Prestiż warto zacząć budować od początku działalności

Społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest zarezerwowana tylko dla największych firm.

Publikacja: 06.02.2013 02:00

Dla młodego przedsiębiorcy ważne jest budowanie swojej marki. Nie zawsze jest to możliwe dzięki reklamie, czy działaniom marketingowym. Jeśli nie mamy wystarczająco dużo pieniędzy, poświęćmy swój czas. I tak próbujmy budować swój biznesowy prestiż.

Można do tego wykorzystać praktyki, jakie wielkie korporacje stosują w ramach CSR Corporate Social Responsibility (biznesu odpowiedzialnego społecznie).

Synonim etyki

Gdy szefów małych i mikrofirm zapytano co to jest CSR, to większość z nich traktowała to jako synonim etyki biznesu. Ale za najważniejsze uznali dbałość o kwestie konsumenckie i przejrzystą komunikację marketingową.  Ta strona biznesowej działalności jest do nich znacznie ważniejsza niż zaangażowanie na rzecz lokalnej społeczności.

Tak przynajmniej wynika z badania, jakie w 2011 roku przeprowadziło Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Te wyniki nie zaskakują specjalistów zajmujących się rynkiem pracy i rozwojem przedsiębiorczości.  Ich zdaniem właściciele mikrofirm, a szczególnie dotyczy to firm dopiero powstających, muszą najpierw zbudować swoje relacje biznesowe.

– Młody człowiek, który zakłada firmę w małej miejscowości, już przez to pokazuje jak bardzo jest zżyty z miejscem, w którym działa – tłumaczy Julian Zawistowski z Instytutu Badań Strukturalnych. – Osobiste relacje z otoczeniem takich początkujących przedsiębiorców są głębsze niż właścicieli, czy szefów większych firm. Przypomina, że dla wielu mikrofirm trudnymi do pokonania są najpierw zatrudnienie pierwszego pracownika, a potem przejście z rynku lokalnego na rynek regionalny, czy krajowy.

Konieczność czy wybór

– Mikroprzedsiębiorstwa to dla większości Polaków w dalszym ciągu konieczność, a nie wybór. Z reguły decydują się na rozpoczęcie takiej działalności osoby, które nie mogą znaleźć pracy. Niestety, w małych ośrodkach miejskich trudno o pracę, na wsi jest jeszcze gorzej – ocenia Monika Zakrzewska, ekspert PKPP Lewiatan. – Często takie osoby są zachęcane przez doradców z urzędów pracy do korzystania z dofinansowania ze środków Funduszu Pracy – dodaje Zakrzewska.

Także ona uważa, że początkujący przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na prowadzenie biznesu na prowincji identyfikują się z lokalną społecznością:  – Mikroprzedsiębiorcy są bardzo przywiązani do miejsc, w których mieszkają. W przeciwnym razie zdecydowaliby się na poszukiwanie zatrudnienia gdzie indziej – tłumaczy Monika Zakrzewska. – Odbiorcami ich usług czy klientami są z reguły sąsiedzi. A ponieważ taka społeczność jest nierozerwalnie związana z doskonałą znajomością obywateli, miejsca i reguł obowiązujących w niej – CSR przychodzi sam – dodaje.

Nawet jeśli mikroprzedsiębiorca nie wie co to takiego? – Przecież nie chce się zrobić krzywdy miejscu, w którym się żyje. Tym bardziej nie chce oszukać się sąsiada – podkreśla Zakrzewska. Jej zdaniem w ten sposób mikrofirmy budują swoją pozycję na lokalnych rynkach i w lokalnych społecznościach. Dopiero, gdy firma okrzepnie, zaczynają angażować się w działania społeczne.

Zaangażowanie społeczne się liczy

Z badania FOB wynika (choć w badaniu nie sprawdzano wieku przedsiębiorców), że prawie  wszyscy (ponad 96 proc.) uważają, iż relacje z klientami są ważne dla rozwoju ich firmy. O tym, że zaangażowanie społeczne i rozwój lokalnej społeczności są ważne dla rozwoju firmy wskazało ok. 54 proc. pytanych.

– Społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest zarezerwowana dla „dużego" biznesu. Przeciwnie – to kwestia zdefiniowania potencjalnego, możliwego zaangażowania w otoczenie, które będzie wzrastać wraz z rozwojem firmy – ocenia Bartosz Trzciński, ekspert z Biura Komunikacji Banku Pocztowego, współorganizatora konkursu „Mały Biznes w małych miejscowościach".  – W pewnym momencie rozwoju młodzi przedsiębiorcy najpierw stawiają pytanie, a potem szukają odpowiedzi: w jaki sposób mogę łączyć moją działalność biznesową z pewną wartością dodaną, np. dla lokalnej społeczności, w której działam i której częścią jest prowadzona przeze mnie firma – dodaje Trzciński.

– Młodzi ludzie, którzy decydują się na prowadzenie biznesu są przedsiębiorczy, więc mają zakodowany „gen działania". Wcześniej czy później angażują się w to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu – ocenia Julian Zawistowski.

Tworzenie marki

Często, na co zwraca uwagę Bartosz Trzciński, takie zaangażowanie nie musi być związane z finansami, choć na to najczęściej liczą organizatorzy różnych spotkań, czy wydarzeń. – Dla młodego przedsiębiorcy ważne jest budowanie swojej marki, nie zawsze jest to możliwe dzięki reklamie, czy działaniom marketingowym. Jeśli nie mamy wystarczająco dużo pieniędzy, poświęćmy swój czas. I tak próbujmy budować swój biznesowy prestiż – proponuje Bartosz Trzciński i tłumaczy: – Można go spożytkować na pomoc w odnowieniu szkoły czy przedszkola, ale też można zaproponować w tej szkole spotkanie z uczniami, by opowiedzieć im jak się buduje stronę WWW albo przestrzec przed nieuczciwymi praktykami konsumenckimi w Internecie.

– Nie możesz pozwolić sobie na sponsorowanie wydarzenia sportowego, czy kulturalnego, a chcesz by Twoja firma zaistniała – zapytaj organizatorów, czy możesz im się przydać bez zaangażowania finansowego – radzi Monika Zakrzewska. Ale też dodaje, że dla budowania dobrej opinii o firmie ważne jest przestrzeganie praw pracowników i traktowanie ich jako ważnego zasobu firmy. – A to oznacza, że warto w firmie zastanowić się nad wprowadzeniem elastycznego czasu pracy, czy zachęcać pracowników do rozwoju, a wreszcie wysłuchać ich pomysłów na rozwój firmy – podkreśla Zakrzewska.

www.rp.pl/malybiznes

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.fandrejewska@rp.pl

Dla młodego przedsiębiorcy ważne jest budowanie swojej marki. Nie zawsze jest to możliwe dzięki reklamie, czy działaniom marketingowym. Jeśli nie mamy wystarczająco dużo pieniędzy, poświęćmy swój czas. I tak próbujmy budować swój biznesowy prestiż.

Można do tego wykorzystać praktyki, jakie wielkie korporacje stosują w ramach CSR Corporate Social Responsibility (biznesu odpowiedzialnego społecznie).

Pozostało 93% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli