Reklama

Prestiż warto zacząć budować od początku działalności

Społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest zarezerwowana tylko dla największych firm.

Publikacja: 06.02.2013 02:00

Dla młodego przedsiębiorcy ważne jest budowanie swojej marki. Nie zawsze jest to możliwe dzięki reklamie, czy działaniom marketingowym. Jeśli nie mamy wystarczająco dużo pieniędzy, poświęćmy swój czas. I tak próbujmy budować swój biznesowy prestiż.

Można do tego wykorzystać praktyki, jakie wielkie korporacje stosują w ramach CSR Corporate Social Responsibility (biznesu odpowiedzialnego społecznie).

Synonim etyki

Gdy szefów małych i mikrofirm zapytano co to jest CSR, to większość z nich traktowała to jako synonim etyki biznesu. Ale za najważniejsze uznali dbałość o kwestie konsumenckie i przejrzystą komunikację marketingową.  Ta strona biznesowej działalności jest do nich znacznie ważniejsza niż zaangażowanie na rzecz lokalnej społeczności.

Tak przynajmniej wynika z badania, jakie w 2011 roku przeprowadziło Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Te wyniki nie zaskakują specjalistów zajmujących się rynkiem pracy i rozwojem przedsiębiorczości.  Ich zdaniem właściciele mikrofirm, a szczególnie dotyczy to firm dopiero powstających, muszą najpierw zbudować swoje relacje biznesowe.

– Młody człowiek, który zakłada firmę w małej miejscowości, już przez to pokazuje jak bardzo jest zżyty z miejscem, w którym działa – tłumaczy Julian Zawistowski z Instytutu Badań Strukturalnych. – Osobiste relacje z otoczeniem takich początkujących przedsiębiorców są głębsze niż właścicieli, czy szefów większych firm. Przypomina, że dla wielu mikrofirm trudnymi do pokonania są najpierw zatrudnienie pierwszego pracownika, a potem przejście z rynku lokalnego na rynek regionalny, czy krajowy.

Reklama
Reklama

Konieczność czy wybór

– Mikroprzedsiębiorstwa to dla większości Polaków w dalszym ciągu konieczność, a nie wybór. Z reguły decydują się na rozpoczęcie takiej działalności osoby, które nie mogą znaleźć pracy. Niestety, w małych ośrodkach miejskich trudno o pracę, na wsi jest jeszcze gorzej – ocenia Monika Zakrzewska, ekspert PKPP Lewiatan. – Często takie osoby są zachęcane przez doradców z urzędów pracy do korzystania z dofinansowania ze środków Funduszu Pracy – dodaje Zakrzewska.

Także ona uważa, że początkujący przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na prowadzenie biznesu na prowincji identyfikują się z lokalną społecznością:  – Mikroprzedsiębiorcy są bardzo przywiązani do miejsc, w których mieszkają. W przeciwnym razie zdecydowaliby się na poszukiwanie zatrudnienia gdzie indziej – tłumaczy Monika Zakrzewska. – Odbiorcami ich usług czy klientami są z reguły sąsiedzi. A ponieważ taka społeczność jest nierozerwalnie związana z doskonałą znajomością obywateli, miejsca i reguł obowiązujących w niej – CSR przychodzi sam – dodaje.

Nawet jeśli mikroprzedsiębiorca nie wie co to takiego? – Przecież nie chce się zrobić krzywdy miejscu, w którym się żyje. Tym bardziej nie chce oszukać się sąsiada – podkreśla Zakrzewska. Jej zdaniem w ten sposób mikrofirmy budują swoją pozycję na lokalnych rynkach i w lokalnych społecznościach. Dopiero, gdy firma okrzepnie, zaczynają angażować się w działania społeczne.

Zaangażowanie społeczne się liczy

Z badania FOB wynika (choć w badaniu nie sprawdzano wieku przedsiębiorców), że prawie  wszyscy (ponad 96 proc.) uważają, iż relacje z klientami są ważne dla rozwoju ich firmy. O tym, że zaangażowanie społeczne i rozwój lokalnej społeczności są ważne dla rozwoju firmy wskazało ok. 54 proc. pytanych.

Społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest zarezerwowana dla „dużego" biznesu. Przeciwnie – to kwestia zdefiniowania potencjalnego, możliwego zaangażowania w otoczenie, które będzie wzrastać wraz z rozwojem firmy – ocenia Bartosz Trzciński, ekspert z Biura Komunikacji Banku Pocztowego, współorganizatora konkursu „Mały Biznes w małych miejscowościach".  – W pewnym momencie rozwoju młodzi przedsiębiorcy najpierw stawiają pytanie, a potem szukają odpowiedzi: w jaki sposób mogę łączyć moją działalność biznesową z pewną wartością dodaną, np. dla lokalnej społeczności, w której działam i której częścią jest prowadzona przeze mnie firma – dodaje Trzciński.

– Młodzi ludzie, którzy decydują się na prowadzenie biznesu są przedsiębiorczy, więc mają zakodowany „gen działania". Wcześniej czy później angażują się w to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu – ocenia Julian Zawistowski.

Reklama
Reklama

Tworzenie marki

Często, na co zwraca uwagę Bartosz Trzciński, takie zaangażowanie nie musi być związane z finansami, choć na to najczęściej liczą organizatorzy różnych spotkań, czy wydarzeń. – Dla młodego przedsiębiorcy ważne jest budowanie swojej marki, nie zawsze jest to możliwe dzięki reklamie, czy działaniom marketingowym. Jeśli nie mamy wystarczająco dużo pieniędzy, poświęćmy swój czas. I tak próbujmy budować swój biznesowy prestiż – proponuje Bartosz Trzciński i tłumaczy: – Można go spożytkować na pomoc w odnowieniu szkoły czy przedszkola, ale też można zaproponować w tej szkole spotkanie z uczniami, by opowiedzieć im jak się buduje stronę WWW albo przestrzec przed nieuczciwymi praktykami konsumenckimi w Internecie.

– Nie możesz pozwolić sobie na sponsorowanie wydarzenia sportowego, czy kulturalnego, a chcesz by Twoja firma zaistniała – zapytaj organizatorów, czy możesz im się przydać bez zaangażowania finansowego – radzi Monika Zakrzewska. Ale też dodaje, że dla budowania dobrej opinii o firmie ważne jest przestrzeganie praw pracowników i traktowanie ich jako ważnego zasobu firmy. – A to oznacza, że warto w firmie zastanowić się nad wprowadzeniem elastycznego czasu pracy, czy zachęcać pracowników do rozwoju, a wreszcie wysłuchać ich pomysłów na rozwój firmy – podkreśla Zakrzewska.

www.rp.pl/malybiznes

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.fandrejewska@rp.pl

Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama