie­cy­wa­li, że w tym ro­ku Opel i Ge­ne­ral Mo­tors Eu­ro­pe wyj­dą na ze­ro. Po­nad 300 mln dol. strat bę­dzie miał w Eu­ro­pie Ford, i to w sy­tu­acji, kie­dy kosz­tem pro­du­cen­tów fran­cu­skich uda­ło mu się zwięk­szyć udział w ryn­ku. To­yo­ta także ma kło­po­ty: ubie­gło­rocz­na sprze­daż w Eu­ro­pie wy­nio­sła 505,888 tys. aut, czy­li o 8 proc. mniej niż rok te­mu.

Pre­zes Fia­ta Ser­gio Mar­chion­ne nie ukry­wał w roz­mo­wie z „Au­to­mo­ti­ve News", że nie bę­dzie w sta­nie szyb­ko dojść do sprze­da­ży w wy­so­ko­ści 6 mln aut, któ­re by­ły gwa­ran­cją utrzy­ma­nia się w świa­to­wej czo­łów­ce pro­du­cen­tów. Na rok 2014 Mar­chion­ne pla­nu­je sprze­daż w wy­so­ko­ści 4,9 mln aut.

Z ko­lei dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Re­nault Car­los Ta­va­res nie ma złu­dzeń, że sy­tu­acja się po­pra­wi. – W ostat­nich ty­go­dniach wi­dać do­kład­nie, że ten­den­cje na ryn­ku są do­kład­nym po­wtó­rze­niem sy­tu­acji z je­sie­ni i zi­my 2008 ro­ku. To wy­jąt­ko­wo trud­na sy­tu­acja – mó­wi.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów: d.walewska@rp.pl a.wozniak@rp.pl

Opinia: Chung Mong­-Koo pre­zes Hy­un­dai Mo­tor Gro­up

Na­sze pla­ny na rok 2012 prze­wi­du­ją 7 mi­lio­nów sprze­da­nych aut. W tym ce­lu po­pra­wi­li­śmy ko­mu­ni­ka­cję po­mię­dzy fa­bry­ka­mi w róż­nych kra­jach. Ale mam świa­do­mość, jak trud­no bę­dzie zwięk­szyć sprze­daż, gdy go­spo­dar­ka bę­dzie prze­ży­wać kło­po­ty, a kon­ku­ren­cja sta­nie się bar­dziej za­żar­ta. Chce­my jed­nak wy­ko­rzy­stać ten czas na umoc­nie­nie na­szej po­zy­cji glo­bal­ne­go kon­cer­nu. Po­mo­gą nam w tym trzecia fa­bry­ka Be­jing Hy­un­dai oraz no­we li­nie w Bra­zy­lii, gdzie pro­duk­cja roz­pocz­nie się w tym ro­ku. W ten spo­sób prze­zwy­cię­żymy spo­wol­nie­nie w Europie.

 

Maleją wpływy z vat

Na spadku sprzedaży traci budżet

Zmniej­sze­nie sprze­da­ży sa­mo­cho­dów ude­rza w bu­dżet pań­stwa. We­dług sza­cun­ków Pol­skie­go Związ­ku Prze­my­słu Mo­to­ry­za­cyj­ne­go tegoroczny spadek sprzedaży kosztował przeszło pół miliarda złotych. Tyle bo­wiem wy­nio­sła­by ak­cy­za wraz z VAT od pra­wie 39 tys. po­jaz­dów, o któ­re skur­czył się ubie­gło­rocz­ny ry­nek. Tym­cza­sem w przy­pad­ku re­ali­za­cji czar­ne­go sce­na­riu­sza na rok 2012 wpły­wy do bu­dże­tu mo­gą się jesz­cze bar­dziej zmniej­szyć – o ko­lej­ne ćwierć mi­liar­da zło­tych. Na słab­ną­cym ryn­ku tra­ci tak­że za­trud­nia­ją­ca bli­sko 50 tys. osób bran­ża di­le­rów, któ­ra w cią­gu ostat­nich dziesięciu lat za­in­we­sto­wa­ła w roz­wój sie­ci sa­lo­nów ok. pół­to­ra mld eu­ro. To bli­sko 1 tys. przed­się­biorstw (97 proc. to fir­my ro­dzin­ne) pro­wa­dzą­cych ok. 2 tys. punk­tów sprze­da­ży. W ubie­głym ro­ku jej ren­tow­ność dra­ma­tycz­nie się po­gor­szy­ła. Utrud­nia to spła­tę kre­dy­tów za­cią­gnię­tych na bu­do­wę sa­lo­nów. A fi­nan­so­wa­no ni­mi bli­sko trzy czwar­te in­we­sty­cji. Po­głę­bie­nie spad­ku sprze­da­ży mo­że się od­bić na za­trud­nie­niu w sa­lo­nach: każ­de 10 tys. aut da­je pra­cę dla pół­to­ra ty­sią­ca osób. Płyt­ki ry­nek osła­bia rów­nież szan­se na no­we in­we­sty­cje w pro­duk­cję aut. Stra­te­gia in­we­sto­wa­nia za­kła­da, że no­we fa­bry­ki sta­wia się tam, gdzie sprze­da­je się pro­dukt.

Dla pol­skie­go ryn­ku no­wych aut mi­nio­ny rok oka­zu­je się wy­jąt­ko­wo sła­by. Licz­ba re­je­stra­cji spa­dła w po­rów­na­niu z ro­kiem wcze­śniej­szym o 12,34 proc. – do nie­ca­łych 275 z pra­wie 314 tys. sztuk. Na 15 ma­rek o naj­więk­szej sprze­da­ży za­le­d­wie czte­rem uda­ło się po­pra­wić ubie­gło­rocz­ny wy­nik. Wy­jąt­ko­wo fa­tal­nie wy­glą­da pod­su­mo­wa­nie grud­nia: we­dług In­sty­tu­tu Sa­mar licz­ba re­je­stra­cji w mi­nio­nym mie­sią­cu po­szy­bo­wa­ła w dół o po­nad 34 proc. – Przy­czy­ny spad­ku tkwią w splo­cie kil­ku czyn­ni­ków, ta­kich jak nie­pew­na sy­tu­acja go­spo­dar­cza i wpro­wa­dzo­ne z po­cząt­kiem ub. ro­ku zmia­ny w VAT – twier­dzi pre­zes Sa­ma­ru Woj­ciech Drze­wiec­ki.

Pozostało 89% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli